• Tue 15 Mar 2022 12:50
    1244 visningar
    2 svar
    2
    1244

    MA efter IVF - söker hopp

    Skapar ny tråd där man även kan svara anonymt (förlåt är nybörjare).

    Jag är fullständigt förkrossad. Var på VUL igår i v. 11 och där såg det att hjärtat som pickat så fint sista gången slutat slå för några dagar sedan. Ska på återbesök på fredag och är så fruktansvärt ledsen. Vi har försökt bli gravida i flera år, men bla pga endometrios har det aldrig funkat. I somras gjorde vi en stimulering som tyvärr inte gav några mogna ägg För plockning.  I nov gjorde vi en IVF där tyvärr bara två ägg kunde plockas och befruktas. ETn tog sig inte och det andra embryot resulterade i det här missfallet. 


    Nu är vi tillbaka på ruta ett och det känns så hopplöst, som att det aldrig kommer gå. Min ålder (38) är också såklart en faktor. Jag letar nu efter solskenshistorier, där det funkat till slut efter missfall och försök och vet att det finns fantastisk personer här inne som genomlevt så mycket. För vi vill så gärna ha barn men jag vet inte hur jag ska orka börja om från början. Det känns så tomt och svårt just nu och jag känner mig ensammast i världen. 

  • Svar på tråden MA efter IVF - söker hopp
  • Wed 16 Mar 2022 13:20
    #1

    Jag har under åren deltagit i två IVF-behandlingar som donator till kvinnor som viljat bli gravida och skulle beskriva båda som solskenshistorier

    Den första var under 2018-2019, med en kvinna som på förhand visste att hon bara kunde bli gravid på det sättet. Hon valde först ett fristående försök, som inte tog sig, sedan ett 'paket' med tre försök. En av gångerna fick de inte ut så många ägg och inga utvecklades heller till embryon, men som tur var räknades det då inte som ett av paketens försök. Hon blev gravid vid tredje insättningen, dvs försök 2 av 3 i 'paketet'. Det gick hela vägen fram till ett piggt och friskt barn som fyller två i sommar Jag kan nämna att hon var 39 år när hon började IVF-behandlingen och 40 när barnet föddes.

    Den andra var nu i höstas, när jag reste med en annan kvinna till en klinik i Riga. Vi hade försökt på egen hand i flera år, men kommit fram till vägs ände att det inte skulle gå utan IVF och att den bästa lösningen i hennes fall var att ta hjälp av en äggdonator. Vi fick fyra riktigt fina embryon. De satte in två och så sparade vi två i frysen. Båda fick fäste och hon blev gravid med tvillingar, som kommer födas nu i sommar. Fantastisk tur att vi lyckades så bra på första behandlingen! Hon var 48 när hon började IVF-behandlingen. (Jag har skrivit mer på min blogg ifall någon är intresserad.) Så jag antar att om vi knyter samman det som händelserna har gemensamt så är det fortfarande gott om tid för att du också kommer lyckas  

  • Wed 16 Mar 2022 19:19
    #2
    +1

    Åh, tack för din berättelse och så fint att det blev något! Och det känns betryggande att veta att det kanske inte är för sent.

Svar på tråden MA efter IVF - söker hopp