Tattarunge
Va betyder det ordet? Blev kallad för det rätt ofta av min pappa när jah var barn..
Va betyder det ordet? Blev kallad för det rätt ofta av min pappa när jah var barn..
Ett nedvärderande ord syftande på den folkgrupp som förr kallades tattare. Tror att de numer kallas resande. Känner själv igen epitetet tattare. Jag hade en klasskompis vi kallade tattare. Ingen aning om hans bakgrund. Vi kallade honom det pga hur han och hans familj var. Idag skulle han nog fått en bokstavsdiagnos.
Han kanske menade att du var en icke önskvärd liten tjuv-unge?
Dumt att kalla sitt barn så - eller någon annan med för den delen. Det anspelar, som redan sagts i tråden, på den folkgrupp (?) som förr nedlåtande kallades tattare, men numera resande, vilket de också själva föredrar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
Jag tänker att han inte nödvändigtvis måste ha menat något illa med det. Det beror nog lite på hur han sa det och i vilka sammanhang. Kan du ta upp det med honom?
Min familj kalla mig ofta tattarunge när dom var arga på mig. Va kanske 5 år eller nåt
Googla så hittar du all förklaring du behöver.
Dumt av din pappa hur som helst.
Dumt av din pappa att säga så.
Ok, men det betyder ju att din pappa också är tattare i så fall....
Min familj kalla mig ofta tattarunge när dom var arga på mig. Va kanske 5 år eller nåt
Ok, men det betyder ju att din pappa också är tattare i så fall....
Tattare är ett samlingsnamn för zigenare, resande och liknande folkgrupper. Det är ett nedsättande ord som man numera inte alls ska använda, annat än för att förklara innebörden.
Det är svårt att säga hur din pappa menade, du får tänka efter om han sa det med humor eller för att vara elak.