• Anonym (R.)

Bäst i längden av implantat eller rotfyllning?

Kan någon insatt berätta för-och nackdelar med tandimplantat och rotfyllningar?

Som lekman tänker jag att det ju alltid är bra att ha kvar sin egen tand i viss mån som man ju har vid en rotfyllning även om man har en krona ovanpå. Nackdelen är att rotfyllningen eller tanden kan haverera efter 1, 10 eller 20 år och då måste man ju dra ut den och sätta ett implantat ändå. En mindre sak är ju också att kronan kan lossna vid något dåligt tillfälle pga något man äter men den går ju att sätta tillbaka förstås. 

Implantat tar ett år att göra och då är man utan tand i ett helt år vilket är trist förstås. Men sen ska ju implantaten hålla för evigt och kronan i många, många år också vad jag förstår. Långsiktigt har man kanske minst problem med ett implantat? Vad är nackdelarna med implantat förutom att man inte har någon del av sin egen tand kvar? 

• Svar på tråden Bäst i längden av implantat eller rotfyllning?
  • Anonym (Tandvårdspersonal)

Fördelen med rotfyllning är att du får ha kvar din riktiga tand vilket alltid är att eftersträva. Är tanden frisk i övrigt och inte har någon stödjevävnadsförlust så skulle jag rekommendera rotfyllning. 

Implantat är svårare att hålla rent, bakterier får lättare fäste. Otroligt viktigt med munhygienen runt skruven så inte tandens stödjevävnader blir inflammerade, då  implantatet kan lossna. 

• CitronTulo

Har gjort båda.. för som du säger så håller kanske inte rotfyllningarna för alltid! Så blev det för mig i alla fall. Har rotfyllt tre tänder. Fick jätteinfektion vid den ena när jag hade den provisoriska fyllningen. 
    Hade dem kanske sju år innan den första gick sönder. Var bara flisor kvar av av tänderna som då fick dras ut. Så nu har jag tre inplantat istället.

Med facit i hand, så hade jag gjort implantaten direkt.. 
    För mig tog det absolut inte ett år att göra dem. Men beror kanske på hur snabbt det läker? 
    Är nu snart 4 år sedan jag fick mina implantat. Har inte haft några problem med dem so far! Man får kanske vara lite noggrannare att använda tandtråd eller mellanrumsborste runt implantaten för att hålla rent.

• Anonym (R.)
    Anonym (Tandvårdspersonal) skrev 2022-03-06 15:39:26 följande:
    Fördelen med rotfyllning är att du får ha kvar din riktiga tand vilket alltid är att eftersträva. Är tanden frisk i övrigt och inte har någon stödjevävnadsförlust så skulle jag rekommendera rotfyllning. 

Implantat är svårare att hålla rent, bakterier får lättare fäste. Otroligt viktigt med munhygienen runt skruven så inte tandens stödjevävnader blir inflammerade, då  implantatet kan lossna. 
    Men ofta slipas väl ens egna tand ner och man sätter på en krona i porslin? Lossnar implantat ofta eller är det bara hos folk som slarvar med sin tandvård?
    CitronTulo skrev 2022-03-06 19:06:30 följande:
    Har gjort båda.. för som du säger så håller kanske inte rotfyllningarna för alltid! Så blev det för mig i alla fall. Har rotfyllt tre tänder. Fick jätteinfektion vid den ena när jag hade den provisoriska fyllningen. 
    Hade dem kanske sju år innan den första gick sönder. Var bara flisor kvar av av tänderna som då fick dras ut. Så nu har jag tre inplantat istället.

För mig tog det absolut inte ett år att göra dem. Men beror kanske på hur snabbt det läker? 
    Är nu snart 4 år sedan jag fick mina implantat. Har inte haft några problem med dem so far! Man får kanske vara lite noggrannare att använda tandtråd eller mellanrumsborste runt implantaten för att hålla rent.
    Vad trist att rotfyllningarna inte höll så länge. Hade du bara dina egna tänder eller porslinskronor på rotfyllningarna? Kronor ska väl skydda egna tänderna så att det håller längre vad jag har förstått. Minns du vad som hände när dom gick sönder? Tänkte om det var nåt speciellt som du åt som gjorde att det sprack eller om det var mer långsamt slitage bara?

Hur länge ungefär tog det för dig att göra implantat från start till slut? 
  • Anonym (Tandvårdspersonal)
    Anonym (R.) skrev 2022-03-06 21:36:10 följande:
    Men ofta slipas väl ens egna tand ner och man sätter på en krona i porslin? Lossnar implantat ofta eller är det bara hos folk som slarvar med sin tandvård?
    CitronTulo skrev 2022-03-06 19:06:30 följande:

Vad trist att rotfyllningarna inte höll så länge. Hade du bara dina egna tänder eller porslinskronor på rotfyllningarna? Kronor ska väl skydda egna tänderna så att det håller längre vad jag har förstått. Minns du vad som hände när dom gick sönder? Tänkte om det var nåt speciellt som du åt som gjorde att det sprack eller om det var mer långsamt slitage bara?

Hur länge ungefär tog det för dig att göra implantat från start till slut? 
    Nej, det är inte alltid tanden slipas ner vid en rotfyllning. Eftersom implantatet sitter fast i tandbenet så lossnar implantatet oftast p g a att det blivit inflammerat. Alltså att patienten har slarvat med munhygienen. Men det kan lossna precis som en krona p g trauma m.m. Skruven kan bli sliten men oftast sitter implantat länge.

Vad är anledningen till att du behöver rotfylla/få implantat? Är det karies? Skada?
Svar på tråden Bäst i längden av implantat eller rotfyllning?