Vad göra med sparade pengar?
Jag har senaste 6 månaderna varit obsessed med att spara pengar och efter denna lönen ligger det 200k på sparkontot, nästa lön kommer jag sätta in ytterliagre 26k o.s.v.. efter detta året kommer det ändå bli en del tänker jag. Men med 0.1% ränta... Jag som är en försiktig och eftertänksam person (när det gäller ekonomi iallafall!) förstår att det är slöseri att pengarna samlas på hög här på sparkontot, de behöver snart investeras i något. Med tanke på hur världen ser ut just nu känns inte fonder/aktier riktigt lönt att investera i, de kommer nog sjukna en hel del till (och sen när världen blir mer stabil igen skulle det vara ett kap att investera i billiga fonder/aktier som skjuter i höjden). Samtidigt kan det dröja länge. Ska jag bara öppna ett sparkonto med liiite högre ränta (alla jag hittat med garanti är under 1%..). Ska jag köpa något fysiskt, men vad? Jag är anti-lån och sparar alltid till det jag vill jag köpa så typ en bostadsrätt (som jag redan bor i) känns inte relevant med dagens "luft-slott priser" då jag inte är i närheten av den summan som behövs heller. Hur gör ni andra som sparar idag?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-26 20:52
Edit: "Med tanke på hur världen ser ut just nu känns inte fonder/aktier INTE riktigt lönt att investera i.."