Astmautredning vuxen
Hej
Jag har allergi och ska göra en astmautredning. Jag har aldrig fått något anfall men det kliar i halsen och kan bli tjock i halsen.
Vad görs vid utredning? Spirometri blodprov röntgen? Någon som kan förklara ?
Hej
Jag har allergi och ska göra en astmautredning. Jag har aldrig fått något anfall men det kliar i halsen och kan bli tjock i halsen.
Vad görs vid utredning? Spirometri blodprov röntgen? Någon som kan förklara ?
Hej,
Det beror på om du gör utredningen på vårdcentralen eller på sjukhus.
På vårdcentralen har de en mindre handhållen spirometri. I den skriver de in ditt ursprung, kön, ålder, längd och vikt i. Man brukar få göra en spirometri utan medicin, och en med luftrörsvidgande. Och sen räknas värdet ut.
På sjukhus göra man också en spirometri, uppkopplad till dator. Den mäter också slemhinnan i luftvägarna, samt visar vart astman sitter. Blir blås utan medicin och med.
Jag jobbar alltså inte i vården, utan har astma själv. Så jag kanske förklarar fel, är min upplevelse av undersökningarna och hur jag tolkat det som sagt.
Tack, har du haft astma som barn? Eller har det kommit senare?
Kom i tonåren, har kronisk reaktiv astma. Går i släkten. Efter att jag fick COVID-19 för snart två år sedan har den förvärrats avsevärt. Fått bytt ut hela behandlingen.
Vet bara två som fått astma som vuxna, de fick det av Coviden, fast de inte var nämnvärt sjuka. Varför tror du att du fått det som vuxen?
Har sån allergi och jag har känt mig slemmig o kliig i halsen väldigt många år. Får inte andnöd eller så men slemmig i halsen. Blev värre sen vi skaffade katt och jag var allergisk både mot pollen katt och kvalster.
Köpte en Pef mätare och har ca 520 hela tiden så vet inte. Lindrig astma kanske?
Hostar inte utan det är slemmet jag funderar på