• Anonym (E)

Ni som har varit med någon som har passiv aggressivitet

Passiv aggresivitet, de känns som att de inte är så många som vet vad de är.
    Undrar mest om ni har varit med en sån person och hur dom har betett sig mot er och hur dom hanterar situationer. 

Försöker reda ut om min kille har sånt problem så de skulle underlätta att veta vad ni gick igenom och så.

• Svar på tråden Ni som har varit med någon som har passiv aggressivitet
  • Anonym (Ina)

Ja, min kille kör med sånt. Han klarar inte av att hantera konflikter. Istället pyser hans missnöje ut som pikar, småtaskiga skämt och kritik. Han kör dessutom silent treatment mot mig i flera dagar om jag skäller på honom för något eller ställer krav. Det är skitjobbigt.

• Anonym (Ina)

Det har tagit mig flera år att förstå vad det är han gör. Har aldrig varit med någon som beter sig så här. Vi har snart varit ihop i sju år. Jag har tröttnat rejält. Numera ignorerar jag honom helt och kör samma tillbaka mot honom om han kör silent treatment. Det hjälper att veta om att det är helt och hållet hans problem och hans neurotiska sida. Det har inget med mig att göra. Innan så har jag mått väldigt dåligt av den här tystnaden men numera så kommer det inte åt mig på samma sätt. Och om han kommer med sina pikar så frågar jag direkt varför han är passivt aggressiv. 

• Anonym (jösses)
    Anonym (E) skrev 2022-03-09 17:51:08 följande:
    Ni som har varit med någon som har passiv aggressivitet

Passiv aggresivitet, de känns som att de inte är så många som vet vad de är.
    Undrar mest om ni har varit med en sån person och hur dom har betett sig mot er och hur dom hanterar situationer. 

Försöker reda ut om min kille har sånt problem så de skulle underlätta att veta vad ni gick igenom och så.

Men snälla TS, du får det att låta som att det är nån slags sjukdom man drar på sig bara sådär av en slump som en förkylning.

en.wikipedia.org/wiki/Passive-aggressive_behavior

Passiv aggressivitet är ett BETENDE inte något man "har" eller "får"och oftast något man gör fullt medvetet och inte något man man liksom tvingas till som att hosta eller nysa när man är förkyld.

Din kille BETER sig passiv-aggressivt för att han VILL det inte för att han "har" det.

Om du vill ta reda om hans beteende är ett passiv-aggressivt beteende eller inte så finns det gott om länkar på nätet om hur man känner igen det. MEN om jag vore du skulle jag fundera mer på hur hans agerande får dig att må och varför du öht vill vara ihop med en sån person än gräva ner dig i alla detaljer kring exakt hur det fungerar osv.

För ponera nu att du läser på några år och doktererar i psykologi och blir expert på att känna igen passiv-aggressivt beteende, på vilket sätt kommer det få dig att må bättre i ditt förhållande? Det kommerju göra varken till eller från, för det är ju inte din kunskap kring beteendet som orsakar problemen det är ATT din kille beter sig så.
  • Anonym (E)
    Anonym (jösses) skrev 2022-03-09 18:48:57 följande:
    Men snälla TS, du får det att låta som att det är nån slags sjukdom man drar på sig bara sådär av en slump som en förkylning.

en.wikipedia.org/wiki/Passive-aggressive_behavior

Passiv aggressivitet är ett BETENDE inte något man "har" eller "får"och oftast något man gör fullt medvetet och inte något man man liksom tvingas till som att hosta eller nysa när man är förkyld.

Din kille BETER sig passiv-aggressivt för att han VILL det inte för att han "har" det.

Om du vill ta reda om hans beteende är ett passiv-aggressivt beteende eller inte så finns det gott om länkar på nätet om hur man känner igen det. MEN om jag vore du skulle jag fundera mer på hur hans agerande får dig att må och varför du öht vill vara ihop med en sån person än gräva ner dig i alla detaljer kring exakt hur det fungerar osv.

För ponera nu att du läser på några år och doktererar i psykologi och blir expert på att känna igen passiv-aggressivt beteende, på vilket sätt kommer det få dig att må bättre i ditt förhållande? Det kommerju göra varken till eller från, för det är ju inte din kunskap kring beteendet som orsakar problemen det är ATT din kille beter sig så.
    förlåt ja menade inte att de skulle låta som att de va en sjukdom 
  • Anonym (Ina)

Alltså det är väl ett sätt att kommunicera på som inte är så bra och som används av folk som är dåliga på att hantera konflikter. Personer som är konflikträdda och inte vågar säga rakt ut vad dom stör sig på utan lindar in det i pikar. Personer med otrygg undvikande anknytning som inte klarar av att hantera sina känslor. Oavsett så är det superjobbigt att leva med en sådan person och det krävs nästan att personen själv är medveten om problemet och försöker fila lite på kommunikationen. 

• Anonym (Jag)

Gift med en sådan, inte länge till för vi ska skiljas. Men, han brukar göra en hel del saker fast som variation på ett par större teman.

Antingen försvinner han, rent fysiskt eller mentalt. Han kan gå iväg mitt i en mening som jag säger, eller mitt i en diskussion. Han försvinner iväg från hemmet. Han vägrar vara i samma rum som mig. Han vägrar prata med mig. I förra veckan tjurade han i flera dagar i sträck, jag såg honom mindre än en halvtimme totalt på ett dygn då.

Eller så fäller han pissiga kommentarer. Såna där indirekta bittra barnsliga kommentarer. "Du kunde inte ha frågat om jag också ville ha kaffe?!" kom nyligen. Eller så handlar det om nåt annat han är sur för. Pikar, som nån kallade det längre upp.

Men om han är riktigt arg så är han istället riktigt aggressiv och utåtagerande. Jag antar att det är så det blir när han inte kan kontrollera sig själv längre. Han kan vråla mig rakt i ansiktet så det bara ringer i öronen, eller röra sig hotfullt omkring mig. Han kastar inte saker iaf eller har sönder något. Han slår mig inte heller eller gör mig illa fysiskt på andra sätt, inte numera. Men så som han rör sig omkring mig gör mig riktigt rädd ibland för att han skulle kunna göra det. Oftast brukar det bli att han skriker och gormar i det läget, och sen stormar han ut. Tack och lov att han iaf försvinner ut de gångerna.

Jag väntar på att han ska flytta ut, att han ska hitta en lägenhet. Vet inte om han har börjat leta ens. Tänker inte fråga. Hade önskat att han/vi kunde ha gått i terapi men han vägrar. Jag tänker inte tjata längre. Det enda jag vill är att vi kan hålla sams så länge. Jag lever mitt liv, försöker vara mitt genuina jag. Försöker få vardagen att flyta på för oss alla tre. Jag får ta det som det kommer.

TS, om du lever med en passiv-aggressiv person så önskar jag att du kunde värdera dig själv och din tid på jorden mer, och lämna honom.

• Anonym (jösses)
    Anonym (E) skrev 2022-03-09 19:08:57 följande:
    förlåt ja menade inte att de skulle låta som att de va en sjukdom 
    Ingen fara, men poängen med mitt inlägg var inte att diskutera vad passiv aggressivitet är... poängen var snarare att oavsett vad det är så leder det till negativa konsekvenser för dig. Så du borde fundera mer på det än att grotta ner dig i detaljer kring vad det är.

Varför vill du öht vara ihop med en kille som får dig att må dåligt?
  • Anonym (Nn)

Hur vet man om man är det då? :/ Jag menar, jag är komplicerad. När jag är trött blir jag grinig, och när jag är grinig vill jag bara vara ifred och helst inte prata överhuvudtaget. Jag lider av depressioner, och när jag mår riktigt dåligt är det likadant, jag vill vara ifred och inte prata alls. Och om jag och maken är osams och det inte går att diskutera för tillfället, då vill jag vara ifred och inte prata med honom, efter ett tag lugnar jag ner mig och det går att prata lugnt. Men han vill lösa det DIREKT och tjatar och pressar tills jag slutligen exploderar. Summan av det hela: När jag är trött eller mår dåligt, då pratar inte jag. För jag jobbar med mig själv just då. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Nn) skrev 2022-03-10 10:59:54 följande:

Hur vet man om man är det då? :/ Jag menar, jag är komplicerad. När jag är trött blir jag grinig, och när jag är grinig vill jag bara vara ifred och helst inte prata överhuvudtaget. Jag lider av depressioner, och när jag mår riktigt dåligt är det likadant, jag vill vara ifred och inte prata alls. Och om jag och maken är osams och det inte går att diskutera för tillfället, då vill jag vara ifred och inte prata med honom, efter ett tag lugnar jag ner mig och det går att prata lugnt. Men han vill lösa det DIREKT och tjatar och pressar tills jag slutligen exploderar. Summan av det hela: När jag är trött eller mår dåligt, då pratar inte jag. För jag jobbar med mig själv just då. 

Min syn är att det är skillnad på orsaken bakom. En person som medvetet straffar ut den andra är elak. En person som behöver paus (du måste så klart säga till och inte bara gå) jobbar med sig själv. Du har rätt att sätta gränser för om du inte klarar av att ha en diskussion just då. Allt handlar om öppen kommunikation.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Nn) skrev 2022-03-10 10:59:54 följande:

Skillnaden är att någon som vill vara ifred säger det till sin partner. Typ jag känner mig trött och deppig just nu och vill bara vara få mig själv några dagar. Det har inte med dig att göra. Eller jag blir tom i huvudet när vi diskuterar detta, jag är för upprörd för att diskutera detta, jag behöver få vara själv ett par dagar och tänka efter. Vi kan prata mer om ett par dagar när jag fått lugna ner mig. Efter att man sagt detta så drar man sig undan men fortsätter att hälsa på sin partner tex och svara på tilltal. Då kommunicerar man men man är inte passivt aggressiv. En passivt aggressiv person SÄGER ingenting om varför hen drar sig undan utan drar sig bara undan, slutar titta på sin partner, slutar röra vid sin partner, slutar hälsa, muttrar bara vid tilltal. Beter sig som om hen hatar sin partner, är kall och vägrar kommunicera. Vissa tar avstånd fysiskt och reser iväg utan att kommunicera vart. Detta är hemskt för mottagaren att uppleva gång på gång och skadar relationen i grunden. 
Svar på tråden Ni som har varit med någon som har passiv aggressivitet