• Anonym (Less)
    Wed 2 Mar 2022 12:52
    4333 visningar
    21 svar
    21
    4333

    Möjligt tvingas till umgänge med barn?

    Min exfru har stämt mig för att hon vill ha underhållsbidrag för våra två flickor som bor hos henne några dagar extra per vecka under ?mina veckor?. Vi hade en skriftlig överenskommelse om att hon skulle få 1500 kr för mat de 6 vardagar per månad det gäller men nu vill hon istället ha 8500 kr per månad för hon är enligt lag boendeförälder Och jag är umgängesförälder. Hon vill även ha pengar retroaktivt trots att jag under denna tid stått för hälften av alla kostnader för t ex kläder, fritidsaktiviteter etc. Barnen trivs med att ni extra hos henne eftersom hon bor närmre skola, kompisar etc. 


    Till följd av detta har jag nu tänkt om och accepterat att jag kommer få betala underhållsbidrag där barnens mamma får pengar från mig för att hon står för barnens boende och alla andra behov. Jag och min nya sambo kommer då flytta om här hemma så att våra barn som bor här 100% kan få dela ett större rum medan mina två barn som är här bara några dagar varannan vecka får dela ett mindre rum. Vi har också bokat en semesterresa i sommar med våra två gemensamma barn. Men, nu menar min exfru att det är inte ok. Hon ska ha 8500kr per månad men hon bestämmer när barnen får vara hos henne. När de inte får det är jag fortsatt ansvarig för hela min vecka och jag är också ansvarig för att ordna boende, trots att jag betalar henne denna stora summa per månad. 
    Jag tycker det känns som att hon både vill ha fördelen med att bara boendeförälder och få in en massa pengar från mig samtidigt som hon inte vill egentligen ha ansvar för barnens boende utan jag ska fortsätta att både betala och ansvara för boende trots att mina yngre barn i dagsläget inte har något rum utan sover i föräldrasovrummet. Jag undrar dessutom om jag kan bli straffad på något sätt om jag umgängesvägrar i samband med min planerade resa där exfrun nu inte vill ha barnen boende hos sig helt plötsligt 


    Jag undrar 

  • Svar på tråden Möjligt tvingas till umgänge med barn?
  • Anonym (Perka­)
    Wed 2 Mar 2022 12:55
    #1
    +1

    Den du straffar är barnen.

    Är du inte nöjd att betala mer så gör det inte, men att skrva att du tvingas till umgänge låter ju jävligt off.

  • Anonym (Bj)
    Wed 2 Mar 2022 12:58
    #2
    +1

    8000 spänn kan hon ju bara glömma, det kommer hon aldrig få.
    Men håller med föregående talare, det låter otroligt illa när du talar om umgänge med dina barn på det där sättet. Hade du bara hoppats bli av med dem, köpa dig fri eller?

  • Anonym (H)
    Wed 2 Mar 2022 13:06
    #3

    Förstår inte riktigt situationen. Har ni dom på schema? Om det finns dom och du inte får ha barnen enligt schemat, alltså att hon håller kvar barnen mot din vilja, då kan du begära verkställighet och då kan vite dömas ut. Tvärtom kan man inte kräva däremot, ingen kan tvingas ha barn hos sig mot sin vilja.

    Underhållet tar ni via FK - ring dit. Dom betalar till ditt ex, och du betalar till FK. Däremot måste ni ju fastställa ett nytt schema om ni ska ändra vilka /hur många dagar de ska bo hos respektive förälder. Boka tid hos familjerätten så att ni får hjälp med att få ett nytt schema fastlagt.

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 2 Mar 2022 13:10
    #4

    Nej, jag tror inte det är någon mening att ta detta mer via familjeliv för svaren blir bara aggressiva och utan försök till att förstå komplexiteten i att få ihop tillvaron. Jag bröts dessutom av mitt i det jag försökte skriva och helt plötsligt var det publicerat.

    Jag vill naturligtvis inte köpa mig fri. Jag vill helst ha dem med mig. Men i och med att de bor lite mer hos henne tycks jag inte ha något val kring underhållsbidrag utan hon har laglig rätt till det och stämmer mig på den summan. Det jag undrar är om hon framöver varje gång jag bokar något med min nya sambo och barn kan hindra mig genom att mena att just då tänker hon inte ansvara för barnen utan då ska jag ansvara. Det gör ju mitt liv nästintill omöjligt att planera. Jag tror det är just det hon vill. Det blir också väldigt orättvist mot de barn som bor här 100% att inte tillgodose deras behov av plats nu när det är bestämt att de större barnen ska ha sitt boende hos sin mamma. 


    Barnen (de barnen jag har med exfrun) är rätt obrydda i det hela och trivs hos sin mamma men tycker om att komma hit ibland. De är dock som sagt mkt närmre skola och kompisar hos mamma så de föredrar att bo där. I dagsläget har jag inte råd med ett hus där mamman bor (i en mycket dyr förort med villor). Hon fick vårt hus mkt förmånligt i skilsmässan och sedan dess har priserna gått upp ytterligare så att flytta närmre går inte som ekonomin ser ut nu. 

  • Anonym (G)
    Wed 2 Mar 2022 13:11
    #5


    Du kommer aldrig någonsin behöva betala 8000 i underhållsbidrag även om barnen skulle bo hos mamman heltid.
    om du inte är en fruktansvärt hög inkomst vilket det inte låter som.
  • Anonym (Bj)
    Wed 2 Mar 2022 13:15
    #6

    Du kommer aldrig i livet bli tvungen att betala 8000 kr för att barnen är några dagar mer i månaden hos mamman. Det finns liksom inte.
    Och nej, ingen kan tvinga dig till något umgänge, däremot kan du ju kräva ett fastställt schema, du kan ju dra henne till domstol om hon konstrar.

  • Anonym (Jur)
    Wed 2 Mar 2022 13:16
    #7
    Anonym (Less) skrev 2022-03-02 13:10:14 följande:

    Nej, jag tror inte det är någon mening att ta detta mer via familjeliv för svaren blir bara aggressiva och utan försök till att förstå komplexiteten i att få ihop tillvaron. Jag bröts dessutom av mitt i det jag försökte skriva och helt plötsligt var det publicerat.

    Jag vill naturligtvis inte köpa mig fri. Jag vill helst ha dem med mig. Men i och med att de bor lite mer hos henne tycks jag inte ha något val kring underhållsbidrag utan hon har laglig rätt till det och stämmer mig på den summan. Det jag undrar är om hon framöver varje gång jag bokar något med min nya sambo och barn kan hindra mig genom att mena att just då tänker hon inte ansvara för barnen utan då ska jag ansvara. Det gör ju mitt liv nästintill omöjligt att planera. Jag tror det är just det hon vill. Det blir också väldigt orättvist mot de barn som bor här 100% att inte tillgodose deras behov av plats nu när det är bestämt att de större barnen ska ha sitt boende hos sin mamma. 


    Barnen (de barnen jag har med exfrun) är rätt obrydda i det hela och trivs hos sin mamma men tycker om att komma hit ibland. De är dock som sagt mkt närmre skola och kompisar hos mamma så de föredrar att bo där. I dagsläget har jag inte råd med ett hus där mamman bor (i en mycket dyr förort med villor). Hon fick vårt hus mkt förmånligt i skilsmässan och sedan dess har priserna gått upp ytterligare så att flytta närmre går inte som ekonomin ser ut nu. 


    Fixa ett fastställ umgängesschema och följd det. Då kan du planera ditt liv.

    Beroende på hur många dygn per månad barnen bor hos dig justeras umderhållet.
  • Wed 2 Mar 2022 13:17
    #8

    Rubriken avgör till stor del vilka svar man får...så.


    Varför betalar du 8500 kr när det inte verkar vara fastställt någonstans?

  • Anonym (Hrm)
    Wed 2 Mar 2022 13:24
    #9

    Vill du inte ha dina barn varannan vecka?
    Varför får inte alla barn följa med på semesterresan, låter som ni inte ser dom som familj. Hoppas verkligen inte mina barn blir behandlade så i en styvfamilj.

  • Anonym (V)
    Wed 2 Mar 2022 13:29
    #10

    Man undrar ju om nån av er är vuxna? Se till att inte straffa dina barn. Det är de du straffar och sårar genom att inte träffa dem, försämra för dem hemma, inte göra de delaktiga i semester etc.

    Bor barnen mer hos en av er så har den barnen bor mest hos tätt till underhåll, ja. Så bor barnen mest hos sin mamma ska du betala underhåll. Det handlar om 1673 kronor i månaden för barn under 11 år, 1823 kr/månad för barn 11-15 år och 2223 kr/månad för barn över 15. Detta är belopp du ska betala om barnen bor 100% hos sin mamma. Bor barnen hos dig 50% ska du betala noll. I övrigt gäller att du får dra av 1/40 av underhållet per dygn barnet är hos dig OM du har de i 5 dygn i rad (t.ex lov), alternativt att de bor minst 6 dygn hos dig under en månad (kan vara utspritt). Så exempelvis om barnen är yngre än 11 år och bor 20 dagar hos mamman och 10 dagar hos dig på en månad får du dra av 10 40-delar av underhållet. Med andra ord 1673/40=41,825*10= avdrag på 418,25 kr/barn. 1673-418,25 = 1254,75*2 = Du skulle i så fall betala 2509,50 kr/månad för båda barnen tillsammans. Man får komma överens om att betala mer men ingen kan tvinga dig att betala mer än så och hon kan dra det till vilken rätt hon vill, det hjälper inte. Hon kommer inte få till mer än ni kan räkna ut (summan beror ju på barnens ålder samt hur många dagar/månad du faktiskt har dem) genom denna formel.

Svar på tråden Möjligt tvingas till umgänge med barn?