• Sjolanderrr

    Hur upptäcka buktande slidvägg??

    Hej! Födde mitt andra barn vaginalt för 6 veckor sedan. Mådde bra kroppsligt snabbt efteråt. Dock har det uppkommit en kraftig tyngdkänsla och skav i slidan senaste veckan, förmodligen efter överansträngning då jag både har gått långt och börjat med lite träningsövningar. Är orolig att detta rör sig om buktande slidväggar... har läst att man ska kunna se detta själv, som en "bula" i slidöppningen. Undrar hur man kan se det, har sett efter men tycker inte att det är "öppet" nog för att kunna se om något är utbuktande?? :( snarare är öppningen stängd liksom. När jag känner efter tycker jag mig känna att hela övre väggen buktar ner något, men tror inte att det är mer än innan förlossningen utan normalläget liksom. någon med erfarenhet av att upptäcka buktande slidväggar själv? Hur kändes/syntes det?? Är så orolig att något är fel, har efterkontroll hos bm om några veckor :( Mvh Orolig
  • Svar på tråden Hur upptäcka buktande slidvägg??
  • Anonym (A)

    Hej!
    Jag fick det efter mitt tredje barn. Det buktade som du nämner ut något några veckor efter förlossningen men detta blev bättre över tid och nu syns det bra om jag särar på blygdläpparna och tittar in. Alltså inget som syns utanpå eller skaver eller så. Det stör heller inte sexuellt. Ge det tid, det har bara gått några veckor. Och gör din knipövningar!

  • Sjolanderrr

    Tack för ditt svar, det ger mig hopp! 
    Har idag 8 veckor efter fl fått bekräftat att den främre slidväggen buktar ner och till följd av detta är tappen något sänkt. 
    Bm sa att detta kommer att rätta till sig själv om jag stärker bäckenbotten med knipövningar.
    Har dock så svårt att tro på detta då det mesta man kan läsa sig till (även här i forumet) handlar om kvinnor som är oerhört begränsade av detta och i flera fall behövt operation för att bli syntomfria..
    Är sååå rädd att jag ska behöva ha det såhär för alltid eftersom det begränsar mig så till vida att jag ej t.ex. vågar bära mitt barn längre stunder eftersom känslan av att en bulle ska ramla ner och ut infinner sig. Att motionera är bara att glömma, klarar av korta promenader endast..
    Finns det fler därute som blivit "friska" med tiden och idag lever ett obegränsat liv? Berätta gärna hur det var för er och hur lång tid det tog för återhämtning. 

    En fråga till: får väldig tyngdkänsla och skav av knipövningarna också, måste ju vara att musklerna jobbar tills de blir helt sluta. Är det ändå bra med knipövningarna???

    Hälsningar

  • Anonym (Hej)

    Hej nu var detta ett tag sedan och hoppas att det känns bättre för dig och att du kanske fått svar från annat håll. Känner igen mycket av de du säger. Fick höra av bm att allt såg fint ut och hem och knip. Men känslan blev ren åt helvete. Gick till en fysio som sa hem och slappna av. Med de blev det lite bättre,hade även viss smärta som försvann. Men med träning är de viktigt att vila också alla muskler blir ju liksom trötta tillslut. In på bakingbabis och läs boka tid hos en fysio. Jag har dock samma känsla än 7månader sen förlossning. Men det var ganska nyligt jag tog kontakt med fysio. Även misstänker jag att vissa muskler inte är hela för min del. Fick en grad 2 med båda barnen. Och även okej att springa på efterkontrollen vilken jag tror var alldeles för tidigt såhär i efterhand. Han bara prova springa pyttelite innan jag kände att nått kändes fel.
    Mvh och hoppas på de bästa för dig

Svar på tråden Hur upptäcka buktande slidvägg??