• Anonym (Klara)

Har ni kontakt med era sysslingar?

Hej, nu när jag fått barn har jag intresserat mig mer inför släktskap, och kom att tänka på att det är ju vanligt att folk träffar och pratar om deras kusiner. Detta inte är så konstigt då det ändå är rätt nära släktingar. Men hur är det med sysslingar? (tremänningar) 

Jag själv tror jag har två sysslingar i en annan stad, men vet inte namn på dom och har inte ens träffat dom. Är det ovanligt eller inte? Har gemene man faktiskt kontakt med deras sysslingar ?  

• Svar på tråden Har ni kontakt med era sysslingar?
  • Anonym (huh)

Jag vet faktiskt inte ens vad syssling egentligen betyder.

• Anonym (Noll)

Nej, Jag har hur många som helst, men vet inte namnet på nån. Träffar aldrig nån ur min släkt för jag bor för långt ifrån.

• Embla twopointoh

Jag kommer från en ganska stor släkt på både min mammas och min pappas sida, så jag har långt ifrån koll på alla mina tremänningar (som vi kallar det där jag är ifrån), men en handfull av dem hade jag kontakt med under uppväxten och även nu i vuxen ålder. Min mamma står nämligen ett par av sina kusiner väldigt nära, nästan som syskon, då de allesammans tillbringade somrarna på landet hos deras gemensamma mormor och morfar, så det var bara naturligt för dem att fortsätta träffas i vuxen ålder. Det har gjort att jag har bättre kontakt med de tremänningarna än vad jag har med vissa av mina kusiner, både under uppväxten och nu när vi är vuxna.

Hur vanligt det är att ha regelbunden kontakt med sina tremänningar vet jag inte. Det beror nog mycket på hur "tajt" släkten är, de geografiska avstånden och så vidare. En del personer har ju knappt kontakt med sina syskon, liksom.

• Embla twopointoh
    Anonym (huh) skrev 2022-03-03 14:58:23 följande:

Sysslingar (tremänning, småkusin bland andra benämningar), har en förälder som är kusin med den andra personens ena förälder.
  • Anonym (Nordväst)

Jag träffar faktiskt en syssling emellanåt. Jag har en massa andra sysslingar med, men jag inte ens namnen på dem.

• Butembobaby

På min mammas sida har jag många sysslingar som jag har god kontakt med. Vi växte upp i samma område och lekte ofta som barn. Vi har en släktingar som vi alla delar på samt att många valt att ha sommarhus i samma område, så det blir naturligt att träffas ofta. 

Nu har vi barn i samma åldrar, och de umgås med varandra om somrarna (bryllingar). 

På min pappas sida har jag väldigt många sysslingar (pappa hade 14 kusiner och de flesta har minst 2 barn). Jag har träffat några av dem som barn, men långt ifrån alla. Jag vet namnet på kanske 10 av dem och vet vilken stad de bor i osv. 

• Butembobaby
    Butembobaby skrev 2022-03-03 15:13:00 följande:

På min mammas sida har jag många sysslingar som jag har god kontakt med. Vi växte upp i samma område och lekte ofta som barn. Vi har en släktingar som vi alla delar på samt att många valt att ha sommarhus i samma område, så det blir naturligt att träffas ofta. 

Nu har vi barn i samma åldrar, och de umgås med varandra om somrarna (bryllingar). 

På min pappas sida har jag väldigt många sysslingar (pappa hade 14 kusiner och de flesta har minst 2 barn). Jag har träffat några av dem som barn, men långt ifrån alla. Jag vet namnet på kanske 10 av dem och vet vilken stad de bor i osv. 

Släktstuga ska det stå istället för släktingar
  • Anonym (huh)
    Embla twopointoh skrev 2022-03-03 15:06:57 följande:
    Sysslingar (tremänning, småkusin bland andra benämningar), har en förälder som är kusin med den andra personens ena förälder.
    Ok.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (huh) skrev 2022-03-03 14:58:23 följande:

Inte jag heller. Har massor av kusiner, kanske ett 30 tal, men inte kontakt med någon av dem.
  • sextiotalist

En del. En är en av mina bästa vänner.
    Vi har en aktiv släkt på mammas sida, där vi träffas regelbundet. Nu är första ledet döda, nästa led håller på att försvinna, så ledet därpå blir ju vi sysslingar och kusiner.
    På pappas sida, ingen kontakt alls, däremot med två kusiner.

Svar på tråden Har ni kontakt med era sysslingar?