• Anonym (Baby)

Har ni några tips till nyblivna föräldrar?

Vi kommer snart få mitt första barn,en pojke,hans namn kommer vara Leo.

Eftersom jag inte hade några syskon eller nåt så är jag rätt ny på det här.Alltså jag vet grunderna men jag vill höra några tips från er som är erfaren  för att se hur ni fick allt att funka.

Så några tips eller knep som kommer underlätta saker och ting?

• Svar på tråden Har ni några tips till nyblivna föräldrar?
  • Anonym (Ylva)

Ett tips är bärsjal eller bärsele. De flesta bebisar vill ha närhet och ibland kan det vara lite frustrerande att aldrig kunna ha två händer. Babynest har också varit en favorit! 

• Anonym (Två)

Köp inte på dig för mycket. Massor behövs inte alls i början och mycket inte öht. Bära kan inte jag så jag har haft en inneliggvagn där jag kört runt barnen. På så vis har de alltid varit med mig överallt ändå. Och det viktigaste av allt- försök inte få till rutiner än på väldigt länge. Följ din bebis signaler. Mat och sömn och närhet. Ammar du så bunkra upp med mat och dryck till dig själv. Man blir hungrig.

• sextiotalist

Gör det enkelt för dig, tillåt dig att vara lat, det är helt OK. Ät färdigrätter, om du inte gillar laga mat. 
    Följ barnets rytm, det kommer ta ett tag innan ni bli synkade och det tar ett tag innan barnet kommit in i er rytm. Lär dig lyssna av barnet, en del barn behöver mycket närhet, ge barnet närhet, en del barn tycker om att sprattla lite för sig själv, låt barnet göra det. En del vill sova nära, nära, andra inte.
    Och en sak till, ni bestämmer vilka som få komma över och hälsa på när ni är nyblivna föräldrar.
    Fungerar amningen, fine, amma, är det katastrof, barn uppfödda på flaska i Sverige klarar sig utmärkt.

Och tillåt dig vara i bebisbubblan den första tiden, men sedan kan det vara läge att komma utanför den.

• Anonym (M)

Det är normalt att bebisen vill vara på någon HELA TIDEN. 

det är normalt att bebisen vill amma HELA TIDEN. Så länge heN går upp i vikt som hen ska. 

Gör aldrig något när bebisen sover som du kan göra när bebisen är vaken. När bebisen sover SKA du vila. Eventuell städning eller matlagning eller vad det nu kan vara kan du göra med bebis i sjal eller på filt på golvet. 

• Anonym (Sofie)

På 1177 finns allt du behöver veta om nyfödda. Som någon skrev, köp inte på dig för mycket innan utan vänta tills barnet är fött så ser du vilka behov och vad som behövs införskaffas. Satsa på säkerhet och kvalitet på babyskydd och barnvagn. ! 

Babynest hade jag mycket användning för med bägge barnen när de var nyfödda

• Räkan77

Gör det så enkelt som möjligt i vardagen, det är stökigt i början med bebis så krångla inte till det i onödan. Ha inga fasta principer utan var öppen för olika lösningar.

Ta goda råd med en nypa salt, alla bebisar är olika och det finns inget rätt sätt att ta hand om en bebis. Ge massor av närhet och turas om att bära på barnet så att du också får vila. 

• Sockerikaffet

Mitt viktigaste tips är att fota bebisen tillsammans med er. Jag och många andra har ofta massa närbilder på bebisen, men utan någon skalreferens ser man inte hur liten den är från början, och det skulle jag vilja ha tydligare minnen av. Så ta foton med andra människor också. Resten kommer ni lära er med tiden Glad

• Anonym (Elsa)

Var beredd på att ditt psyke kommer att påverkas. Det är en enorm grej att gå från att vara en till att bli två (tre med pappan). Många har baby blues i början och gråter och mår dåligt. Samtidigt som man naturligtvis är glad över sin bebis. Det är inte farligt och det är helt normalt! Prata med BVC om du mår dåligt, dom kan hjälpa. Dom första månaderna är mest omvälvande. Jag hade önskat att någon hade berättat detta för mig då jag blev mamma. 

• Kvinna1989

Tycker du fått en del bra svar.

Men det här med prylar, tex bärsele. Jag fick en bebis för snart 6 månader sedan och man läste mycket om att de rekomenderas och att sitter varit en räddare för många men.. alla bebisar gillar inte sånna alls, min var en sån bebis.. Alla är inviduella.

Sen de där med rytm, gå efter bebisens rytm. Sover hen på dagen ja sov du med då även om ni skulle vara vakna på natten.
    Det var väll ett misstag jag gjorde i början som jag ångrar nu, dvs jag passade långt ifrån på att sova när bebis sov, gjorde massa annat som kan vänta.

• Anonym (A)
    Räkan77 skrev 2022-03-08 16:31:06 följande:
    Gör det så enkelt som möjligt i vardagen, det är stökigt i början med bebis så krångla inte till det i onödan. Ha inga fasta principer utan var öppen för olika lösningar.

Ta goda råd med en nypa salt, alla bebisar är olika och det finns inget rätt sätt att ta hand om en bebis. Ge massor av närhet och turas om att bära på barnet så att du också får vila. 
    Håller med
Svar på tråden Har ni några tips till nyblivna föräldrar?