• Anonym (TS)

Löneutmätning vs skuldsanering

Satte mig i skiten för några år sen, hur vad och varför är inget som behöver gås in på. Hamnade hos fogden och har haft löneutmätning ett par år. Ska göra ny utredning nu och jag har därför lite frågor. 
    Är det nån skillnad på utmätning och skuldsanering? Skillnad i pengar som kommer att dras? Ett av barnen tar studenten i sommar, hur påverkar det mig i detta? Om han bor kvar hemma eller flyttar? Nån som vet nåt normalbelopp som man får behålla? När förra utredningen gjordes så var det
    10 000 kr av lönen, men det är över 2,5 år sen. Inkomsten har ändrats sen dess och jag har betalat av det jag kunnat utöver utmätningen. Finns skuld kvar hos inkasso, hur påverkas det vid en skuldsanering? Jag är inte säker på att det bli utrymme kvar att beta av dom efter ny utredning

• Svar på tråden Löneutmätning vs skuldsanering
  • untilthemorning

Om du ska ha en ny utredning snart, är det inte bättre att fråga Kronofogden direkt? :)

Tror inte att den här typ av myndighetskontakt är svart-vit, så det kan nog vara svårt att ge dig ett konkret svar på vilka olika eventualiteter som kan uppstå.

• Anonym (TS)
    untilthemorning skrev 2022-03-16 14:52:31 följande:

Om du ska ha en ny utredning snart, är det inte bättre att fråga Kronofogden direkt? :)

Tror inte att den här typ av myndighetskontakt är svart-vit, så det kan nog vara svårt att ge dig ett konkret svar på vilka olika eventualiteter som kan uppstå.

Jo jag tänkte lite så med, men satt på jobbet med mina funderingar och vill inte ringa dom då. Ibland finns det fler fler som suttit i samma sits med kunskap och erfarenhet :)
  • Anonym (mamma)

Vid en skuldsanering räknas alla skulder med både de hos kronofogden och inkasso.

Skulderna fryses vid skuldsanering och ökar inte med ränta. Efter 5 år är man skuldfri oavsett om skulderna är slutbetalda då.
    Betalningsplanen utgår från den egna ekonomiska situationen och förbehållsbeloppet brukar vara något högre än vid utmätning.

• Anonym (TS)
    Anonym (mamma) skrev 2022-03-16 15:34:08 följande:

Vid en skuldsanering räknas alla skulder med både de hos kronofogden och inkasso.

Skulderna fryses vid skuldsanering och ökar inte med ränta. Efter 5 år är man skuldfri oavsett om skulderna är slutbetalda då.
    Betalningsplanen utgår från den egna ekonomiska situationen och förbehållsbeloppet brukar vara något högre än vid utmätning.

Tack för svar :) 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-16 14:12:45 följande:
    Löneutmätning vs skuldsanering

Satte mig i skiten för några år sen, hur vad och varför är inget som behöver gås in på. Hamnade hos fogden och har haft löneutmätning ett par år. Ska göra ny utredning nu och jag har därför lite frågor. 
    Är det nån skillnad på utmätning och skuldsanering? Skillnad i pengar som kommer att dras? Ett av barnen tar studenten i sommar, hur påverkar det mig i detta? Om han bor kvar hemma eller flyttar? Nån som vet nåt normalbelopp som man får behålla? När förra utredningen gjordes så var det
    10 000 kr av lönen, men det är över 2,5 år sen. Inkomsten har ändrats sen dess och jag har betalat av det jag kunnat utöver utmätningen. Finns skuld kvar hos inkasso, hur påverkas det vid en skuldsanering? Jag är inte säker på att det bli utrymme kvar att beta av dom efter ny utredning

Hej
    Det är mycket som kan komma att påverka ditt förbehållsbelopp som t.ex ökade/minskade inkomster, hushållssammansättning (när sonen går ut gymnasiet så räknas han som vuxen och plockas bort från din beräkning), ökade utgifter (tex hyra)..

Förbehållsbeloppet för skuldsanering följer samma beräkningsprincip men där ingår även en liten buffert.
    En skuldsanering löper på i 5 år och då betalar du av så mycket du kan, efter 5 år försvinner de skulder som du inte kunnat betala 

Skuldsanering kan beviljas till de som inte kan betala tillbaka sina skulder på väldigt lång tid, KF brukar räkna 15 år men då räknas i princip ALLA skulder in (inte vanliga studieskulder) 
    Det ska även anses som skäligt att bevilja sanering. De tittar på vad för skulder du har, hur och när de uppkommit och vad du gjort för att lösa din situation.

Ett tips är att kontakta kommunen budget och skuldrådgivare (det jobbar jag som) och få stöd och hjälp kring vad som är bästa lösningen för just dig.
    Det är kostnadsfritt och rådgivaren har tystnadsplikt

Lycka till.
Svar på tråden Löneutmätning vs skuldsanering