• m1t8l41

    Konsert ensam

    Funderar på att gå på konsert i friendsarena ensam då ingen av mina vänner har samma musiksmak som mig. Är 16årig tjej, men det verkar kul att stå i ett rum med främlingar och bara skrika ut texterna utan att nån vet vem du är. Ska jag boka biljetter eller skita i det. Det är en utländsk stor artist så vill gärna passa på när hon är i stockoholm

  • Svar på tråden Konsert ensam
  • Anonym (Ttu)

    Skulle inte släppa iväg min dotter ensam på konsert på friends arena. 
    Kan du inte hitta nån att ta sällskap med. 
    Mamma kanske kan ställa upp

  • Anonym (S)

    Skulle inte gå ensam i din ålder, se till att ha någon vuxen med dig.

  • Anonym (Gåå)

    Kör! Gå!

    Och som 16-17åring hade jag aaldrig kunnat ha en förälder med på konsert. Många jag kände i den åldern bodde själva om de gick på gymnasium med riksintag osv. Kan man bo ensam kan man gå på konsert :) 

  • Anonym (S)
    Anonym (Gåå) skrev 2022-03-13 21:15:58 följande:

    Kör! Gå!

    Och som 16-17åring hade jag aaldrig kunnat ha en förälder med på konsert. Många jag kände i den åldern bodde själva om de gick på gymnasium med riksintag osv. Kan man bo ensam kan man gå på konsert :) 


    1900-talet ringde och ville hälsa att världen inte ser ut på samma sätt längre. Det är långt från säkert för en ung tjej att gå på konsert ensam.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Gåå) skrev 2022-03-13 21:15:58 följande:

    Kör! Gå!

    Och som 16-17åring hade jag aaldrig kunnat ha en förälder med på konsert. Många jag kände i den åldern bodde själva om de gick på gymnasium med riksintag osv. Kan man bo ensam kan man gå på konsert :) 


    Håller inte med här. En 16-åring kan klara ett eget boende, men bör inte vara ensam på en stor arenakonsert. Jag tror inte att jag heller hade gått ensam trots att jag är över 40. På såna ställen ska man ha pålitligt sällskap.
  • gnipökåms

    Lady Gaga eller? känns som en ganska säker konsert att gå på, jag gick också själv på konsert i den åldern. det är kul, minns att jag snacka med ett gäng tjejer när vi köade, vilket var kul. 

  • Anonym (Gåå)

    Jag gick på konserter både på 00 och 10-talet som tonåring. Det är fullt med vakter på sånna konserter. 

    Festival hade vart en annan sak, och där har man hört mycket stök som händer också. Vad menar ni skulle vara osäkert med konserter? 

  • Anonym (säkerhet)
    Anonym (Gåå) skrev 2022-03-13 21:55:14 följande:

    Jag gick på konserter både på 00 och 10-talet som tonåring. Det är fullt med vakter på sånna konserter. 

    Festival hade vart en annan sak, och där har man hört mycket stök som händer också. Vad menar ni skulle vara osäkert med konserter? 


    Som någon som jobbat som en av de vakterna på många konserter kan jag t.ex. ge exemplet från Justin Biebers konsert där ungefär 1 ny tjej i minuten svimmade och behövde bäras till sjukvården. 
  • Anonym (Gåå)
    Anonym (säkerhet) skrev 2022-03-13 22:05:55 följande:
    Som någon som jobbat som en av de vakterna på många konserter kan jag t.ex. ge exemplet från Justin Biebers konsert där ungefär 1 ny tjej i minuten svimmade och behövde bäras till sjukvården. 

     


    Ja men det är ju en annan sak! Det är ju antingen för att man blir överväldigad eller står ?mitt i trycket?

    Jag utgår från att man tar det lugnt om man går på konsert själv och står/sitter där det är hyffsat lugnt. Vet man med sig att man kan bli hysterisk eller vill stå mitt i smeten kanske det inte är en sån bra idé nej. 


     

  • Anonym (säkerhet)
    Anonym (Gåå) skrev 2022-03-13 22:18:22 följande:

     


    Ja men det är ju en annan sak! Det är ju antingen för att man blir överväldigad eller står ?mitt i trycket?

    Jag utgår från att man tar det lugnt om man går på konsert själv och står/sitter där det är hyffsat lugnt. Vet man med sig att man kan bli hysterisk eller vill stå mitt i smeten kanske det inte är en sån bra idé nej. 


     


    Ja, det är enkelt att tänka att det bara är att göra vettiga val men om tonåringar var speciellt bra på det hade det inte skett från början.. 

    Utöver folk som svimmar eller mår dåligt fysiskt av konsertupplevelsen finns problem med sexuella övergrepp, folk som snor saker, hotfulla/aggressiva människor och allmänt odrägliga fulla människor. Eller andra bitchiga tonåringar för den delen.. Eller hörselskador.

    Jag menar inte att avskräcka TS, för de allra flesta händer inget illa och det kan vara en fantastiskt rolig upplevelse att gå på konsert. Det är bara menat som ett svar på din fråga om vad som kan vara osäkert med konserter. 

    Till TS skulle jag rekommendera att försöka få med en kompis, även om de inte gillar samma musik kan många följa med bara för den roliga upplevelsen. Tänk på att det kan vara väldigt mycket väntande på konserter, väntande i kön in till konserten, väntande i kiosker, väntande på att artisten ska gå på osv. Då är det kul att ha någon med sig såvida du inte är extremt social och kan ta kontakt med främlingar där. Oavsett tycker jag du borde be en förälder hämta dig efter konserten så du slipper åka hem så sent alldeles själv bland massa fulla människor. Boka helst sittande plats för att undvika att fastna i folkmassan på golvet utan vatten eller luft. 
  • Anonym (Gåå)
    Anonym (säkerhet) skrev 2022-03-13 22:31:43 följande:
    Ja, det är enkelt att tänka att det bara är att göra vettiga val men om tonåringar var speciellt bra på det hade det inte skett från början.. 

    Jag har varit på ca 150 konserter mellan åldern 12-25, och jag kan säga att om 18åringar kan åka runt i världen och backpacka så kan en 16åring gå på konsert. Många konserter har åldersgränser, och behövs det brukar det vara 18års gräns. 

    Nästan det du nämner kan ju likagärna hända på tex en fullproppad tunnelbana påväg till eller från skolan? Ska föräldrar hämta och lämna barnen tills de tar studenten?


    Vissa av er här verkar ju leva fruktansvärt trista liv. 

  • Anonym (säkerhet)
    Anonym (Gåå) skrev 2022-03-13 22:44:11 följande:

    Jag har varit på ca 150 konserter mellan åldern 12-25, och jag kan säga att om 18åringar kan åka runt i världen och backpacka så kan en 16åring gå på konsert. Många konserter har åldersgränser, och behövs det brukar det vara 18års gräns. 

    Nästan det du nämner kan ju likagärna hända på tex en fullproppad tunnelbana påväg till eller från skolan? Ska föräldrar hämta och lämna barnen tills de tar studenten?


    Vissa av er här verkar ju leva fruktansvärt trista liv. 


    Nja, det är lite skillnad på en väl belyst tunnelbana full av mest vuxna, lugna, nyktra människor påväg till/från jobbet och ett mörkt publikhav fullt med unga fulla exalterade människor. Lite annan crowd och atmosfär om vi säger så vilket riskerna speglar. Men visst, allt har risker även att åka tunnelbana till skolan.

    Däremot har jag inte sagt något om att TS inte bör gå, tvärtom försökte jag ge TS råd om vad hon kan tänka på om hon väljer att gå. Känner inte riktigt att det är min plats att besluta om TS är mogen/ansvarsfull nog att gå själv, det är upp till henne och hennes föräldrar. 
  • Anonym (Gåå)
    Anonym (säkerhet) skrev 2022-03-13 22:59:03 följande:
    Däremot har jag inte sagt något om att TS inte bör gå, tvärtom försökte jag ge TS råd om vad hon kan tänka på om hon väljer att gå. Känner inte riktigt att det är min plats att besluta om TS är mogen/ansvarsfull nog att gå själv, det är upp till henne och hennes föräldrar. 

    Exakt så. 


    Jag tror inte TS frågade oss om hon fick eller inte, utan ifall det är värt att gå på konsert själv. 


    Tyckte bara det var trist att alla skulle hålla på och skrämma upp och komma med katastrofscenarion då alla mina livs bästa minnen är från just konserter, och de flesta när jag tonåring. 

  • Anonym (AF)
    Anonym (S) skrev 2022-03-13 21:24:18 följande:
    1900-talet ringde och ville hälsa att världen inte ser ut på samma sätt längre. Det är långt från säkert för en ung tjej att gå på konsert ensam.
    Håller med, läser dagligen om mängden tjejer som antingen blir våldtagna, misshandlade eller helt enkelt bara förvinner.
    Det är hur vanligt som helst.
    Tycker inte att ensamma tjejer borde få var ute efter 18.00
Svar på tråden Konsert ensam