• Lilla Götet

    Prov separation - tror någon att man är singel då?

    Hej. Jag har bestämt mig för att vi ska prov-separera. Vi är gifta med 3 barn så i min värld är det inte en fråga om att något permanent beslut är taget utan det är är prövotid att vara ifrån varandra. Därför skulle det kännas helt absurt att prata om andra människor i det här läget. Eller hur har ni andra gjort inser här läget?

  • Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?
  • Tecum

    Klart folk kan tro att du är singel om du bor ensam med barn. Men vad har det för betydelse vad folk tror? Om någon undrar är det bäst att säga som det är.

  • Lilla Götet
    Tecum skrev 2022-03-12 17:50:43 följande:

    Klart folk kan tro att du är singel om du bor ensam med barn. Men vad har det för betydelse vad folk tror? Om någon undrar är det bäst att säga som det är.


    Okej nu inser jag att mitt original inlägg var otydligt: tror man att man nu är singel och fri att dejta andra under en prov-separation? 
  • Themis
    Lilla Götet skrev 2022-03-12 17:54:10 följande:
    Okej nu inser jag att mitt original inlägg var otydligt: tror man att man nu är singel och fri att dejta andra under en prov-separation? 
    Det finns väl inget generellt "man" i det, det måste ju ni komma överens om, vad syftet med provseparationen är?

    Är det att se om ni saknar varandra nog för att testa igen eller för att se om ni kan överleva ekonomiskt?

    Och tekniskt sett skulle jag säga att det redan är slut om man gör så. Till 90% är det bara att parterna lurar sig själva att det finns något kvar och kanske någon av dem inbillar sig att det är snällare mot den andre att "fasa ut" på det viset.

    Men det är det knappast någon i andra änden som tycker skulle jag säga -det bara slösar mer av deras tid som de kunde blivit lycklig med någon annan på.

    Om du inte älskar någon men åtminstone fortfarande respekterar dem som person- slösa inte med deras liv och lycka utan stå för ditt beslut.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Lilla Götet
    Themis skrev 2022-03-12 18:02:00 följande:
    Det finns väl inget generellt "man" i det, det måste ju ni komma överens om, vad syftet med provseparationen är?

    Är det att se om ni saknar varandra nog för att testa igen eller för att se om ni kan överleva ekonomiskt?

    Och tekniskt sett skulle jag säga att det redan är slut om man gör så. Till 90% är det bara att parterna lurar sig själva att det finns något kvar och kanske någon av dem inbillar sig att det är snällare mot den andre att "fasa ut" på det viset.

    Men det är det knappast någon i andra änden som tycker skulle jag säga -det bara slösar mer av deras tid som de kunde blivit lycklig med någon annan på.

    Om du inte älskar någon men åtminstone fortfarande respekterar dem som person- slösa inte med deras liv och lycka utan stå för ditt beslut.
    Nu vet jag inte vad du menar med ?om man gör så?, i fall du syftar till provseparstionen i sig? Jag vill inte skilja mig, jag vill jobba på relationen men min partner har inte kunnat bestämma sig i flera månader om han vill jobba på det och om han kan acceptera mina olikheter. Det har gjort att vi inte Jobbar på att förbättra eller förändra relationen, det har liksom varit dö-läge så länge nu. Och min tanke med att prova att separera är för att han ska komma till insikt i vad han vill. 
  • Fjäril kär

    Antingen är man ihop eller så gör man slut. I min värld finns det inget som heter paus eller separera på prov. Det är lite att lura sig själv där. För ja då kommer samvetsfrågan om man nu fattar tycke för nån annan. Den som är singel och hittar dig som står med varsin fot i singellivet och äktenskap kommer ju tycka att du är en otrogen skitstövel med tveksam moral. Vilket ju kan vara på sin plats att undra.. Varför dejta om du är gift? 

    Bestäm er först huruvida ni ska vara gift eller ej och håll er till det sen. 

  • Nutid

    Jag tänker att man har separat på test och i så fall är man också singel på test. Annars är det väl liksom ingen skillnad i mot innan när man är kvar i ett förhållande som liksom dött. 

  • zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-12 17:54:10 följande:
    Okej nu inser jag att mitt original inlägg var otydligt: tror man att man nu är singel och fri att dejta andra under en prov-separation? 
    Det beror väl på vad ni kommer överens om. Ni får bestämma tillsammans om ni får träffa andra eller inte under provseparationen.

    Men det är ju en ganska otydlig status att vara separerad på prov. Så om man kommer överens om att man inte får träffa andra men ni ska inte heller göra något med varandra. Man får inte vara med någon då alltså? Då ska man vara som i celibat under den tiden? Det är ju en konstig sak att be någon om egetligen. Hur länge förväntas man göra det? 

    Då är det väl bättre att helt göra slut så att alla kan göra som de vill. Alternativt vara särbo. Då kan ni träffas som kärlekspar så ofta som ni tycker det passar men ändå ha vardagslivet åtskillt. Beroende på vad det är som inte funkar mellan er kanske det kan vara en lösning? 

    Att göra slut på prov är precis som någon skriver ovan, en långsam utfasning. Som kanske känns mindre smärtsam för vissa men jobbigare för andra. 
  • Fjäril kär
    Lilla Götet skrev 2022-03-12 18:15:27 följande:
    Nu vet jag inte vad du menar med ?om man gör så?, i fall du syftar till provseparstionen i sig? Jag vill inte skilja mig, jag vill jobba på relationen men min partner har inte kunnat bestämma sig i flera månader om han vill jobba på det och om han kan acceptera mina olikheter. Det har gjort att vi inte Jobbar på att förbättra eller förändra relationen, det har liksom varit dö-läge så länge nu. Och min tanke med att prova att separera är för att han ska komma till insikt i vad han vill. 
    Att han inte kan bestämma sig handlar nog om att du väntar på honom och att det däremed inte får några konsekvenser för hans velande. Han behöver liksom inte bestämma sig då  eftersom du på något sätt gör det åt honom om du förstår vad jag menar. 

    Och jag håller med Nutid här ovanför, att separera på prov innebär ju att man givetvis också är singel på prov. Annars tappar det ju liksom effekten du är ute efter.

    Jag vidhåller dock det jag skrev först. Antingen är man ihop eller inte. Det där mittemellan är oftast ett påhitt av folk som inte vågar vara ärlig med att dom inte längre vill fortsätta tillsammans. 
  • Drottningen1970

    För mig betyder provseparation att man faktiskt är separerade under den tiden innan man bestämmer om man vill vara ihop igen. Alltså separerad och singel.

    Annars är det korrekta begreppet att man valt att bli särbo på prov.

  • Magical
    Lilla Götet skrev 2022-03-12 17:54:10 följande:
    Okej nu inser jag att mitt original inlägg var otydligt: tror man att man nu är singel och fri att dejta andra under en prov-separation? 
    Vem är "man" - är det du själv? 
    Du och din partner bestämmer hur ni vill ha det. 
Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?