• 3em

    Varför får jag svagare gravtest i v 8 och 9??

    För en vecka sen var jag i början av v 8, tog ett gravtest med morgonurin och det visar svagare streck jämfört med kontrollstrecket vilket det inte har gjort innan då strecken har varit lika starka. Jag trodde direkt att det var missfall på gång och har väntat nu på bruna flytningar/blödning. Nu är jag i v 8+1 och har fortf inte fått något missfall än! Har testat mig flera ggr nu och det är lika svagt som för en vecka sen. Jag är otroligt orolig, kan inte fokusera på jobbet och gråter titt som tätt. Jag har inga barn sen tidigare och har tre tidiga missfall i bagaget. Har aldrig kommit såhär långt innan om man kan kalla det långt. Är det ett MA jag har drabbats av eller vad är det som händer?! Imorgon har jag ett bokat besök för ultraljud hos kvinnokliniken. Hur sjutton ska jag förbereda mig inför det? Jag kommer bryta ihop om läkaren ser at4 fostret är dött. Jag orkar inte med fler motgångar gällande misslyckade graviditeter ???? Någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Varför får jag svagare gravtest i v 8 och 9??
  • Tino
    Du har en tid bokad och kommer få svar då. Läs på om "Hook effect". Det är inte meningen att graviditetstest ska användas så sent i graviditeten. 

    Jag är själv gravid efter över 2 år med IVF, tidigt missfall, MA och flera misslyckade IVF-försök. Detta var vårt absolut sista embryo. Jag förstår alltså din oro. Jag förstår varenda känsla du känner. Och kan bara råda dig till att försöka lita på fostret och försöka släppa oron för du kan inte påverka utfallet alls. Ta inga fler graviditetstest. 

    Lycka till imorgon. 
  • 3em

    Ja jag är ett sånt kontrollfreak och när jag tappar kontroll så får jag fullständig panik! Gravtesten är allt jag har då det är det enda som kan bekräfta att jag är gravid fortf och jag vet att jag bör slutat för länge sen. Imorn kommer domen och jag fasar för det samtidigt som jag bara vill veta sanningen. Tror det lutar mot ett dött foster, känns inte som att det är min tur den här gången heller. Jag fick lite hopp om att denna graviditet kanske kunde fortgå när jag hade passerat v 7 då jag har fått missfall två ggr i v 6 och den tredje gången i v 7. Jag vet att det inte finns några garantier oavsett vilken vecka man är i och det är väl det som är läskigt och tufft med att vara gravid. Känns på något sätt bra att du vet hur det känns samtidigt som jag är otroligt ledsen för dina missfall ;( Det här med att skaffa barn är en förbannat påfrestande resa. Jag önskar dig stort lycka till med ditt sista ivf-försök, det måste bara gå nu! <3

  • Anonym (Vm)
    Anonym (Vm) skrev 2022-06-12 20:14:25 följande:

    Hur gick det för dig? 


    3em
  • 3em

    Förlåt för sent svar, har inte varit inne här på länge. Min graviditet pågår fortf och är snart i v 25. När jag tänker tillbaka till den där tidiga oroliga perioden så inser jag nu hur ny oro uppstår hela tiden. Kommer nog fortsätta såhär så länge mitt ofödda barn ligger i magen samt när hon kommer till världen. Mycket har hänt sedan dess, njurproblem och operation samt komplikationer från det. Det känns som att det aldrig tar slut. Trots allt så lever hon rövare där inne, hon håller mig tålmodig och får mig att hålla humöret uppe. Hur går det för dig/er andra? <3

Svar på tråden Varför får jag svagare gravtest i v 8 och 9??