• Anonym (Höjdaren)

Balkong regler

Bor i flerfamiljshus.
    Jag bor högst upp, våning 5.
    Jag älskar att ha det rent och snyggt hemma. 
    Ruskar av min köksmatta över golvet sen hänger på vädring över räcket.
    Dvs jag skakar inte mattan, utan hänger försiktigt över kanten.

Grannar under klagar då dom påstår att dom får in damm.

Jag sa att det är inte mer äckligt än att ni står på er balkong och röker och rök stiger uppåt. Jag måste ibland gå in från min balkong och stänga dörren då röken sprids i hela lägenheten.

Sen dess har dom inte sagt ngt. Dom röker jag vädrar matta.

Varför är det skillnad på lite damm ochvrök???

• Svar på tråden Balkong regler
  • Anonym (M)

Skillnaden är att rök är värre men det tänkte de inte på. Och rökare är såna slavar under ciggen så de vill inte riskera att få gå miste om att smidigt gå ut på balkongen. Då står de hellre ut med lite damm, och jag skulle tro att du till och med kan börja skaka och piska mattan därute, de kommer acceptera det. 

• Anonym (Ta)

Fråga hyresvärden vad som är tillåtet och förhåll dig till svaret de ger dig. 

• Anonym (H)

Där jag bodde sist så skakade grannen mattor innan i trapphuset. Så hon öppna dörren och skakade. Så det hamnade utanför min dörr

• moaguuun
    Anonym (Höjdaren) skrev 2022-02-26 15:15:57 följande:
    Balkong regler

Bor i flerfamiljshus.
    Jag bor högst upp, våning 5.
    Jag älskar att ha det rent och snyggt hemma. 
    Ruskar av min köksmatta över golvet sen hänger på vädring över räcket.
    Dvs jag skakar inte mattan, utan hänger försiktigt över kanten.

Grannar under klagar då dom påstår att dom får in damm.

Jag sa att det är inte mer äckligt än att ni står på er balkong och röker och rök stiger uppåt. Jag måste ibland gå in från min balkong och stänga dörren då röken sprids i hela lägenheten.

Sen dess har dom inte sagt ngt. Dom röker jag vädrar matta.

Varför är det skillnad på lite damm ochvrök???

Varför dammsuger du ej mattan istället? Måste väl vara renligare? 
  • mari123

Jag bor högst upp i huset och jag skakar ALDRIG mattorna på balkongen för så gör man inte och jag visar hänsyn.........MEN om det under mig flyttade in ngn som stod och rökte så jag fick stanken upp till mig så skulle jag börja DIREKT utan att tveka! Riktigt illa av mig men jag är inte större än så

• Anonym (H)
    mari123 skrev 2022-02-26 15:41:29 följande:

Jag bor högst upp i huset och jag skakar ALDRIG mattorna på balkongen för så gör man inte och jag visar hänsyn.........MEN om det under mig flyttade in ngn som stod och rökte så jag fick stanken upp till mig så skulle jag börja DIREKT utan att tveka! Riktigt illa av mig men jag är inte större än så

+1
    Att röka så att grannar får in röken är det värsta en granne kan göra. Luktar både skit illa samt är farligt att andas in
  • Anonym (min balkong)

Jag kan ju inte svara för alla i landet för reglerna skiljer sig väl lite men det här är vad jag får göra på min balkong:

Odla blommor, örter och grönsaker så länge odlingslådorna är inne på balkongen och inte hänger utanför,. och inte överstiger maxvikten för vad balkongen klarar.

Grilla med elektiskt grill

Gå naken så länge grannen med balkongen bredvid inte klagar (enda som kan se min balkong)

Vädra mattor, kläder, lakan.

Röka

Jag får inte däremot skaka eller piska mattor,. Vilket är dumt för det finns ingen annanstans att göra det heller.

• mari123
    Anonym (min balkong) skrev 2022-02-26 16:35:33 följande:

Jag kan ju inte svara för alla i landet för reglerna skiljer sig väl lite men det här är vad jag får göra på min balkong:

Odla blommor, örter och grönsaker så länge odlingslådorna är inne på balkongen och inte hänger utanför,. och inte överstiger maxvikten för vad balkongen klarar.

Grilla med elektiskt grill

Gå naken så länge grannen med balkongen bredvid inte klagar (enda som kan se min balkong)

Vädra mattor, kläder, lakan.

Röka

Jag får inte däremot skaka eller piska mattor,. Vilket är dumt för det finns ingen annanstans att göra det heller.

Så det finns ingen mattpiskare på gården? Ingen gård ÖHT? 
  • Anonym (Hmm)

Numera ska det finnas regler om att man inte får röka på balkongen, just för att det stör grannarna som också utsätts för passiv rökning. Att lufta sin matta på balkongen ser jag inget fel med.

• Anonym (min balkong)
    mari123 skrev 2022-02-26 16:45:13 följande:
    Så det finns ingen mattpiskare på gården? Ingen gård ÖHT? 
    Nej,d et finns ingen gård överhuvudtaget. När jag flyttade in fanns det en piskställning mellan detta hus och nästa men den tog de ner för ganska många år sen nu för att "ingen använde den". Samma med den lilla lekplatsen som också var där. Nu är de bara en stor gräsmatta med några träd och ett sånt där bänk-bord.
  • Anonym (C)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-27 11:03:02 följande:
    Numera ska det finnas regler om att man inte får röka på balkongen,

Va? Var har du läst det? Det vore ju underbart om det var sant, men i så fall verkar min hyresvärd helt ha missat det.
  • Anonym (C)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-27 14:30:38 följande:
    www.miljoskaraborg.se/privatperson/luften-du-andas/rokning-vid-bostader/

Går snabbt att googla
    Citat från sajten du länkade till:

Blir du störd av att din granne röker på balkongen?

Prata med grannen på ett vänligt sätt och berätta att du känner dig störd av grannens rökning. Fråga på ett vänligt sätt om det finns möjligheter att ändra på något så att du störs mindre.

Om ni inte kommer överens finns det inte så mycket annat att göra än att gå in och stänga fönster och dörrar. 

Vad kan fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen göra?

Fastighetsägaren har svårt att förbjuda normal rökning på balkonger eller uteplatser.

På gemensamma ytor, till exempel i tvättstugan eller i trapphuset, kan fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen genom olika ordningsregler förbjuda rökning.

Svar på tråden Balkong regler