• Tom Araya

    Fredsaktivister

    Fredsaktivister
    I Sverige och världen över,
    ni som protesterar mot svenskt försvar, storövningar som Aurora m.fl.
    Vart är ni?
    Ni har en uppgift.
    Res till Ukraina och Ryssland, få slut på kriget.
  • Svar på tråden Fredsaktivister
  • Anonym (Fredsaktivist)

    Vi håller på. Tror du att det går på en dag? 

  • Anonym (Civiliserad)
    Tom Araya skrev 2022-03-03 20:37:53 följande:
    Fredsaktivister
    Fredsaktivister
    I Sverige och världen över,
    ni som protesterar mot svenskt försvar, storövningar som Aurora m.fl.
    Vart är ni?
    Ni har en uppgift.
    Res till Ukraina och Ryssland, få slut på kriget.
    Utan soldater, inget krig - så jag tar ansvar.

    Du däremot - som är militarist, tänker du åka till Ukraina och slåss mot den ryska invasionsarmén? Det finns visst en internationell bataljon - eller vad det nu kallas.
  • Tom Araya
    Anonym (Fredsaktivist) skrev 2022-03-03 22:09:07 följande:

    Vi håller på. Tror du att det går på en dag? 


    Jag såg er inte i kriget i Syrien, Tjetjenien, Georgien, Afghanistan, Kuwait, Iran eller Irak heller.

    Jag har aldrig fått se hur duktiga ni är på att göra det ni säger er kunna göra.
    Det vore underbart om vi kunde slippa krig och dödande genom att tillämpa era metoder istället. Vad beror det på att resultaten uteblir?
  • Tom Araya
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-03 22:17:26 följande:
    Utan soldater, inget krig - så jag tar ansvar.
    Det stämmer inte. Människan har krigat genom hela sin historia, både utan vapen och arméer. Liknande aktiviteter och beteenden finns även bland flertalet djurarter, inte minst primater.
  • Anonym (Civiliserad)
    Tom Araya skrev 2022-03-03 23:30:39 följande:
    Det stämmer inte. Människan har krigat genom hela sin historia, både utan vapen och arméer. Liknande aktiviteter och beteenden finns även bland flertalet djurarter, inte minst primater.
    Den civiliserade människan krigar med ord.

    Och du?  Ska du åka till Ukraina och ansluta till den internationella brigaden och stå upp för det du anser vara rätt? Eller nöjer du dig med att förespråka att fredsaktivister ska resa till Ryssland och protestera?
  • Tom Araya
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-04 06:09:33 följande:
    Den civiliserade människan krigar med ord.
    Hur fungerar det när motståndaren använder kanoner?
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-04 06:09:33 följande:
    Och du?  Ska du åka till Ukraina och ansluta till den internationella brigaden och stå upp för det du anser vara rätt? Eller nöjer du dig med att förespråka att fredsaktivister ska resa till Ryssland och protestera?
    Håll dig till ämnet!

    Dags att visa vad ni går för och vad ni kan prestera.
  • Tom Araya

    Denna lilla dikt känns mycket aktuell just nu.

    Gud och soldaten hedrar vi,
    när ofreden råder och de står oss bi.
    Men när fred råder och fyllda är faten,
    glömma vi Gud och föraktar soldaten.

  • Anonym (Civiliserad)
    Tom Araya skrev 2022-03-04 16:02:00 följande:
    Hur fungerar det när motståndaren använder kanoner?
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-04 06:09:33 följande:
    Och du?  Ska du åka till Ukraina och ansluta till den internationella brigaden och stå upp för det du anser vara rätt? Eller nöjer du dig med att förespråka att fredsaktivister ska resa till Ryssland och protestera?
    Håll dig till ämnet!

    Dags att visa vad ni går för och vad ni kan prestera.
    Och ämnet är alltså att du tycker fredsaktivister ska resa till Ryssland eller Ukraina och demonstrera för fred.

    Jag tycker det är en dålig idé - rent praktiskt är det väl svårt att resa till Ryssland för närvarande och dessutom behöver man visum.

    Det är mycket bättre i så fall att du ansluter till den internationella styrkan som kämpar för Ukrainas frihet från ryskt herravälde.

    Fråga dig vad du kan göra för Ukraina i stället för att begära att andra ska ta striden i ditt ställe!
  • Tom Araya
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-05 10:49:01 följande:
    Och ämnet är alltså att du tycker fredsaktivister ska resa till Ryssland eller Ukraina och demonstrera för fred.
    Demonstrera och göra allt av ickevåld de anser är effektivt, ja.
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-05 10:49:01 följande:
    Jag tycker det är en dålig idé - rent praktiskt är det väl svårt att resa till Ryssland för närvarande och dessutom behöver man visum.
    Just nu kan det nog vara svårt att som utlänning resa in i Ryssland ja, men med lite planering hade det kunnat göras tidigare. Ni är väl organiserade?

    Ukraina kan ni resa till, ni behöver inte ens visum. Ställ er vid gränsen till Ryssland och Belarus.
    Anonym (Civiliserad) skrev 2022-03-05 10:49:01 följande:
    Det är mycket bättre i så fall att du ansluter till den internationella styrkan som kämpar för Ukrainas frihet från ryskt herravälde.

    Fråga dig vad du kan göra för Ukraina i stället för att begära att andra ska ta striden i ditt ställe!
    1. Du har ingen aning om vad jag gör eller avser göra för Ukraina.

    2. De jag riktar mig till tror mer på ickevåldsaktiviteter än militär kamp och strid, så varför ska de inte aktivera sig i det de tror på i Ukraina nu?
    Är det inte just dessa som låter andra ta striden i deras ställe?
Svar på tråden Fredsaktivister