• Anonym

Vilka här brukar ta Stesolid?

Någon här som tagit Stesolid länge? Hur fungerar det för dig? Jag har hört att det är beroendeframkallande. Har tagit 4 tabletter på ca 5 veckor. Har nu även fått recept på de till jag får börja terapi. Tycker dom hjälper jättebra, men är rädd för att fastna i de! =(

• Svar på tråden Vilka här brukar ta Stesolid?
  • Anonym

Jag åt det efter min pappa dog. Men eftersom tiden efter hans dödsfall är en dimma för mig så vet jag inte hur ofta jag tog dom men jag tror det var ca en gång varje kväll. Kommer ihåg att jag blev väldigt lugn och somnade till slut.
    Stesolid är beroendeframkallande men 4 st på fem veckor är ingen fara. Tar man dom för ofta avtar effekten och större dos måste tas för att uppnå samma resultat.
    Om du är osäker kan du ringa till apoteket: 0771-450 450 det är öppet dynget om.

• Anonym

Tack! Jag har nu fått utskrivet 25 tabletter och hoppas att jag ska slippa ta så många! Min man misstycker om tabletterna eftersom att det enligt honom är något slags valium... Och att det finns i drogkretsar. Men jag BEHÖVER tabletterna om jag får en panikångestattack. Känns inte roligt! =(

• Anonym

Jag har ätit en tablett en gång när jag skulle dra ut en tand,jag blidde lugn. kommer i håg att tungan kändes konstig efter en stund..
    Min tand växte fel så den satt i gommen (aj)!

• Anonym

Ja, man känner sig väldigt dåsig efter man tagit de.

• Anonym

Ta era tabletter vid behov!!!! Irrationell ångest har inget egenvärde. Man blir inte beroende av att ta vid behov, och skulle man behöva mycket kan man när man inte mår så dåligt längre tillsammans med läkare göra ett utsättningsschema.

• Anonym

Håller med ovanstående, ta tabletterna vid behov. Jag tog dem just mot panikångest och tyckte att det fungerade bra då men bara vid enstaka tillfällen. Det är ändå rätt starka saker så det bästa är att försöka motverka attackerna med andra medel under tiden. För min del fungerade samtalsterapi eftersom mina attacker handlade om händelser jag hade förträngt. Hoppas att du kan hitta ett sätt att slippa attackerna helt.

• Anonym

Går det bra att ta de tillsammans med P-piller/minipiller och huvudvärkstabletter?

• Anonym

Så vitt jag minns är det exakt samma preparat som Valium, man bytte namn för att det lät bättre.
    Bensodiazepiner (som det här är) kan ge beroende, ja, även om det knappast sker med denna förbrukning. Inte bara så att man måste öka dosen efter hand som 818243 säger. Man kan mycket väl bli beroende av en lägre dos, och abstinenssymptomen är lömskt nog ofta samma som vid grundproblemet: ångest, sömnlöshet o s v, vilket gör det svårt att veta vad somär grundsjukdomen och vad som är abstinensen när man gör uppehåll med tabletterna. Tyvärr stämmer det därför inte heller vad 828557 säger, om att man inte blir beroende av att ta vid behov. Man kan både bli lågdosberoende och "tvingas" höja av att ta vid behov.
    Typiska symptom vid läkemedelsberoende är att vara som "inlindad i bomull" , att man liksom inte har riktig kontakt med sina intryck och känslor. Detta säger många som slutat efter åratal, även av lågdosberoende. Många läkare utanför psykiatrin som inte är insatta i detta förnekar att man blir beroende av terapeutiska doser (alltså vad de skriver ut), men det kan man alltså bli.
    I förlängningen handlar det om hur man lär sig att tackla sin ångest. 828580s råd om att använda tabletterna för att kupera attackerna men söka andra vägar för att hantera dem (i hennes fall samtalsterapi) är bra. De flesta psykologer tar inte emot klienter för t ex psykoterapi eller annan "djupare" terapi om de äter bensodiazepiner dagligen (men det gör ju inte du); de anses vara alltför avtrubbade och avskärmade från sina känslor för att kunna tillgodogöra sig en sådan terapi.

• Anonym

Hej!

Tyvärr tillhör jag den skara som missbrukar stesolid... Vet inte varför jag gör det egentligen, men ibland bara "måste" jag :( Fick det utskrivet p.g.a att jag var i en djup depression, vilket ledde till att jag försökte ta livet av mig två gånger med hjälp av sömntabletter och sprit.. Räddades i sista sekunden båda gångerna. Efter det fick jag antidepressiva som skulle ta cirka två månader på sig att verka, och ångesten skulle bli värre i början, vilket ledde till att jag fick även stesolid utskrivet för att dämpa min fruktansvärda ångest. Jag fick diagnosen "Svår depression med psykotiska drag", vilket även innebär vanföreställningar och ändrad verklighetsuppfattning. Kan tillägga att det blivit något bättre till min glädje :) Men stesoliden... Ja vad ska jag säga... Började med rekommenderad dos, 5 mg om dagen. En tablett alltså. Nu tar jag (på eget initiativ) ungefär 6 st om dagen.... Som föregående talare sa, man måste höja dosen för att känna något, och tro mig; Detta är inte "by choice". Jag kan inte hjälpa det tyvärr :(

• Fru Karlsson

det enda tips jag kan ge dig är att inte "känna efter" för mkt...

alltså "behöver jag kanske en stesolid"...
    så länge du ser till att ENDAST ta dem du du inte står ut längre, och inte INNAN som en förebyggande medicin (det är ju inte så du fått dem utskrivna, om jag fattat dig rätt) tycker jag inte att du ska oroa dig!

visst, du kan bli beroende, och det är inte roligt...
    men, behöver du dem så gör du! basta!
    försök bara att, som sagt, begränsa ditt intag efter bästa förmåga. :)

din man = seriöst????
    tala om för honom att hans rätt att yttra sig i ämnet börjar i samma stund han tar sig upp från golvet efter sin första PÅ-attack, alt djup depression!!!
    så det så!! *ilsk*

kram!
    Jess

Svar på tråden Vilka här brukar ta Stesolid?