• DanneHade

Upp till 212,000 Ukrainska flyktingar till Sverige i år. Hur känner ni?

För tillfället försöker i snitt 4000 Ukrainska flyktingar få komma in i Sverige varje dygn. Det rör sig om väldigt stora antal som i slutändan kan bräcka rekordåren 2015/16.
    212,000 är det högsta estimatet, men som vi har sett tidigare är det vanligare för mig-verket att underskatta siffror, än att överskatta dem. 

Så hur känner ni? Jag är ganska nyfiken. Speciellt gällande hur inställningen ser ut hos er på vänsterkanten. Ni som stod med plakat och filtar och välkomnade flyktingar/migranter på järnvägsstationer 2015, har er entusiasm svalnat sedan dess? och i så fall, varför?

Personligen är jag ganska positivt inställd. Tror inte vi kommer att se ens hälften av de massiva problem med dessa flyktingar, som vi sett med tidigare flyktingar/migranter ifrån MÖ/Afrika. Dock är jag inte naiv. Bostadsbristen är redan svår i Sverige. Skolan går redan knackigt. Detta kommer att utmana våra redan svårt utmanade välfärdssystem ytterligare.

• Svar på tråden Upp till 212,000 Ukrainska flyktingar till Sverige i år. Hur känner ni?
  • Sockerikaffet

Jag ser inte direkt att det finns något alternativ. De kan inte vara kvar i kriget så de måste ju såklart få bo någonstans där det är fred. 

• Postman

Jag ser positivt till det av många anledningar. Främst behöver de stackars människorna komma undan någonstans, många kanske sen blir kvar och vi behöver arbetskraftsinvandring, det är mestadels kvinnor och barn som kommer, det kanske kanske jämnar ut och löser mansöverskottet i landet, många ensamma män kanske nu lättare kan hitta en kvinna eftersom dessa kvinnor säkerligen inte är lika kräsna som de infödda kvinnorna. Ser bara win win i detta trots att det egentligen har en fruktansvärd orsak till att de kommer hit.  

• Anonym (Y)
    Sockerikaffet skrev 2022-03-11 18:36:31 följande:

Jag ser inte direkt att det finns något alternativ. De kan inte vara kvar i kriget så de måste ju såklart få bo någonstans där det är fred. 

Det finns andra länder som kan hjälpa till. Sverige har redan gjort alldeles för mycket och vi tog ett enormt stort ansvar år 2015 så nu är det andra länders tur. 
  • Anonym (anonym)

Jag oroar mig inte särskilt för att Ukrainarna ska 'passa in', alltså för att integrationen ska fungera. Det gjorde jag med de som kom 2015.

Det som oroar mig är ju vad som händer med konkurrens om jobb och bostäder.
    Hoppas att alla Ukrainare som kommer till Sverige kommer hitta bra boenden och jobb självklart, men tyvärr ser jag inte att det endast är positivt för samhället som helhet.

Inte ukrainarnas 'fel', utan resurser i Sverige som inte finns tänker jag. (menar då boenden och jobb och skolor och bidrag till en början.)
    Tyvärr kanske det kommer bli ÄNNU tuffare att få jobb och rimliga hyresrätter för alla i Sverige, och det är inte roligt för någon.

• Anonym (Putingren)

När jag läser på Twitter och Facebook så är engagemanget betydligt lägre bland mina vänstervänner nu jämfört med för sju-åtta år sedan då det kom enormt många.

• Anonym (Ms)
    Anonym (Putingren) skrev 2022-03-11 19:58:50 följande:

När jag läser på Twitter och Facebook så är engagemanget betydligt lägre bland mina vänstervänner nu jämfört med för sju-åtta år sedan då det kom enormt många.

Har också märkt det. För de vet att en normalbegåvad ukrainare är inte vänster och skulle aldrig rösta på dem. Vänstern kan bara lura folk från Mellanöstern och Afrika. Om inte vänstern vinner något på flyktingmottagningen så skiter de i det.
  • Anonym (Putingren)
    Anonym (Ms) skrev 2022-03-11 20:06:37 följande:
    Har också märkt det. För de vet att en normalbegåvad ukrainare är inte vänster och skulle aldrig rösta på dem. Vänstern kan bara lura folk från Mellanöstern och Afrika. Om inte vänstern vinner något på flyktingmottagningen så skiter de i det.
    Den gången berikades vi män som bara stuckit från allt och lämnat barn, gamla, kvinnor och sjuka hemma.

Män som tagit sig genom många fredliga länder där de kunnat söka asyl innan de kom till Sverige får vi ställer lägst krav och har högsta bidragen.

Människor som i många fall hatar allt vad västvärlden står för.

Vissa människor är kompatibla med vår kultur och andra är det inte.

Går inte att integrera människor som inte vill bli integrerade.

Den här gången är det annorlunda när det kommer riktiga flyktingar från Ukraina.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Putingren) skrev 2022-03-11 20:32:43 följande:
    Den gången berikades vi män som bara stuckit från allt och lämnat barn, gamla, kvinnor och sjuka hemma.

Män som tagit sig genom många fredliga länder där de kunnat söka asyl innan de kom till Sverige får vi ställer lägst krav och har högsta bidragen.

Den här gången är det annorlunda när det kommer riktiga flyktingar från Ukraina.
    Den här gången berikas vi med kvinnor som flyr och lämnar män där hemma, för att männens liv inte är lika mycket värt och de får stanna där och riskera livet medan kvinnor får fly. Varför är det mer rätt? Varför klagar du när det var män som flydde och lämnade kvinnor men du klagar inte på att männen i Ukraina inte får fly utan måste stanna kvar där? Är det bara kvinnors liv som spelar roll?
  • Klartsomvatten
    Anonym (Putingren) skrev 2022-03-11 20:32:43 följande:

Fast män måste ju också få fly. Kvinnorna i Ukraina gör ju likadant. De lämnar männen och männen får inte lämna Ukraina men det bryr du dig inte om? Men det är illa om det är män som lämnar landet utan kvinnor men inte tvärtom? Sjukt. 

• Anonym (Putingren)
    Klartsomvatten skrev 2022-03-11 20:42:52 följande:

Fast män måste ju också få fly. Kvinnorna i Ukraina gör ju likadant. De lämnar männen och männen får inte lämna Ukraina men det bryr du dig inte om? Men det är illa om det är män som lämnar landet utan kvinnor men inte tvärtom? Sjukt. 

Tycker det är rimligt att de med bäst stridsförmåga försvarar landet.
    De som kommer nu är riktiga flyktingar och inte ekonomiska migranter eller vuxna barn sombluffat om sin ålder.
Svar på tråden Upp till 212,000 Ukrainska flyktingar till Sverige i år. Hur känner ni?