• MerryBerry

    Drack två glas bubbel - så nojjig nu!

    Igår drack jag två glas bubbel. OM jag är gravid så skulle jag nu vara i v. 3+0. Dvs. väldigt tidigt. Jag har alltid trott att det är safe den supertidiga tiden innan man vet att man är preggo. Men började just googla och är nu SÅ orolig då det står på massa ställen att även måttliga mängder kan skada fostret så tidigt som i v.3-5. ???? Nu vet jag ju inte ens om jag är gravid eller inte men ändå... Skulle uppskatta SÅ att få perspektiv från er som kanske vet mer? Så sjukt orolig nu. 

  • Svar på tråden Drack två glas bubbel - så nojjig nu!
  • Anonym (Jag)

    Du behöver inte vara orolig, det är ingen fara ????

  • Jag är bara jag

    V.3+0 är en vecka efter äl. Då är det just så pass att embryot fäst. Det finns ännu inget näringsutbyte med kvinnan. Du behöver inte vara orolig. 

  • Anonym (Google=oro)

    Hej
    Gör dig själv en tjänst.
    Googla inte.
    Dels så är det mycket som inte är sant, som är taget ur sin kontext eller förstorat.

    Att vara gravid är för många en skör och orolig tid...
    Ta information från MVC och 1177..

  • fjanten

    Tvärtom har jag uppfattat det som att det framförallt blir ett problem när moderkakan tar över försörjningen, för det är först då det kvinnan äter och dricker påverkar livet i magen. Innan dess är det gulkroppen, som alltså inte tar upp det du äter och dricker. Du har ju på din höjd ett befruktat ägg som är på G att bädda in sig i livmodern, så eventuellt bubbel du druckit påverkar inte ett eventuellt embryo ö.h.t. Sedan vet man heller inte ens hur mycket alkohol som krävs för att faktiskt vara skadligt för ett embryo/foster, när moderkakan väl tagit över, och eftersom vi inte vet nivån (eller om nivån kan skiljas mellan olika kvinnor) har vi nolltolerans i Sverige (för att vara på den säkra sidan). Men i andra länder tycker man att ett glas är väl ingen fara - hela graviditeten.

    Så kort och gott hade jag inte oroat mig alls i dina skor.

  • Anonym (A)

    En god vän till mig blev oväntat gravid som 23-åring. Hon fick reda på det precis veckan efter karnevalen (bor i ett annat land), med massa alkohol, fest och dåligt leverne. Hon hade stor ångest efteråt men flickan som idag är tonåring föddes helt frisk och utan några problem. Jättemånga gravida vet inte om att de är det i vecka 3 och dricker alkohol, jag är övertygad om att det inte är något att oroa sig för. Hjärta


    Men jag känner igen mig, är gravid i vecka 9 och råkade få i mig lite för rött kött igår. Har grav ångest idag. 

  • Anonym (Samma)
    Anonym (A) skrev 2022-03-06 14:15:39 följande:

    En god vän till mig blev oväntat gravid som 23-åring. Hon fick reda på det precis veckan efter karnevalen (bor i ett annat land), med massa alkohol, fest och dåligt leverne. Hon hade stor ångest efteråt men flickan som idag är tonåring föddes helt frisk och utan några problem. Jättemånga gravida vet inte om att de är det i vecka 3 och dricker alkohol, jag är övertygad om att det inte är något att oroa sig för.  // Hjärta


    Men jag känner igen mig, är gravid i vecka 9 och råkade få i mig lite för rött kött igår. Har grav ångest idag. 


    Samma här.

    nu var jag inte på karneval men semester under sommaren på västkusten. 


    sol, vad, fest? höll på i en vecka.

    när jag kom hem så tog jag ett test efter ytterligare en vecka och ett starkt plus på direkten.

    min 2 åring är som vilken 2 åring som helst. 

  • Jag är bara jag
    Anonym (A) skrev 2022-03-06 14:15:39 följande:

     


    Men jag känner igen mig, är gravid i vecka 9 och råkade få i mig lite för rött kött igår. Har grav ångest idag. 


    Såvida det inte var kyckling eller griskött är det ingen fara. Inte ens säkert det hade varit nån fara med kött från de djuren heller. 
  • Anonym (N)

    Jag drack 2 flaskor vin helgen innan jag plussade. Så va då vecka 3. Tror de går fint.

  • Anonym (A)

    @ Jag bara jag (kan inte citera): 
    det var nötkött. Tack för lugnande.{#emotions_dlg.flower}

  • Jag är bara jag
    Anonym (A) skrev 2022-03-06 16:28:38 följande:
    @ Jag bara jag (kan inte citera): 
    det var nötkött. Tack för lugnande.{#emotions_dlg.flower}
    Då är det lugnt. 
  • MerryBerry

    Av någon anledning kan jag inte citera så här kommer ett generellt svar till alla som kommenterat på mitt inlägg. TUSEN TACK! Känner mig otroligt mycket lugnare nu. Läste nog för mycket på nätet och målade upp alla värsta scenarion för mig själv. TACK igen. Aningen mer lättad men lärde mig en läxa också. Blir bubbelvatten framöver :)

  • Anonym (Millan)

    Jag drack 2-3 starköl 5 dagar innan bim. Fick en liten blödning och trodde det var tidig mens så då tänkte jag det var kört den månaden men det var det inte för 9 månader efter kom en bebis. Om blödningen var ägget som fäste så var det ju då ingen fara med ölen. Alla andra gånger vi försökte drack jag inte alkohol en enda gång sen den gången jag gjorde det gick det vägen... Slumpen ja. Men skumt. 

  • Anonym (H)

    Lägg fokus på annat.. Väldigt många tar några glas innan de vet om att de är gravida - slappna av, ingen fara

  • Anonym (L)

    Det är absolut ingen fara. Det är mindre farligt att dricka tidigt i graviditeten än senare när hjärnan utvecklas. Dessutom VET du ju inte om du är gravid och då måste man kunna leva som vanligt. 


    Kan lugna dig med att jag var på festival och hinkade i mig öl som en svamp i 5 dagar när jag var gravid i v. 6. (Visste såklart inte om det!)
    Min dotter är 10 och helt normal idag ;) 

  • Anonym (Agne)

    Putins mamma drack när hon var i 3:e veckan. Sedan bara fortsatte det under hela graviditeten 

  • Anonym (Sarah)

    Finns ingen anledning till oro! 
    Det går inte över till embryot så pass tidigt.  Jag har själv blivit gravid två gånger oplanerat och inte upptäckt det förrän senare, och druckit alkohol.

Svar på tråden Drack två glas bubbel - så nojjig nu!