• Annemarit123

    Osäker att skaffa barn i och med världsläget just nu

    Hej 
    Jag och min sambo har försökt bli gravid sedan november 2021, är nu mellan ägglossning och BIM. Vi har börjat prata om att pausa försöken om vi inte blir gravida denna månad. Jag känner mig så osäker att skaffa fler barn till den här världen i och med klimatförändringar och världsläget. Är även klar med studier snart och är på jakt efter nytt jobb eller eventuellt fortsatta studier till hösten. Börjar helt enkelt bli osäker om ett till barn passar just nu. Men och andra sidan visade det sig vara svårare att bli gravida än vi trodde. Vi är inne på försök 5 och jag närmar mig 30, så känner mig stressad i och med det också. Sen så tjatar även det äldre barnet att hon vill ha ett syskon, hon pratar om det varje dag och önskar sig det i både julklapp och födelsedagspresent. Ja, som ni ser så är det ett dilemma. 


    vet inte vad jag ville med detta inlägg, kanske bara vädra mina tankar. Är så orolig över världsläget och klimathotet håller på att kväva mig. Har sån ångest och känner mig så självisk när jag vill skaffa barn till denna värld. 

  • Svar på tråden Osäker att skaffa barn i och med världsläget just nu
  • Anonym (S)

    Så länge ni inte ska flytta neråt Ukraina-trakterna så är det lugnt.

  • Anonym (e)

    Försök 5 är ingenting :) Vill ni ha barn så fortsätt försöka. Skulle förklara för barnet att syskon kommer inte om man tjatar eller önskar

  • Anonym (pppp)

    Ja förlåt TS men att ha försökt sen bara november är "inget", en ålder av 30 är heller "inget". Såvida ni inte har utrett att ni har väldigt svårt att bli gravida så är just det inget att oroa sig över - du har tid att hinna bli gravid om du bara är 30. 

    Det där med att syskon tjatar och önskar sig i present- skojar du nu eller? 

    Det enda som faktiskt är seriöst och allvarligt i ditt inlägg är om man vill skaffa barn precis nu, med allt som sker i världen. Om du och din man känner att det här blir jättejobbigt att fundera på, så kontakta någon för att prata med om det. 

Svar på tråden Osäker att skaffa barn i och med världsläget just nu