• Humle85

Cysta på äggstock

Lång historia kort. För 3 år sen upptäcktes det att jag hade myom. Idag  var jag återbesök av annan orsak och då såg gynekologen att det istället verkar var en stor cysta som sitter på äggstocken. Hon har nu skickat remiss till sjukhus och fick även ta ett blodprov. 

Jag har förstått att det troligtvis inte är någon fara men när man hör prov om cancermarkörer så blir man ju givetvis lite orolig. 

Mina frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:
    1. Hur lång tid tar det att få svar på blodprovet? (Det är ett Ca 125 prov) 
    2. Blir det ytterligare utredning på mottagande enhet? Dvs innan eventuell operation 
    3. När behövs cystan tas bort? Beror det tex på storleken? 

Tack!

• Svar på tråden Cysta på äggstock
  • assistent 13

Hade också en cysta  konstigt de tog inte ens prov eller kallat mig på återbesök och de är över 1 år sen de hittade den. Jag åkte då in pg smärta , smärtan var pg en cysta sprack o då såg dom den andra. 

• Klartsomvatten

Kan inte svara på dina frågor men kan berätta att jag själv har haft (eller fortfarande har, det vet jag inte) en cysta på äggstocken. Det var barnmorskan som märkte detta i samband med ett vaginalt ultraljud som gjordes när jag skulle göra abort. Hon sa att det är helt ofarligt och att man inte behöver ta bort den. Nu var ju jag i och för sig gravid och då kan man nog få cystor samt att jag var 21 vid det tillfället så cancer är nog inget man misstänker i den åldern. Jag fick aldrig ens ta prover eller utreda det eller något, hon sa bara att det är ofarligt. 

• Melii

Haft cystor fler gånger. Förra året då jag hade sprack den och det gjorde väldigt, väldigt ont. Jag höll nästan på att svimma av smärta men efter ipren och alvedon blev det bättre. Jag visste att jag hade cysta för jag var hos gynekolog för undersökning då min mens krånglade.Läkaren då sa att det inte är någon fara utan man kan få cystor som spricker utan behandling eller andra prover som måste tas.

Har också haft cysta i samband med graviditet som försvann med tiden. Under min graviditet var cystan 3-5 cm stor som satt på höger äggstock men på Rul var den borta. 

• Humle85

Tack snälla för att ni tar er tid att svara. Blir lite lugnare nu och det var mest provet som stressade upp mig. Men gissar att man gör det för att ta det säkra före det osäkra. 

Så får vi se om den tas bort eller inte. 

• Humle85

Nu uppdaterar jag händelseförloppet och skulle bara vilja veta om någon har erfarenhet 

Fick ta ett CA-125 prov hos gynekologen när hon upptäckte äggstockscystan. Det visade sig vara bra. Sån lättnad. 

Idag fick jag brev om att jag blivit kallad på skiktröntgen av lungor och buk om en vecka och planerad operation om ca en månad. I brevet fanns också information om att jag utreds för misstanke om cancer. Är detta standard när man hittat cysta på äggstock? 
    Jag vet egentligen inte vad jag är ute efter och ingen kan ju säga vad det är innan allt är gjort. Men kanske nån som har erfarenhet av samma och kan berätta hur det gick? 

• Klartsomvatten
    Humle85 skrev 2022-03-04 15:03:59 följande:

Nu uppdaterar jag händelseförloppet och skulle bara vilja veta om någon har erfarenhet 

Fick ta ett CA-125 prov hos gynekologen när hon upptäckte äggstockscystan. Det visade sig vara bra. Sån lättnad. 

Idag fick jag brev om att jag blivit kallad på skiktröntgen av lungor och buk om en vecka och planerad operation om ca en månad. I brevet fanns också information om att jag utreds för misstanke om cancer. Är detta standard när man hittat cysta på äggstock? 
    Jag vet egentligen inte vad jag är ute efter och ingen kan ju säga vad det är innan allt är gjort. Men kanske nån som har erfarenhet av samma och kan berätta hur det gick? 

Jag tror inte att det är standard att utredas för misstänkt cancer om de hittar en cysta på äggstocken. Jag fick då bara höra att det är helt ofarligt (dock var jag ju som sagt 21 år) och jag fick ingen remiss någonstans. De flesta cystor som sitter på äggstocken är ju inte cancer men kanske har de upptäckt något ovanligt med din?
  • Humle85

Nej det känns ju inte så. Såg nu i min journal att det är välgrundade misstanke om äggstockscancer. Så det är väl bara att vänta och se. Nu snurrar tankarna minst sagt. 

Svar på tråden Cysta på äggstock