• Mangosmottie34

    Förskolan föräldraledighet

    Vårt första barn blev 14 månader och började förskolan. jag var då höggravid så pappan skötte inskolning och hämtning/lämning. Vårt andra barn föddes och jag blev föräldraledig vi fick nyligen förskoleplats till tvåan på samma förskola. Personalen stod i chock att vår första hade ett syskon helt hysteriska, de och vi hade tydligen missat att man inte fick ha barn mer än 15/30 tim per vecka pga att jag var föräldrarledig. Vi har aldrig hämtat med vår 1 åring med bebis eftersom förskolan ligger 2 min bort å någon alltid varit hemma med bebis. Dom vart jättearga att de missats. Vi har haft heltid och trodde de va så man hade det. 

    visste inte ens att man ska meddela om man får ett bebis. Har det hänt någon annan?

  • Svar på tråden Förskolan föräldraledighet
  • Tow2Mater

    Kan inte vara på riktigt.

    Men de flesta vill spendera tid med sina barn, inte ha dem i barnomsorg heltid om man själv är hemma. Du är bland de få undantagen.

  • Mangosmottie34

    Självklart hämtade vi 15.30-16 ibland men ja vår första har pappan lämnat på morgonen när han gått till jobbet :) Det var jätteskönt få njuta av mammaledigheten med den nya utan stress att ta ut båda lämna och hämta mellan 9 och 15 utan att vi kunde kombinera det med att pappa gick arbetade och kom hem. Fungerade bra för oss som familj och för barnen som fick full uppmärksamhet. 

  • Jessi89

    Jag hoppas verkligen du är en troll. Kan inte tro att detta är på riktigt. Annars stackars barn!

  • Lilith81

    Nej, jag har inte hunnit meddela förskolan. 
    Omedelbart när småsyskonet föddes (föddes för tidigt) fick vi ett litet trevligt brev från kommunen där de meddelade att de nu visste att jag skulle vara föräldraledig från XXXX, och att det nu var 15 timmar i veckan som gäller,  och vilken tid.  

  • Mangosmottie34

    Varför ska det vara synd om barnen alla hade möjlighet till heltid på förskolan vid föräldraledighet för ett par år sen.

    Det är nu man inte tillåter de sen ett par år tillbaka. vi kände inte till det. Jag tror många föräldrar kan tycka det är skönt att inte behöva springa fram och tillbaka stressa med en 1,5 åring när man är nyförlöst och har en nyfödd som behöver uppmärksamhet också och mamman behöver vila då bebis är vaken på nätterna. Amning behöver komma igång osv. Hann ordna allt tills vår äldsta kom hem inklusive ha full uppmärksamhet till den äldsta då vi var två vuxna hemma. Vi fick så sätt bättre och har bara sett fördelar med att kunna välja förskoletider fritt. Tycker föräldrar ska ha fria val av tider på förskolan. 

  • Mangosmottie34

    Fick ni? Intressant, det var det jag undrade vems ansvar detta låg på..  mycket märkligt men ändå tycker 15 timmar är helt otroligt lite när pappan endast får vara hemma och hjälpa 10 dagar i början.. vår bebis var vaken hela nätter i början och ett åringen vaknade tidigt och var svår natta på kvällarna. På förskolan hade vårt barn vila mellan 12-14 så det fanns mycket energi till sena kvällar. 

  • Lilith81
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-26 23:54:13 följande:

    Fick ni? Intressant, det var det jag undrade vems ansvar detta låg på..  mycket märkligt men ändå tycker 15 timmar är helt otroligt lite när pappan endast får vara hemma och hjälpa 10 dagar i början.. vår bebis var vaken hela nätter i början och ett åringen vaknade tidigt och var svår natta på kvällarna. På förskolan hade vårt barn vila mellan 12-14 så det fanns mycket energi till sena kvällar. 


    Om du menade mig, så är Försäkringskassan överst på listan av misstänkta.. 
    Det måste varit därifrån de fick uppgifterna om vilket datum barnet föddes och att jag skulle vara föräldraledig...   
  • Tow2Mater
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-26 23:54:13 följande:
    Fick ni? Intressant, det var det jag undrade vems ansvar detta låg på..  mycket märkligt men ändå tycker 15 timmar är helt otroligt lite när pappan endast får vara hemma och hjälpa 10 dagar i början.. vår bebis var vaken hela nätter i början och ett åringen vaknade tidigt och var svår natta på kvällarna. På förskolan hade vårt barn vila mellan 12-14 så det fanns mycket energi till sena kvällar. 
    Stackars stackars dig.

    Pappor får ju vara hemma hur länge de vill, bara inte på skattebetalarnas bekostnad. Han ska väl dessutom dela den betalda fl-ledigheten lika med dig?

    Vet du hur länge pappor får vara hemma med betalt där jag bor? 0 dagar. Om de inte tar semester vill säga.

    Tror du bara vill provocera, men iallafall.
  • Gasellen87
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-26 23:49:59 följande:

    Varför ska det vara synd om barnen alla hade möjlighet till heltid på förskolan vid föräldraledighet för ett par år sen.

    Det är nu man inte tillåter de sen ett par år tillbaka. vi kände inte till det. Jag tror många föräldrar kan tycka det är skönt att inte behöva springa fram och tillbaka stressa med en 1,5 åring när man är nyförlöst och har en nyfödd som behöver uppmärksamhet också och mamman behöver vila då bebis är vaken på nätterna. Amning behöver komma igång osv. Hann ordna allt tills vår äldsta kom hem inklusive ha full uppmärksamhet till den äldsta då vi var två vuxna hemma. Vi fick så sätt bättre och har bara sett fördelar med att kunna välja förskoletider fritt. Tycker föräldrar ska ha fria val av tider på förskolan. 


    Givetvis kan man tycka det är ?skönt? att vara hemma själv med en nyfödd och slippa stressa iväg. En enkel lösning på att slippa stressa iväg är ju att ha båda barnen hemma. Det är ju inte förskolan ansvar att se till så ett familjeliv fungerar utan erat eget. Man kanske ska fundera  om man kan ta hand om fler barn innan man skaffar dem. 


    Man kan tycka och tänka vad man vill om förskolans tider och det är så olik fördelar över landet. Här är det 15h/v och endast 8.30-11.30 varje dag. Jag som även har två skolbarn med tider 8-13 och 8-14 får ett evigt flängande med att hämta och lämna snart när bebis kommer. Har därför aktivt valt att ha min två åring hemma istället och ?bara? behöva lämna och hämta skolbarnen. 

  • Gasellen87
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-26 23:49:59 följande:

    Varför ska det vara synd om barnen alla hade möjlighet till heltid på förskolan vid föräldraledighet för ett par år sen.

    Det är nu man inte tillåter de sen ett par år tillbaka. vi kände inte till det. Jag tror många föräldrar kan tycka det är skönt att inte behöva springa fram och tillbaka stressa med en 1,5 åring när man är nyförlöst och har en nyfödd som behöver uppmärksamhet också och mamman behöver vila då bebis är vaken på nätterna. Amning behöver komma igång osv. Hann ordna allt tills vår äldsta kom hem inklusive ha full uppmärksamhet till den äldsta då vi var två vuxna hemma. Vi fick så sätt bättre och har bara sett fördelar med att kunna välja förskoletider fritt. Tycker föräldrar ska ha fria val av tider på förskolan. 


    Och nej alla hade inte rätt till heltid för några år sedan. Min äldsta är 9 år snart och hon har aldrig haft rätt till heltid när jag vart föräldraledig, inte mina äldre syskonbarn heller.
Svar på tråden Förskolan föräldraledighet