• Tulpanlök

    Barn under 3 år

    Hejsan.

    Jag och min man ska skilja oss och flytta isär. Jag kommer att bo kvar och han flyttar. Vi har 3 barn, det yngsta blir 2 år tidigt i höst. 

    Han verkar vilja ha barnen varannan vecka, förmodligen för att han tycker att det verkar enklast. Jag är väldigt orolig över det då våran yngsta inte ens två ännu, och har aldrig varit ifrån mig på nätterna. 

    Pappan som är en jätteduktig pappa har varit föräldraledig med barnet, men jag ammar det fortfarande + att jag sover med alla barnen för att dom har velat det.

    Har läst att man rekommenderar typ ett 2-2-3 veckoschema för barn under tre, vilket jag skulle tycka vara en mycket bättre lösning.   Då skulle barnen få träffa oss oftare. Nu när dom är så små .

    En kamrat till mig som var i liknande sits för några år sedan sa att det finns en lag för barn under tre. Typ att barnet hade rätt  rätt att träffa sin mamma innan tre dagar hos den andra föräldern. Nåt sånt.. Men när jag läser, så är det bara rekommendationer.

    Nu vill jag ju att barnen ska ha lika rätt till sina föräldrar, bara att det inte går en hel vecka. 

  • Svar på tråden Barn under 3 år
  • Brumma

    Nej det finns ingen sådan lag och rekommendationerna är ju inte specifikt för att barbet skall träffa mamman, utan för att ett yngre barn inte har samma tidsperspektiv som äldre och att vara ifrån sin primära anknytningsperson en längre period inte är optimalt för yngre barn.
    Därav rekomenderas täta byten om boendet skall vara växelvist. Eftersom även pappan verkar vara nära barnen och har varit föräldraledig är ju anknytningen även där troligen stark och att vara borta från någon av er en hel vecka känns inte som om det vore bra just i detta fallet. Dvs inte fast boende hos en förälder och varannan helg med den andra. 

    Visst är det krångligare med täta byten men å andra sidan kan det vara under en övergångsperiod - inte gör alltid utan några månader först och sedan långsamt utöka och se hur barnen reagerar.

    Ett tips är att ni båda föräldrar går på ett möte på familjerätten. Det är en instans som HJÄLPER föräldrar att komma överens om tex umgänge utifrån de förutsättningar som finns. Det är INTE en instans som bestämmer eller ställer sig på ena sidan, utan den skall helt enkelt hjälpa er så att barnen mår så bra som möjligt. 

Svar på tråden Barn under 3 år