• Anonym (Trött exman)

    Betala standardtillägg trots att jag står för resor, läger och största delen av barnens kostnader?

    Min exfru vill att jag utöver 60-70% av barnens kostnader ska betala standardtillägg på 3000kr i månaden för våra två barn som bor mest hos henne (för att de vill det pga närhet till skola, inte min önskan). Hon vill ha pengarna. Jag tjänar cirka 10 000 mer än henne men jag har också två barn till, vilket hon inte har. Hon har det ganska gott ställt själv ska sägas. Hon har fått ett förskottsarv och bor i ett fint hus som ligger mycket bättre till än mitt. jag betalar utöver cirka 6000 per månad i underhåll också redan extra i form av någon utlandsresa per år samt har stått för olika läger och dylikt. Jag tycker att hon är orimlig. Jag vill gärna betala för mina barn men inte ge henne ännu mer pengar när jag ju dessutom har två till yngre barn att ta hand om.

    finns det någon därute med erfarenhet? min exfru har anlitat en att advokat och säger att nu vi ses i Tingsrätten. Jag träffade en advokat idag som sa att ?det är omöjligt att säga hur sådant här spelar ut sig i rätten. det finns så lite praxis?. Jag är nu nyfiken på vad som hänt för andra i liknande situation om någon vill dela med sig. Trött på alla konflikter och känns som hur mycket jag än gör/betalar så är det inte gott nog. 

  • Svar på tråden Betala standardtillägg trots att jag står för resor, läger och största delen av barnens kostnader?
  • Anonym (Nej)

    Hej,
    alltså? hur gamla är dina barn? Bor dom alltid hos mamman eller kommer dom och bor hos dig ibland? Du betalar otroligt mycket! 

    jag har mina två barn helt ensam dvs dom åker aldrig till den andra föräldern. Jag får det lägsta lägsta vilket är 3646 kr sammanlagt. Så du kan vara helt lugn, hon kommer inte få ett öre mer. Snarare kanske hon blir tillrättavisad och du kan få betala mindre. hur kom ni fram till att du ska betala så väldigt mycket? Plus dessutom resor o dyl? Har du kollat på försäkringskassans hemsida? Där står allt om underhåll. 

  • Anonym (Trött exman)
    Anonym (Nej) skrev 2022-03-16 04:15:37 följande:

    Hej,
    alltså? hur gamla är dina barn? Bor dom alltid hos mamman eller kommer dom och bor hos dig ibland? Du betalar otroligt mycket! 

    jag har mina två barn helt ensam dvs dom åker aldrig till den andra föräldern. Jag får det lägsta lägsta vilket är 3646 kr sammanlagt. Så du kan vara helt lugn, hon kommer inte få ett öre mer. Snarare kanske hon blir tillrättavisad och du kan få betala mindre. hur kom ni fram till att du ska betala så väldigt mycket? Plus dessutom resor o dyl? Har du kollat på försäkringskassans hemsida? Där står allt om underhåll. 


    Tack för ditt svar! Jag tycker också det är mycket och hon får ju dessutom båda barn/studiebidrag. Barnen är 13 och 16. 


    Barnen är här tors till mån varannan vecka samt så gör vi resor o liknande på loven. 


    Jag har tittat på försäkringskassan men det är diffust angående standardtillägget. Jag har sagt nej till henne angående det men då blir det Tingsrätten menar hon och min advokat är inte säker på vad en domare skulle döma till. Det finns för få rättsfall att förhålla sig till menar advokaten för att vara säker och det kan slå olika från Tingsrätt till Tingsrätt. Jag tycker det känns väldigt frustrerande. Dessutom åker den som förlorar  på att betala den andres rättegångskostnader. Känns som min advokat lite lämnar det upp till mig om jag vill ta risken att gå till rättegång eller ej och jag vet ju inte vad som vore bäst. 

  • Anonym (Q)

    Det finns nog en god chans att du kommer att få betala standardtillägget, MEN å andra sidan kommer du förmodligen i sådana fall att slippa stå för 60-70% av alla utgifter (om du här tänker på mat, kläder, skor, telefon, busskort, fritidsintressen och allt annat som kan kosta för en tonåring) och det borde vara mer än standardtillägget. Resor är förstås extra och något som du väljer och jag tror att det är du som "ska" stå för resor för umgänge (men som allt annat så är det förhandlingsbart).

  • Anonym (Jur)
    Anonym (Trött exman) skrev 2022-03-16 11:21:26 följande:

    Tack för ditt svar! Jag tycker också det är mycket och hon får ju dessutom båda barn/studiebidrag. Barnen är 13 och 16. 


    Barnen är här tors till mån varannan vecka samt så gör vi resor o liknande på loven. 


    Jag har tittat på försäkringskassan men det är diffust angående standardtillägget. Jag har sagt nej till henne angående det men då blir det Tingsrätten menar hon och min advokat är inte säker på vad en domare skulle döma till. Det finns för få rättsfall att förhålla sig till menar advokaten för att vara säker och det kan slå olika från Tingsrätt till Tingsrätt. Jag tycker det känns väldigt frustrerande. Dessutom åker den som förlorar  på att betala den andres rättegångskostnader. Känns som min advokat lite lämnar det upp till mig om jag vill ta risken att gå till rättegång eller ej och jag vet ju inte vad som vore bäst. 


    I vårdnadstvister och liknande är det normala att man står för sina egna kostnader oavsett utfall. Dubbelkolla detta med din advokat.

    Överlag är det inte mcyket du kan göra nu utöver att driva processen framåt med din advokat och se vad tingsrätten beslutar.
  • Anonym (Nej)

    Okej, men då du också har barnen boende hos dig tillräckligt många dagar i månaden så kan du ju kontra med att göra avdrag per dag dom är hos dig. Jag har svårt att se att hon kommer vinna detta faktiskt. tr tar också hänsyn till att du har fler barn, plus att det inte skiljer särskilt mycket i era inkomster.

  • Anonym (Nej)

    Utdrag från fk:


    Ja, om ni kommit överens om ett underhållsbidrag har du rätt att göra avdrag om barnet sover hos dig minst fem nätter i sträck. Du får också göra avdrag om barnet sover hos dig minst sex nätter under en kalendermånad. De nätterna behöver inte vara i sträck.


    Du får göra avdrag för 1/40 per dag av det belopp du betalar per månad. Om du till exempel betalar 1 300 kronor i månaden i underhållsbidrag så ska du betala 32 kronor mindre per dag som barnet bor hos dig.

  • Anonym (ooo)

    Man har rätt att ha råd med sitt eget liv: Dvs du har din lön, sen räknar man bort kostnader för boende, mat, bil, osv, det vanliga underhållet för barnen (tex enligt FK uträkning som är lägre än det du betalar nu). Därutöver har du rätt till att ha lite kvar själv. Tex om man har hus behöver man en buffert för reparationer osv. Jag minns inte nu men sist jag kollade sånt här för ett antal år sen, fanns det en summa på ca 5000 kr, som man hade rätt att ha över för egen del per månad efter att allt annat är borträknat. Vad den summan kan vara nu vet jag inte. 

    Om man därefter har massor med pengar kvar för att man tex tjänar 100.000/månad - då kanske det skulle kunna vara att någon kan få igenom extra belopp i tingsrätten, men då räknar de givetvis även på den andra personens ekonomi på samma sätt. Har ditt ex pengar över tex, så finns ingen anledning att du ska ge henne något extra. Om era löner bara skiljer sig åt på ca 10.000 har jag oerhört svårt att se att en tingsrätt skulle tycka att du ska bidra med mer. Det vore skillnad om hon tex var arbetslös och levde på existensminimum medan du satt och gottade dig med lyxmiddagar, resor flera gånger per år osv. 

    Är man skild får man ju anpassa sitt liv till sin nya situation och i första hand se över sin egen ekonomi innan man kräver att exet ska betala mer än 50%. 
    När barnen blivit 18 ska dessutom underhåll betalas direkt till barnen. Inte alla som brukar ha koll på, har jag förstått. Många kan tycka det känns bättre att betala direkt till barnets konto än till sitt ex konto. 

  • Anonym (Stina)

    Du kan inte räkna in resor du gör med dina barn som en kostnad du står för i förhållande till mammans ekonomi. 


    På ditt första inlägg lät det som att du betalar barnens resor men det du gör är ju att resa med dina barn. 


    Anser du att du inte ska betala något trots att barnen bor mer hos mamman? Varför isf? 

  • Anonym (Trött exman)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-17 07:44:17 följande:

    Du kan inte räkna in resor du gör med dina barn som en kostnad du står för i förhållande till mammans ekonomi. 


    På ditt första inlägg lät det som att du betalar barnens resor men det du gör är ju att resa med dina barn. 


    Anser du att du inte ska betala något trots att barnen bor mer hos mamman? Varför isf? 


    Hej, nej nu tror jag vi missförstår varandra. Jag ska så klart betala för barnen! Jag betalar ju redan nu 6000kr samt så vill mamman ha 3000kr ytterligare i standardtillägg. Hon får också barnbid.

    Det jag menade var att försäkringskassan skriver att man inte måste ge standardtillägg i form av kontanter till mamman utan t ex som resor, lägervistelser. Jag betalar redan i dagsläget för 2-3 resor med barnen per år (nån skidresa, nån inrikesresa och sedan t ex i sommar har vi bokat en resa på en vecka till ett grannland). Jag menar att jag tycker detta borde räknas som att jag ju betalar för resor för barnen och att ett standardtillägg inte måste ges o form av kontanter till deras mamma. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (ooo) skrev 2022-03-17 06:46:58 följande:

    Man har rätt att ha råd med sitt eget liv: Dvs du har din lön, sen räknar man bort kostnader för boende, mat, bil, osv, det vanliga underhållet för barnen (tex enligt FK uträkning som är lägre än det du betalar nu). Därutöver har du rätt till att ha lite kvar själv. Tex om man har hus behöver man en buffert för reparationer osv. Jag minns inte nu men sist jag kollade sånt här för ett antal år sen, fanns det en summa på ca 5000 kr, som man hade rätt att ha över för egen del per månad efter att allt annat är borträknat. Vad den summan kan vara nu vet jag inte. 

    Om man därefter har massor med pengar kvar för att man tex tjänar 100.000/månad - då kanske det skulle kunna vara att någon kan få igenom extra belopp i tingsrätten, men då räknar de givetvis även på den andra personens ekonomi på samma sätt. Har ditt ex pengar över tex, så finns ingen anledning att du ska ge henne något extra. Om era löner bara skiljer sig åt på ca 10.000 har jag oerhört svårt att se att en tingsrätt skulle tycka att du ska bidra med mer. Det vore skillnad om hon tex var arbetslös och levde på existensminimum medan du satt och gottade dig med lyxmiddagar, resor flera gånger per år osv. 

    Är man skild får man ju anpassa sitt liv till sin nya situation och i första hand se över sin egen ekonomi innan man kräver att exet ska betala mer än 50%. 
    När barnen blivit 18 ska dessutom underhåll betalas direkt till barnen. Inte alla som brukar ha koll på, har jag förstått. Många kan tycka det känns bättre att betala direkt till barnets konto än till sitt ex konto. 


    Man får också se över sin situation och inte skaffa fler barn än man har råd med. Har man bara råd med de två första, så är det så. 
Svar på tråden Betala standardtillägg trots att jag står för resor, läger och största delen av barnens kostnader?