• Tjorven27

    Betala för min sambos tjänstebil?

    Min sambo har ett jobb som ger möjligheten till tjänstebil. När min sambo fick tjänsten så kunde min sambo välja mellan en högre lön men ingen bil eller en lite lägre lön och få tjänstebil. Min sambo valde att ta tjänstebil. (Inte för att vi var i behov av bil, eftersom vi redan hade en bil. Men min sambos jobb tyckte det och min sambo tyckte det kändes nice med en ny bil) 

    Min sambo tjänar drygt 25-30000 mer än vad jag gör. Då jag studerar och har studielån samt att jag jobbar extra på helgerna. Och när min sambo fick sin nya tjänst så sa jag att jag liksom inte kommer att ha råd att betala för den nya bilen. Och min sambo sa att det ingår ju i tjänsten, så det ska du inte behöva göra. Det har jag inte räknat med. 


    Men nu tycker min sambo att jag ska vara med och betala för den tjänstebilen?
     
    Och självklart är jag med och delar på bensin såklart. 

  • Svar på tråden Betala för min sambos tjänstebil?
  • Tow2Mater

    I vilken form vill han du ska vara med och betala för tjänstebilen? Betalar ni utgifter % efter inkomst och han vill räkna sin % på sin lon efter tjänstebilsavdraget?

    Tycker inte du ska betala, ni kom ju overens om att du inte skulle gora det.

  • Mr Obvious

    Det var inte ditt val, så du ska självklart inte betala mer än vad du gjorde för den gamla bilen. Med tanke på er ekonomiska situation borde du inte betala något alls.

  • Ebo88

    Men vad är det som ska betalas för bilen? 


    Du skrev att han antingen kan välja högre lön eller en lägre + tjänstebil.

    Vad är det som ska betalas på bilen bortsett från den bensin ni gemensamt skulle förbruka på er fritid?

    (om jag har missat något med att ha tjänstebil så upplys mig gärna, jag tror nämligen att en tjänstebil är gratis inom en tjänst) 

  • MsFry

    Är det förmånsskatten hen tycker du ska vara med och betala? Verkar orimligt. 

  • Tjorven27