• LejonHonan

    Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)

    Ser gång på gång på gång hur folk skriver "1 åring" "5 års åldern" och såna saker, hur svårt ska de vara att skriva rätt? Dvs "1-åring" och "5-årsåldern" alternativt "ettåring" och "femårsåldern?

    Ser det ÖVERALLT. 

    Varför är människor så allergiska mot det där bindestrecket?

  • Svar på tråden Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)
  • Jag är bara jag

    För att särskrivningar har ökat överlag. I grund och botten borde det bero på skolans bristande undervisning i svenska språket.

  • Aniiee

    Ett av mina egna vansinnesirritationsmoment med att skriva på mobilen. Autokorrekt som inte tar hänsyn till svenska skrivregler även om den har koll på svenska ord.

    Sedan kan jag också lägga till min egen osäkerhet när det gäller svenska skrivregler. Jag är inte så bra på dem. Jag fick lära mig det man fick lära sig i första och andra klass i början av 90-talet, för övrigt är jag i princip självlärd vad gäller skriven svenska.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Pope Joan II
    Jag är bara jag skrev 2022-02-26 17:34:35 följande:

    För att särskrivningar har ökat överlag. I grund och botten borde det bero på skolans bristande undervisning i svenska språket.


    Det är säkert en faktor, en annan kan vara att barn och tonåringar pratar och skriver alltmer på engelska.
  • callmepreggoornot

    Aniie har en poäng där. Jag har själv dålig koll på just bindestrecksanvändning för lärde mig det för evigheter sedan då jag knappast använde ord som i TS exempel ofta. Skriver hellre ihop ord än särskriver men detta är ju mer brist på bindestreck än särskrivning.

  • Jag är bara jag
    Pope Joan II skrev 2022-02-26 18:35:43 följande:
    Det är säkert en faktor, en annan kan vara att barn och tonåringar pratar och skriver alltmer på engelska.
    Gör dom? Var då? Och varför skulle dom det? 
  • Magical
    LejonHonan skrev 2022-02-26 17:00:06 följande:
    Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)

    Ser gång på gång på gång hur folk skriver "1 åring" "5 års åldern" och såna saker, hur svårt ska de vara att skriva rätt? Dvs "1-åring" och "5-årsåldern" alternativt "ettåring" och "femårsåldern?

    Ser det ÖVERALLT. 

    Varför är människor så allergiska mot det där bindestrecket?


    För att det är så många som är dåliga på skriftspråkets regler, tyvärr. Jag blir trött varje gång jag läser härinne, tex fel rörande:
    de-dem-dom
    han-honom
    de-det
    hans/hennes istället för sin/sitt/sina 
    listan kan göras lååååång 
  • Erika71

    Jag tycker att fenomenet att säga han/hon istället för honom/henne har blommat ut sista tiden, både bland vuxna och barn. Jag hör och läser det exakt överallt och vill så gärna rätta alla men inser att det kan provocera.

    "Varför gillar jag inte han?"
    "Har du sett han?"
    "Jag tycker som hon."

  • Pope Joan II
    Jag är bara jag skrev 2022-02-26 18:41:26 följande:
    Gör dom? Var då? Och varför skulle dom det? 
    Många spelar datorspel. Där kan de prata med andra spelare samt förstås också skriva med/till dem. Sociala medier som exempelvis Instagram utgör en liknande plattform där det är vanligt med chattgrupper i vilka alla skriver på engelska. 
Svar på tråden Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)