• siamesia

    Stor byst+lång=klänningar mm.ser ut som gravidkläder!

    Efter att ha rensat i garderoben har jag nått insikten att jag har en hel hög med klänningar och toppar som jag inte kan ha på grund av min jävla kroppsutformning- trots att de storleksmässigt "borde" passa.

    Problemet är att jag dels har stor byst och dels är lång (178). I övrigt "normalviktig". 

    Omlottklänningar tex., där finns det oftast utrymme för bysten, MEN klänningens "midja" befinner sig då inte sällan precis under bysten, och resten av klänningen faller ut likt en gravidklänning! Ytterst osmickrande!

    Samma sak med toppar- tyget stramar över bysten men väller ut likt en ballong nedanför.

    Visst kan man klä sig i stretch och utan sömmar och skärningar, men det är ju så tråkigt att inte kunna variera sig! 

    Finns det nån som har nåt tips på hur man kan sy om eller styla tex. omlottklänningar (vilket jag har säkert 20 st. av och de flesta med ovan beskrivna fruktansvärda passform)? Jag har redan klippt av några stycken och sytt om till en topp istället, men kanske finns det nåt annat att göra åt "gravidklänningslooken"?

  • Svar på tråden Stor byst+lång=klänningar mm.ser ut som gravidkläder!
  • Mortiscia80

    Just omlott blir ju svårt iom att de ofta går under bysten som du säger, men det finns modeller som snarare har sin tighthet runt midjan. De borde passa bättre.

    Det du skulle kunna göra är att sätta in en tygremsa under bysten och förlänga/bredda omlottdelen så att snöret eller vad man drar runt sig hamnar längre ner. Tänk dig som en triangel som du lägger till mer i botten på men den ska ändå ha triangelform när du är klar.

Svar på tråden Stor byst+lång=klänningar mm.ser ut som gravidkläder!