• Steffqw

    Skapa ny tråd för anonyma svar, Vecka 7+3 illamående har nått sin topp. Vad gör ni andra?

    Jag är i v7+3 och har mått illa varje dag, värst är det på kvällarna. Jag åt postafen förs i ca 1 vecka, hjälpte lite men blev så trött. s istället testade jag lergian comp, åt det i 3 dagar, 3 tabletter om dagen.

    Dom hjälpte också lite tills igår. Igår spydde jag från eftermiddag till kvällen 10-15 gånger. Så fruktansvärt.

    Idag mår jag så illa, vågar inte spy, vågar inte äta, har ingen matlust alls, är helt matt.

    Jag har fått i mig minst 10 isbita, Coca-Col, 2 riskakor och lite vitt bröd.

    Men så här kan jag inte fortsätta, bebis i magen måste ju få näring. Hur gör ni andra lika hårt drabbade??
  • Svar på tråden Skapa ny tråd för anonyma svar, Vecka 7+3 illamående har nått sin topp. Vad gör ni andra?
  • Anonym (Jag också!)

    samma här! bebisen tar dock det den behöver så de behöver du inte oroa dig för

  • Steffqw
    Anonym (Jag också!) skrev 2022-03-06 14:41:11 följande:

    samma här! bebisen tar dock det den behöver så de behöver du inte oroa dig för


    Okej, men vad gör du åt ditt illamående? Spyr du? Klarar du av att äta?
  • Anonym (Ida)

    Fy, vad jobbigt. Att spy så mycket är ju som att ha vinterkräksjukan. Drick mycket så att du inte förlorar vätska. Prata med BVC också tycker jag, det finns ju något som heter Primperan eller något som ska vara lite bättre än Lergigan. Jag är i v.9 och har mått väldigt illa sedan v.6. Det känns som en evighet trots att det bara är 2,5 veckor. Jag har jobbat deltid hemifrån, vissa dagar sjukskriven. Illamåendet kommer och går. Jag har kräkts 3-4 gånger hittills på olika dagar. Man tappar ju livslusten litegrann. Blir deppig. Men jag försöker tänka att det är ett tecken på att det är en frisk graviditet. Dom har forskat på illamående och missfall och sett att dom som mår illa har missfall i mindre utsträckning. Och ännu mindre risk om man faktiskt kräks. Alltid något. Jag har inget problem med att få i mig mat men äter väldigt underligt och har svårt för att laga mat. Det blir mycket färdigsoppa, färdig fiskgratäng, sallader. Och choklad, mackor, yoghurt. Jag försöker äta ganska ofta och små måltider, det lär hjälpa. Och jag vilar och sover på dagen om jag kan. 

  • Anonym (Jag också!)
    Steffqw skrev 2022-03-06 15:21:25 följande:
    Okej, men vad gör du åt ditt illamående? Spyr du? Klarar du av att äta?
    Kräks 3-25 gånger om dagen? äter lergigan funkar skapligt  har även vara in och fått dropp. haft det såhär i 11 veckor nu, läggermig direkt efter Mat de funkar skapligt. Vissa dagar äter jag i princip inte alls. på jobbet äter jag varannan timme för att få till det skapligt 

    dock väldigt jobbigt psykiskt 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Jag också!) skrev 2022-03-06 15:42:33 följande:
    Kräks 3-25 gånger om dagen? äter lergigan funkar skapligt  har även vara in och fått dropp. haft det såhär i 11 veckor nu, läggermig direkt efter Mat de funkar skapligt. Vissa dagar äter jag i princip inte alls. på jobbet äter jag varannan timme för att få till det skapligt 

    dock väldigt jobbigt psykiskt 
    Fy vad hemskt! Hur tacklar du det psykiskt? Jag är helt slut efter knappt tre veckor. 
  • Steffqw
    Anonym (Ida) skrev 2022-03-06 15:37:19 följande:

    Fy, vad jobbigt. Att spy så mycket är ju som att ha vinterkräksjukan. Drick mycket så att du inte förlorar vätska. Prata med BVC också tycker jag, det finns ju något som heter Primperan eller något som ska vara lite bättre än Lergigan. Jag är i v.9 och har mått väldigt illa sedan v.6. Det känns som en evighet trots att det bara är 2,5 veckor. Jag har jobbat deltid hemifrån, vissa dagar sjukskriven. Illamåendet kommer och går. Jag har kräkts 3-4 gånger hittills på olika dagar. Man tappar ju livslusten litegrann. Blir deppig. Men jag försöker tänka att det är ett tecken på att det är en frisk graviditet. Dom har forskat på illamående och missfall och sett att dom som mår illa har missfall i mindre utsträckning. Och ännu mindre risk om man faktiskt kräks. Alltid något. Jag har inget problem med att få i mig mat men äter väldigt underligt och har svårt för att laga mat. Det blir mycket färdigsoppa, färdig fiskgratäng, sallader. Och choklad, mackor, yoghurt. Jag försöker äta ganska ofta och små måltider, det lär hjälpa. Och jag vilar och sover på dagen om jag kan. 


    Ja igår var en hemskt dag. idag har jag fått i mig lite mer, ätit isglass, fryst vattenmelon och vågade på mig en macka med tubost, åt dock av den några tuggor.

    Jag klarar inte att dricka vatten, utan kör med isbitar,då får jag i mig vätska.

    jag kommer höra med BVC om annan medicin om jag inte blir bättre. Det är ju först den här helgen det har eskalera. Innan har jag ätit och bara mått illa.

    Skönt för dig att du kan jobba mindre och hemifrån. Ja man har svårt att glädjas av sin gradviditet. Jag blir bara så matt, sovit massa idag och vart sängliggande.

    Mår du bättre nu än för 2,5 vecka sedan? Ser du någon vändning?

    Jag har ett heltidsjob, bad om att få jobba 8-15 så känns bättre.
  • Steffqw
    Anonym (Jag också!) skrev 2022-03-06 15:42:33 följande:
    Kräks 3-25 gånger om dagen? äter lergigan funkar skapligt  har även vara in och fått dropp. haft det såhär i 11 veckor nu, läggermig direkt efter Mat de funkar skapligt. Vissa dagar äter jag i princip inte alls. på jobbet äter jag varannan timme för att få till det skapligt 

    dock väldigt jobbigt psykiskt 
    Stackare! Är du i vecka 11? Vi får hoppas det blir bättre gör oss!

    ja rent psykiskt är detta katastrof!
  • Jag är bara jag

    Mådde inte fullt så illa, men illamående under väldigt lång tid. Salta saker funkade bäst. Riskakor, Saltiner och sånt. Sött inte alls. Vanligt vatten gick inte heller så bra. Små portioner. Undvek mina triggers vilket var sånt som luktade starkt. Väldigt mycket alltså! Hulkade varje gång jag borstade tänderna.

  • Anonym (Ida)
    Steffqw skrev 2022-03-06 17:33:58 följande:
    Ja igår var en hemskt dag. idag har jag fått i mig lite mer, ätit isglass, fryst vattenmelon och vågade på mig en macka med tubost, åt dock av den några tuggor.

    Jag klarar inte att dricka vatten, utan kör med isbitar,då får jag i mig vätska.

    jag kommer höra med BVC om annan medicin om jag inte blir bättre. Det är ju först den här helgen det har eskalera. Innan har jag ätit och bara mått illa.

    Skönt för dig att du kan jobba mindre och hemifrån. Ja man har svårt att glädjas av sin gradviditet. Jag blir bara så matt, sovit massa idag och vart sängliggande.

    Mår du bättre nu än för 2,5 vecka sedan? Ser du någon vändning?

    Jag har ett heltidsjob, bad om att få jobba 8-15 så känns bättre.
    Är det ditt första barn? Skönt att det eskalerat först nu i helgen, jag trodde först att du haft det så varje dag. Jag tycker att illamåendet går i vågor och det påverkas mycket av min vardag. Om jag har sovit dåligt och stressar så blir det sämre. Om jag anstränger mig mycket fysiskt så blir det sämre. Vissa dagar har det gått jättebra. Just nu går det lite sämre. Jag försöker tänka att det förhoppningsvis går över, i min förra graviditet var det exakt likadant och då vände det i v.10-11. En sån lättnad! Det vänder ju för dom allra flesta efter tre månader. Jag är också sängliggande till stor del den här helgen. Det känns inte kul att vara gravid alls. 
  • Steffqw
    Anonym (Ida) skrev 2022-03-06 17:45:07 följande:
    Är det ditt första barn? Skönt att det eskalerat först nu i helgen, jag trodde först att du haft det så varje dag. Jag tycker att illamåendet går i vågor och det påverkas mycket av min vardag. Om jag har sovit dåligt och stressar så blir det sämre. Om jag anstränger mig mycket fysiskt så blir det sämre. Vissa dagar har det gått jättebra. Just nu går det lite sämre. Jag försöker tänka att det förhoppningsvis går över, i min förra graviditet var det exakt likadant och då vände det i v.10-11. En sån lättnad! Det vänder ju för dom allra flesta efter tre månader. Jag är också sängliggande till stor del den här helgen. Det känns inte kul att vara gravid alls. 
    Ja mitt första, ditt andra? 

    Ja som tur är har jag kunnat leva hyfsat normalt fram till nu. Försöker fundera på varför det eskalerande nu denna helg, tror delvis det är lergian comp som jag helt enkelt inte tål, sen att jag åt för lite under för lång tid? Eller så har det bara vänt för mig och jag kommer få må så här hela tiden..

    Hoppas det då vänder snart för dig! Hur märktes det? Var illamående bara borta en dag?

    Nej just denna helg känns det bara segt och jobbigt. Jag kommer vara hemma från jobbet tills jag känner igen mig själv.

    Hur påverkas din sambo? Jag får lätt dåligt samvete för min..
  • Anonym (Jag också!)
    Steffqw skrev 2022-03-06 17:38:33 följande:
    Stackare! Är du i vecka 11? Vi får hoppas det blir bättre gör oss!

    ja rent psykiskt är detta katastrof!
    Vecka 14 nu! 

    hemsk är de värst är nog att jag tycker min sambo luktar hemskt så kan inte vara i närheten av honom :(
  • Anonym (Ida)

    Steff: Ja, mitt andra. Det är skönt ändå att veta att det var likadant i den förra graviditeten. Första gången jag var gravid hade jag ingen aning om vad det var eller om det skulle gå över. Men det gör ju oftast det! För mig har det bara försvunnit från en dag till en annan. Jätteskönt. Då kan man börja leva igen haha. Idag var en bra dag, jag åt lite bröd i sängen direkt när jag vaknade och har inte kräkts. Ännu. Blir en lugn dag. Det är inte världens bästa stämning mellan mig och min sambo just nu för han får sköta allt med barnet och hemmet. Men vad gör man liksom. Står ut. 

  • Steffqw
    Anonym (Ida) skrev 2022-03-07 07:10:57 följande:

    Steff: Ja, mitt andra. Det är skönt ändå att veta att det var likadant i den förra graviditeten. Första gången jag var gravid hade jag ingen aning om vad det var eller om det skulle gå över. Men det gör ju oftast det! För mig har det bara försvunnit från en dag till en annan. Jätteskönt. Då kan man börja leva igen haha. Idag var en bra dag, jag åt lite bröd i sängen direkt när jag vaknade och har inte kräkts. Ännu. Blir en lugn dag. Det är inte världens bästa stämning mellan mig och min sambo just nu för han får sköta allt med barnet och hemmet. Men vad gör man liksom. Står ut. 


    Okej, hur gammal är ditt barn? Skönt ändå för dig att veta det går över.

    Skönt att höra du mår bättre!! Jag mår också mycket bättre idag, har kunnat äta gröt och mackor. Kommer ta en solig promena senare. Är hemma från jobbet idag. Är dock rädd att det ska bli bakslag igen..

    Jobbigt att stämningen inte är den bästa, men ni får tänka det är bara en period. Min sambo är verkligen en stöttepelare och ta hand om mig.
  • Anonym (Ida)
    Steffqw skrev 2022-03-07 09:35:19 följande:
    Okej, hur gammal är ditt barn? Skönt ändå för dig att veta det går över.

    Skönt att höra du mår bättre!! Jag mår också mycket bättre idag, har kunnat äta gröt och mackor. Kommer ta en solig promena senare. Är hemma från jobbet idag. Är dock rädd att det ska bli bakslag igen..

    Jobbigt att stämningen inte är den bästa, men ni får tänka det är bara en period. Min sambo är verkligen en stöttepelare och ta hand om mig.
    Mitt barn är fem så det är inte så att jag måste springa efter en två-åring hela tiden, det är skönt. Vad bra att du också mår bättre. Känner igen det där med att man är rädd för bakslag. Varje morgon undrar jag om jag kommer kräkas. Vad bra att din sambo stöttar dig, det behövs verkligen under den här perioden. 
  • Steffqw
    Anonym (Ida) skrev 2022-03-07 09:53:02 följande:
    Mitt barn är fem så det är inte så att jag måste springa efter en två-åring hela tiden, det är skönt. Vad bra att du också mår bättre. Känner igen det där med att man är rädd för bakslag. Varje morgon undrar jag om jag kommer kräkas. Vad bra att din sambo stöttar dig, det behövs verkligen under den här perioden. 
    Okej skönt det med lite äldre barn, ska jag ja i åtanke om vi vill skaffa syskon(känns inte som det just nu iaf)

    Jag får mer illamående på kvällen, känns som jag ska spy igen, så tar postafen och lägger mig tidigt för attt slippa det värsta.

    Jag hoppas så ty detta går över i v 10-11
Svar på tråden Skapa ny tråd för anonyma svar, Vecka 7+3 illamående har nått sin topp. Vad gör ni andra?