Hantera dominant person?
Jag har nyligen börjat på en ny tjänst inom jobbet. Den jag tog över ifrån är fortfarande kvar på några procen, vilket betyder att jag tvingas försöka samarbeta med denna personen, som för mig är hemsk!
Det är en människa som älskar kontroll och makt, och som tar till fula medel (i min mening) för att få det.
Det handlar främst om att personen försöker trycka till mig, leta fel, prata extra högt så alla hör om jag missat något etc.
Jag har ingen chef att gå till tyvärr. Det har jag försökt men fick aldrig återkoppling för jag vet att chefen är lika dominerad av samme person:(
Istället vände jag mig till personen ifråga. Jag fick helt enkelt nog en dag och sa emot. Det slutade med att personen bara vände sig och gick med orden -detta skitet ska inte jag behöva ta?
Nähä.. men jag ska ta all skit när helst det passar?
I vilket fall så skriver jag här för att jag vet att det finns många dominanta personligheter här som är typiskt RÖDA personer enligt DISA. Hur ska man bemöta er? Hur ska jag som är Blå/Grön kunna arbeta med en röd person och få samarbetet att fungera? Ska jag vika mig och ta skit? Att säga ifrån verkar inte funka för då går den röda bara.
jag har försökt vara proaktiv och göra uppgifter hemma eller jobbar över gratis men det är inte hållbart. Jag kan ju inte jobba gratis!
Det har gått så långt att jag funderar på nytt jobb, men å andra sidan så finns den röda personen på alla arbetsplatser (det är trots allt ca 20% som är helt röda) så det vore bättre att lära sig hantera dom.
bifogar en bild på olika personligheters drag så alla kan se vad DISA är.
tacksam för konstruktiva svar