• scrapparlotta

    Kallhyra, elförbrukning?

    Ni som bor i en lägenhet på runt 80 kvadratmeter och har kallhyra, hur mycket kwh gör ni åt med per dag? På ett ungefär. Har precis flyttat till lägenhet efter att bott i hus innan. Det är kallhyra i lägenheten och är nyfiken på vad man gör åt i ström. 

  • Svar på tråden Kallhyra, elförbrukning?
  • scrapparlotta
    Anonvm skrev 2022-03-12 22:21:31 följande:

    Första frågan blir nog vad det är för typ av uppvärmning i lägenheten.


    Jag har el-element .
  • Anonvm
    scrapparlotta skrev 2022-03-12 22:41:18 följande:
    Jag har el-element .
    Och varmvattnet värms i en varmvattenberedare?

    Vad är det för ventilation i byggnaden?

    Hur är det med fönster?
  • scrapparlotta
    Anonvm skrev 2022-03-12 22:51:11 följande:
    Och varmvattnet värms i en varmvattenberedare?

    Vad är det för ventilation i byggnaden?

    Hur är det med fönster?
    Jag förstår att det är väldigt olika beroende på massa saker. Är mest nyfiken på vad det ligger på ett ungefär. 

    Ventilation vet jag inte. Fönstren är rätt nya. 

    Men som sagt, på ett ungefär. 
  • Anonvm
    scrapparlotta skrev 2022-03-12 23:31:32 följande:
    Jag förstår att det är väldigt olika beroende på massa saker.
    Så är det.

    Ditt beteende har även det stor inverkan.

    Det går ju heller inte att fråga hur många kWh som "man normalt gör av med per dag", då det påverkas av så otroligt många faktorer förutom boendets storlek i kvm.

    En vacker dag i juni när du är själv hemma kanske det bara går åt 5-10kwh, men du förbrukar 200kwh när du har 5-6gäster som vill ta en lång varm dusch och det är -18 ute...

    Geografiskt läge spelar en stor roll, ute-medeltemperaturen varierar kraftigt beroende på vart i landet du befinner dig. På årsbasis förbrukas det säkert 3 gånger så mycket energi per kvm i den nordligaste delen av landet som det gör i t.ex Malmö eller Trelleborg.

    Ett tips kan vara att fråga tidigare hyresgäst för att få en fingervisning? Eller nån granne med liknande lägenhet?
Svar på tråden Kallhyra, elförbrukning?