• FarsanGustav82

Trött och osäker

Hej. Jag är pappa till två barn och för tillfället ensamstående. Den senaste tiden har jag känt mig väldigt trött och nedstämd. Jag behöver komma undan från allt en tid, har enorm kärlek till mina barn men som de är just nu blir det bara för mycket. Hade de vart acceptabelt att lämna över de till en närstående några månader?

• Svar på tråden Trött och osäker
  • Zakopane

Låter som att du behöver avlastning. Hur gamla är barnen? Har du någon närstående som är beredd att rycka in?
    hur ser situationen ut med jobb och vardag, i dagsläget?

socialtjänsten kan ofta hjälpa med avlastning i kontaktfamilj varannan helg etc, men du behöver kanske mer Om du gått in i väggen.

• Anonym (Calle)

Jobbigt läge du befinner dig i, förstår att det känns motigt ibland. Det är i dessa tillfällen som man ser vad för typ av människa man är. Jag råder dig att kanske lämna bort barnen till dina föräldrar över en helg och sätter dig hemmavid och jobbar med dig själv lite. Vad du har för mål på lång och kort sikt, vad vill du ge och göra dina barn, jobbmässigt. Stapla upp vad som drar ned dig och vad som drar upp dig, vad som gör dig glad och vad som gör dig ledsen. 

Det är motigt, det förstår jag. Men för dina barn är du den fasta punkten i vardagen, den dem förlitar sig på och som de iskallt räknar med i vått och torrt. Föräldraskap är inte lätt, man dräneras på energi, ork, styrka och tålamod. Du måste däremot få tillfälle att ladda upp allt dessa. Om inte andra föräldern finns där, hör med föräldrar eller kanske nära vänner som kan ställa upp. 

Kämpa på nu, försök att inte känna efter så mycket (tid för det kommer). Du står nu i snårskogen med macheten i handen, bara börja svinga och låta barnen (som är viktigast) få enkel väg framåt.

• Anonym (Calle)
    Zakopane skrev 2022-03-01 19:18:26 följande:

Låter som att du behöver avlastning. Hur gamla är barnen? Har du någon närstående som är beredd att rycka in?

socialtjänsten kan ofta hjälpa med avlastning i kontaktfamilj varannan helg etc, men du behöver kanske mer Om du gått in i väggen.

Blanda för fasiken inte inte socialen eller kommunen. Som man är du totalt rökt om du gör det.
  • Anonym (Calle)
    Zakopane skrev 2022-03-01 19:18:26 följande:

Blanda för fasiken inte inte socialen eller kommunen. Som man är du totalt rökt om du gör det.
  • Anonym (X)

Menar du några månader i sträck så är det inte bra om det är små barn, men ett par ggr i veckan, så du finns där som grundtrygghet borde funka för barnen.

Svar på tråden Trött och osäker