• Sat 12 Mar 2022 14:03
    8829 visningar
    31 svar
    31
    8829

    Vilket är finast?

    Vilket namn är finast och vad har ni för åsikter? 


    Räknas dessa namn som klassiska tidlösa namn? 


    Är ute efter ett internationellt, bibliskt, klassiskt namn som passar både en bebis och vuxen.  För mig spelar populariteten ingen roll, huvudsaken är att namnet är fint och att det inte associeras med något fult/dåligt. 


    Tack på förhand. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är finast?
  • Sat 12 Mar 2022 14:10
    #1

    Alla är fina, men med ändrad stavning.

    Jonatan
    Lukas
    Mattias- speciellt Mattias för jag tycker inte ens det blir samma namn med th. Om ni ska uttala det svenskt alltså.

  • Sat 12 Mar 2022 16:21
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-03-12 14:10:23 följande:

    Alla är fina, men med ändrad stavning.

    Jonatan
    Lukas
    Mattias- speciellt Mattias för jag tycker inte ens det blir samma namn med th. Om ni ska uttala det svenskt alltså.


    Vi kommer att uttala det svenskt men tänker att med th blir det mer internationell, speciellt på engelska. 

    Lucas tycker jag också är mer internationell, därav den stavningen. Annars tycker jag rent utseendemässigt så är Lukas finare när man skriver det. 

    Tack för dina kommentarer :) 
  • Sat 12 Mar 2022 18:48
    #3

    typiskt?glömde namnet Alexander. Tyck gärna till om det namnet med :) 

  • Sat 12 Mar 2022 20:28
    #4

    Jonatan

  • Sat 12 Mar 2022 20:35
    #5
    -1

    Jag röstade på Jonathan. Skulle vara försiktig med namnet Lucas, det är så överanvänt just nu. I mitt ena barns klass har de 4 som heter Lucas/Lukas. De kallas för Lukas, Lucas S, Luke M och Luke D. Blir väldigt förvirrande för det är bara 19 barn i klassen och 9 är pojkar så runt hälften av pojkarna heter Lukas/Lucas. 

  • Sat 12 Mar 2022 20:50
    #6
    AmericanMommy skrev 2022-03-12 20:35:35 följande:

    Jag röstade på Jonathan. Skulle vara försiktig med namnet Lucas, det är så överanvänt just nu. I mitt ena barns klass har de 4 som heter Lucas/Lukas. De kallas för Lukas, Lucas S, Luke M och Luke D. Blir väldigt förvirrande för det är bara 19 barn i klassen och 9 är pojkar så runt hälften av pojkarna heter Lukas/Lucas. 


    Tack för din kommentar. Får man fråga var i landet ni bor? Känns som att det är väldigt olika, vi känner ingen som heter Lucas och då känner vi många som har barn i varierande åldrar. 
  • Anonym (Sara)
    Sat 12 Mar 2022 20:58
    #7

    Jag tycker tvärtemot tidigare skribent att det är mycket finare med H i namnen. Tycker inte alls om Jonatan och Mattias.Och tycker även att Lucas är finast med C. 


    Jag tycker om alla namn förutom Lucas och Alexander. Hade nog valt Jonathan i slutändan bland dina alternativ, men hade egentligen valt något helt annat om man fick välja fritt. 

  • Anonym (Sara)
    Sat 12 Mar 2022 21:00
    #8
    Mimi93 skrev 2022-03-12 20:50:34 följande:
    Tack för din kommentar. Får man fråga var i landet ni bor? Känns som att det är väldigt olika, vi känner ingen som heter Lucas och då känner vi många som har barn i varierande åldrar. 
    Hon bor i USA. Och Luke är inte samma namn som Lucas/Lukas. 
  • Sat 12 Mar 2022 21:03
    #9
    Anonym (Sara) skrev 2022-03-12 20:58:20 följande:

    Jag tycker tvärtemot tidigare skribent att det är mycket finare med H i namnen. Tycker inte alls om Jonatan och Mattias.Och tycker även att Lucas är finast med C. 


    Jag tycker om alla namn förutom Lucas och Alexander. Hade nog valt Jonathan i slutändan bland dina alternativ, men hade egentligen valt något helt annat om man fick välja fritt. 


    Tycker också att det är finare med H i namnet, dem liksom lyfts upp på något sätt. 

    vilket namn föreslår du om du fick välja fritt? Har du något förslag som uppfyller kraven som jag nämnt? tack på förhand :) 
  • Sat 12 Mar 2022 21:07
    #10
    Anonym (Sara) skrev 2022-03-12 21:00:08 följande:
    Hon bor i USA. Och Luke är inte samma namn som Lucas/Lukas. 
    Jaha där ser man, tack! 

    Vi får hoppas att det inte är lika vanligt här?
Svar på tråden Vilket är finast?