Anonym (Stina) skrev 2022-02-26 19:05:56 följande:
de Flesta tonåringar har sådana perioder. Det är en del av att slita sig loss som man går igenom. Kanske hjälper det lite om du tänker på det, att det är en normal och sund väg till självständighet Sen är det inte kul när man behandlas som något som katten släpat in och är man själv får man dessutom ta allt själv.
Något som hjälpt mig i tuffa perioder är att läsa böcker om tonårspsykologi - det är bra att påminnas om det normala i beteendet. Och också faktiskt att ha någon att snacka lite skit med. ;) känner du någon annan med tonårsbarn så kan det vara väldigt befriande att få säga att nu står jag inte ut - hon får gärna flytta imorgon, hemska unge! det avdramatiserar lite och man får ur sig lite ilska. Så kan man hålla lugnet själv när det stormar hemma.
I den åldern har ungar INGET konsekvenstänk, de kan vara fruktansvärt ego och de bär på en hel värld inom sig med massa tankar de behöver reda ut själva.
sen ska man ju såklart inte ta vad som helst men att hon säger hon vill flytta eller ligger vaken med telefonen är inga jättestora grejer. Undvik onödiga konflikter, låt henne upptäcka konsekvenserna själv (vaken för sent = trött på morgonen) utan att påpeka det. Det varar inte hela tonåren det här är min erfarenhet. Det är något år då och då som de är hemska och sen blir de mysigare. De måste bara landa i sig själva lite.
Min dotter var hemsk ett tag och jag kände att vår relation för evigt skulle förstöras. Men efter något år lugnade hon sig och vi fick, och har, en jättemysig relation. :)
hormoner, hormoner, hormoner. Tänk på det.
Vilken ålder var jobbigast tycker du? Min dotter är väldigt ego just nu och tuff mot mig.
har provat att låta henne sköta det med telefonen själv men det blev för stora konsekvenser (kom inte iväg till skolan ibland och presterade dåligt på prov pga trötthet). hon accepterar det helt ok ändå tycker jag.
just det med relationen skrämmer mig, att den kan kännas förstörd. vi Har ju fina stunder också men de är färre nu. hon tycker bara jag tjatar och det för jag för att hon struntar i allt. Jag kan välja mina strider ibland men det är inte ok när jag kommer hem trött efter jobb och hela hemmet är kaos.