• markstrom

    Lön som bemanningsplanerare

    Hejsan! Jag har precis sökt ett jobb som bemanningsplanerare åt kommun. Jag undrar om någon här jobbar inom detta och berätta vad ni har för lön och trivs ni inom det  :) 

  • Svar på tråden Lön som bemanningsplanerare
  • Anonym (Ellen)

    Löner inom kommun är offentlig uppgift så om du är nyfiken är det bara att du hör av dig till din hemkommun eller kringliggande kommuner och ställer frågan. Du behöver inte uppge vad du ska ha uppgifterna till och du kan ju maila anonymt om du inte vill skylta med ditt namn.
    Den erfarenhet jag har av bemanningsplanering är att det är ett roligt jobb i grunden. Det är kul att bemanna, lärorikt att arbeta i olika system, ha kontakt med medarbetare, ha koll på underlag till lön mm. MEN det jobbiga är alla ad hoc-uppgifter som inträffar på daglig basis, som man inte kan lägga åt sidan. Det uppstår lätt stress i det löpande arbetet när man behöver lägga stora delar av sin dag åt att hitta vikarier pga vab och sjukdom. Jag har jobbat med bemanning men lämnat det just pga jag inte vill ha ansvar för att sitta och ringa runt och "jaga" timmisar hela dagarna. Beroende på vad det är för sorts verksamhet och vad för kollektivavtal man tillämpar så är det också många arbetsrättsliga och avtalsmässiga aspekter att ta in. Ber man befintlig personal att stanna kvar så genererar det mertid/övertid = dyrt. Får man in timavlönade så minskar kostnaden men då blir det just detta "jagande". Budgeten är ofta rätt så skral....

    Så pesonalplanering kan vara kul men det beror på vilket ansvar som läggs på en gällande den akuta bemanningen. 

Svar på tråden Lön som bemanningsplanerare