• Anonym (Stämpla)

Stämpla in och ut på jobb - hur funkar det??

Om man har ett jobb där man stämplar in när man börjar jobba, och stämplar ut när man slutar, hur funkar det? Jag menar, stämplar man ut varje gång man går på toa, går ut och tar en cigg, skickar ett privat mejl etc, och sen att man stämplar in igen när man är klar på toa/med ciggen/mejlet etc, eller stämplar man in en gång på morgonen när man börjar jobba och sen stämplar ut när man slutar för dagen?

• Svar på tråden Stämpla in och ut på jobb - hur funkar det??
  • Nutid

Oftast är det så att man bara stämplar ut när man tar raster utöver det vanliga. 

• Anonym (A)
    Nutid skrev 2022-02-28 21:54:31 följande:
    Oftast är det så att man bara stämplar ut när man tar raster utöver det vanliga. 
    Det är det vanliga
  • Meddelande borttaget
  • Kvinna1989

Vi stämplade inte när vi kom men om tex jobbet började kl 8, och man var där klo 7:40 så stämplade man då. Sen var regel att man fick stämpla ut tidigast exakt när passet är slut, och de var ofta lång kö.

Men raster/lunch stämplade man aldrig där , så de är nog olika.

• Anonym (Klocka)

Jag jobbar på kontor och vi har stämpelklocka vid ingången. Man stämplar in när man kommer och ut när man går. Inte för raster eller rökpauser. Vi har inga fasta tider vi måste jobba. Jobbar man hemifrån registrerar man tiderna direkt i HR-systemet istället för att använda stämpelklockan. 

• mammaåten

Vi stämplar in och ut i början/slutet av dagen. meningen är också att vi ska göra det på lunchen, men det är inte lika noga. Om vi inte gör det så dras det 45min per automatik, 

Röka får vi inte göra på arbetstid, så om någon gör det så är det endast på lunchrasten man kan göra det & då är man ju utstämplad. 

• Anonym (Stämpla)

Oj så många bra svar! Tack så jättemycket! Intressant att det verkar variera en del... 

• Anonym (Inget)

Jag är anställd på ett bolag, men arbetar självständigt i en lokal som de tillhandahåller åt mig. Vi har aldrig stämplat och de kan inte se om jag tar raster, överdrivet lång lunch eller annat. Allt är förtroendetid och arbetstider sköts på eget ansvar. Får jobba hur jag vill mellan kl 6-22 så länge jag snittar på 40h/v.

Dock ser de vilka tider jag larmar av och på, så jag kan inte gå hem efter halva dagen utan att någon märker det. Utöver det blir så uppenbarar det sig om jag inte jobbar på tillräckligt förstås. Det funkar ändå väldigt bra. Jag slipper stress och kan jobba på i eget tempo samtidigt som alla kollegor också är nöjda.

• Tom Araya
    Anonym (A) skrev 2022-02-28 21:55:48 följande:
    Det är det vanliga
    Fasta raster drar de av automatiskt från lönen. Behöver du ta mer rast så ska det stämplas ut/in.

För ett toalettbesök, kort rökpaus e.t.c. så är det olika, så där får du fråga din chef.
  • asdfgh

När vi stämplade var det in på morgonen, ut på kvällen samt ut och in vid lunch. Glömde man stämpla ut vid lunch, eller stämplade ut för kortare än 30 min, drogs 30 min oavsett. Undantaget var om man aktivt stämplade att man hade arbetslunch.

• Glinda från Oz

Jag har bara haft ett sådant jobb och då stämplade man in när man började och slutade. Rasterna var schemalagda och drogs auto av. Får man inte gå på toa på arbetstid behöver facket kopplas in självklart ska man inte stämpla ut för det. 

• Anonym (Tba)

På ett tidigare jobb (kontor) var det stämpla in när man kom och stämpla ut när man gick.

Ingen utstämpling för lunch men det drogs automatiskt en timma obetalt varje dag. Det skulle täckte lunch 30min och två kafferaster a 15. Jag tror det gick att sätta upp om man jobbat på lunchen/rasten men jag tyckte tyckte det var onödigt. Kompenserade med att ta en längre lunch en annan dag.

Min uppfattning är att stämpelklockan var kontraproduktiv. Alla visste vad de skulle göra och när de behövde vara tillgängliga men nu blev det att man räknade minuter så att inte företaget skulle få något gratis. 

• Anonym (Lena)

Hos oss stämplar man bara in och ut. Lunchrast är alltid 30 minuter och så har man 30 minuter paus att fördela under dagen (som de flesta tar som förmiddags- och eftermiddagskaffe). Kissa brukar räknas som att man gör på arbetstid, men röka får man ju göra inom tiden för pauser och raster (rast = helt ledig, paus = kvar på arb.platsen och står till arb.givarens förfogande vid behov). 

Svar på tråden Stämpla in och ut på jobb - hur funkar det??