• Azarherati

    NAN HA1 & Althera

    någon som vet skillnaden mellan NAN HA 1 och Althera? 


    är båda mjölkprotein fria? 

  • Svar på tråden NAN HA1 & Althera
  • elsi
    Azarherati skrev 2022-03-03 01:41:44 följande:
    NAN HA1 & Althera

    någon som vet skillnaden mellan NAN HA 1 och Althera? 


    är båda mjölkprotein fria? 


    Nan HA är delvis hydrolyserad och räknas inte som mjölkproteinfri. Althéra är hydrolyserad och räknas som mjölkproteinfri och ska användas vid mjölkproteinallergi. 
  • elsi
    Mandelskorpan skrev 2022-03-03 14:12:48 följande:

    Har för mig Althera är hydrolyserad, ska man ha helt fritt är det fria aminosyror som gäller. Till exempel Neocate. Ibland kan man behöva prova olika för att se vad som går bra.

    https://www.knodd.se/fakta-och-rad/tips/modersmjolksersattning-for-kansliga-magar-och-allergiska-barn/


    Man börjar alltid med hydrolysat, aminosyror sätts bara in om man inte uppnår symtomfrihet på hydrolysat.
  • Mandelskorpan
    elsi skrev 2022-03-03 16:05:47 följande:
    Man börjar alltid med hydrolysat, aminosyror sätts bara in om man inte uppnår symtomfrihet på hydrolysat.
    Vi fick först vasslebaserat, och därefter baserat på fria aminosyror. Så tydligen inte alls alltid men däremot behöver många prova flera olika sorter innan man ser vad som går bra.
  • elsi
    Mandelskorpan skrev 2022-03-03 16:28:31 följande:
    Vi fick först vasslebaserat, och därefter baserat på fria aminosyror. Så tydligen inte alls alltid men däremot behöver många prova flera olika sorter innan man ser vad som går bra.
    Vasslebaserat är en form av hydrolysat, så ni fick i den ordningen som man ska, alltså först ett vasslebaserat hydrolysat och sedan aminosyror. 
  • Mandelskorpan
    elsi skrev 2022-03-03 16:44:05 följande:
    Vasslebaserat är en form av hydrolysat, så ni fick i den ordningen som man ska, alltså först ett vasslebaserat hydrolysat och sedan aminosyror. 
    Ah jag blandar nog ihop vassle med kasein, men båda är hydrolysat, sorry!! Det är länge sen vi var i den svängen men jag tror det stod rätt bra förklarat i länken jag hittade.

    På vårt barn fungerade bara fria aminosyror, men sen växte det bort över tid.
  • elsi
    Mandelskorpan skrev 2022-03-03 17:16:37 följande:
    Ah jag blandar nog ihop vassle med kasein, men båda är hydrolysat, sorry!! Det är länge sen vi var i den svängen men jag tror det stod rätt bra förklarat i länken jag hittade.

    På vårt barn fungerade bara fria aminosyror, men sen växte det bort över tid.
    Ja, det är det är väldigt vanligt att det växer bort, ca 95% innan 3 års ålder. Jag jobbar med det här, så är i svängen hela tiden :)
Svar på tråden NAN HA1 & Althera