• Jiller

    Jag tycker inte om min katt längre.

    Hej. Jag har 2 katter som jag har haft sen de var små. Den ena är 12 år och den andra är 5. Jag har dåligt samvete för jag tycker inte om den äldre katten lika mycket längre. Han har alltid varit väldigt tillgiven, gosig och krävt mycket uppmärksamhet. Det har varit väldigt mysigt, men på senaste tiden har det börjar irritera mig för det känns som att jag aldrig får vara ifred. Jag vill sova själv på natten för om han är i sovrummet så ligger han på mig och kloar mig i ansiktet, och jag rör mig mycket på natten så det är jobbigt att ha en 5-kilos klump på sig. Jag gosar inte lika mycket med honom längre för jag känner mig mest irriterad på honom, jag kan skälla på honom om han är för klängig, jag haaatar när han stryker sig mot mina ben. Jag har såklart aldrig varit våldsam mot honom eller något sånt men jag känner liksom ett konstant agg som jag inte vet var det kommer ifrån. Jag vill inte känna såhär mot ett oskyldigt djur som jag har älskat en gång i tiden, snälla hjälp med tips och råd. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Jag tycker inte om min katt längre.
  • Anonym (ff)

    Du kanske ska be bort den till en nära släkting eller vän.Verkar vara lite försent att lära den några rutiner nu. 

  • Anonym (Usch)

    Ok, så trevlig person varför skaffar man dig djur det är en familjemedlem. 

    Ska du säga då till dina barn med?

    Djur skaffar man inte sig bara.

    Nä, adoptera bort den till en som vill ge kärlek ärligt talat. Inte genom Blocket utan riktig adoption,- sälj den till någon som vill ha en katt ett tag. Kanske ge bort den andra med? Du bör nog vara själv. 

  • Corly

    Det låter helt galet att ogilla sitt djur för att djuret tycker om en och vill vara nära. Varför har du katter från första början? Vad var din bild av vad du ville ha ut av katt som husdjur? Många katter är precis som du beskriver, vissa mer och vissa mindre, och det är ju därför de brukar vara omtyckta och älskade. Katt är kanske inte för dig?

  • Ocdmänniska

    Hur mår du då? Har själv tagit över an äldre katt från någon jag känner som kände som du. Hon mådde inte så bra. 

  • Anonym (Kattis)
    Jiller skrev 2022-03-06 15:24:59 följande:
    Jag tycker inte om min katt längre.

    Hej. Jag har 2 katter som jag har haft sen de var små. Den ena är 12 år och den andra är 5. Jag har dåligt samvete för jag tycker inte om den äldre katten lika mycket längre. Han har alltid varit väldigt tillgiven, gosig och krävt mycket uppmärksamhet. Det har varit väldigt mysigt, men på senaste tiden har det börjar irritera mig för det känns som att jag aldrig får vara ifred. Jag vill sova själv på natten för om han är i sovrummet så ligger han på mig och kloar mig i ansiktet, och jag rör mig mycket på natten så det är jobbigt att ha en 5-kilos klump på sig. Jag gosar inte lika mycket med honom längre för jag känner mig mest irriterad på honom, jag kan skälla på honom om han är för klängig, jag haaatar när han stryker sig mot mina ben. Jag har såklart aldrig varit våldsam mot honom eller något sånt men jag känner liksom ett konstant agg som jag inte vet var det kommer ifrån. Jag vill inte känna såhär mot ett oskyldigt djur som jag har älskat en gång i tiden, snälla hjälp med tips och råd. Vad ska jag göra?


    Låt katten somna in.. Ingen kommer vilja ta över en 12 årig katt.. 
    Alt stäng sovrumsdörren.. Inte trevligt att bli väckt av en katt varje natt..

    Jobbigt när katter blir så.. Ibland orkar man inte gosa med kattten, så är det bara...

    Styrkekramar till dig 
  • Ocdmänniska
    Anonym (Kattis) skrev 2022-03-09 20:39:00 följande:
    Låt katten somna in.. Ingen kommer vilja ta över en 12 årig katt.. 
    Alt stäng sovrumsdörren.. Inte trevligt att bli väckt av en katt varje natt..

    Jobbigt när katter blir så.. Ibland orkar man inte gosa med kattten, så är det bara...

    Styrkekramar till dig 
    Nej låt verkligen inte katten somna in! Tog själv över en 12 årig katt från en bekant, idag är han 15 och min sambo o jag kan inte tänka oss livet utan han
  • Anonym (L)

    Ja, du är en hemsk person som inte bör ha djur. Katten gör det som katter gör, och du skäller på den? Den har det bättre i ett hem där någon inte avvisar kattens tillgivenhet. Ge bort katten till någon som inte är elak.

  • Anonym (Kattis)
    Anonym (L) skrev 2022-03-10 10:15:12 följande:

    Ja, du är en hemsk person som inte bör ha djur. Katten gör det som katter gör, och du skäller på den? Den har det bättre i ett hem där någon inte avvisar kattens tillgivenhet. Ge bort katten till någon som inte är elak.


    Varför är hon hemsk? Talar ju bara om hur hon känner. 


    tycker inte det är snällt av dig att kalla henne Elak och trycka ner henne.

  • anna0911

    En katt är en familjemedlem, lika värd som ett barn. Folk borde tänka sig för ordentligt innan de skaffar djur, alla är inte lämpliga djurägare. Katter är tillgivna i olika grad det är en del i deras charm. Jag tycker du ska behålla katten och ta ansvar. 

  • Anonym (Kattis)
    anna0911 skrev 2022-03-12 04:25:39 följande:

    En katt är en familjemedlem, lika värd som ett barn. Folk borde tänka sig för ordentligt innan de skaffar djur, alla är inte lämpliga djurägare. Katter är tillgivna i olika grad det är en del i deras charm. Jag tycker du ska behålla katten och ta ansvar. 


    Intressant, tycker hon ska avliva den då det är svårt att hitta en nya familj till en 12 åring
Svar på tråden Jag tycker inte om min katt längre.