• Anonym (Nästan plankare)

Kan jag få böter i efterhand på SL?

Kan SL ta reda på ens adress om man köpt biljett i appen och skicka hem böter? 

Jag åkte på reducerat pris fast jag inte fick och blev stoppad i en kontroll, jag visade biljett och när de bad om bevis till att jag skulle få åka reducerat gick jag bara därifrån. Är nu rädd att de har min adress eftersom de scannade biljetten jag hade. 

Elaka kommentarer undanbedes! 

• Svar på tråden Kan jag få böter i efterhand på SL?
  • Anonym (Typen)

Nej, du kan vara lugn. De är inga poliser och får inte hålla dig kvar, de kan dock avvisa dig. 
    Du har ingen skyldighet att legitimera dig eller annat. Dock sjukt larvigt att åka på reducerad biljett. Var vuxen och betala vanlig biljett så slipper du skämmas.

Anonym (Typen) skrev 2022-03-10 17:23:12 följande:

Nej, du kan vara lugn. De är inga poliser och får inte hålla dig kvar, de kan dock avvisa dig. 
    Du har ingen skyldighet att legitimera dig eller annat. Dock sjukt larvigt att åka på reducerad biljett. Var vuxen och betala vanlig biljett så slipper du skämmas.

Hade jag haft pengarna hade jag självklart betalt. Det är inget hypotetiskt scenario utan hände idag. 
  • Anonym (Astrid)

Tror ärligt talat ingen där kommer bry sig tillräckligt mycket för att börja leta upp folks adresser för att skicka böter. 

Men det är ju värt att tänka på att om du fulåker  fler gånger finns det ju en risk att du någon gång kommer åka på en avgift för att du hade fel biljett. 

• Anonym (A)

Nej, du kan vara lugn.

Anonym (Astrid) skrev 2022-03-10 17:40:33 följande:

Tror ärligt talat ingen där kommer bry sig tillräckligt mycket för att börja leta upp folks adresser för att skicka böter. 

Men det är ju värt att tänka på att om du fulåker  fler gånger finns det ju en risk att du någon gång kommer åka på en avgift för att du hade fel biljett. 

Tack för svaret! 
    Anonym (A) skrev 2022-03-10 17:44:13 följande:

Nej, du kan vara lugn.

Tack! 
Svar på tråden Kan jag få böter i efterhand på SL?