• Tipptopp

Måste man ha bäddmadrass till spjälsängen ?

Känns som att man har tusen frågor, -men ni brukar alltid komma med så bra svar....

Räcker det att ha en skumgummimadrass i spjälsängen, -eller ska man ha en bäddmadrass ovanpå ?
    Har även hört att man inte ska ha plastad frotte i sängen de första månaderna, -kvävningsrisken är då stor..

Men inte kan det väl spela någon roll vad man har för dyna till sängen eller ?

• Svar på tråden Måste man ha bäddmadrass till spjälsängen ?
  • Majsan70

Vi har vanlig skumgummi madrass enbart. Ingen plastad frotte eller någon bäddmadrass.

• Atena

Vi köpte bäddmadrass också av bara farten! Den kostar inte så mycket och är lättare att tvätta än en skumgummimadrass. Enklare att bädda också, tycker jag med en tunn madrass, särskilt när man har satt upp spjälskyddet.

Klart man överlever utan bäddmadrass, men jag ser ingen direkt nackdel med att ha det!

För att barnet ska kvävas av plastad frotté kärvs väl att det snor in huvudet i den på något sätt. Har aldrig tänkt på att det kan hända, men det klart; huset kan brinna upp också Skämt åsido tror inte jag risken är så stor för det; man får väl stoppa in frottén hårt så inte den lilla snurrar in sig, eller?

• Tipptopp

Det där med plastad frotte var att det blir för tätt, -vill man ha det ska man ha det långt ner i sängen och inte så att huvudet ligger ovanpå.

• apelsina

Plastad frotte lägger man under lakanet, så är det ingen risk för kvävning.

• Tipptopp

Jo då, -det vet jag, -men det är många som sagt så... -Strunt samma, -vi gör så olika...

• Majsan70

Även om man lägegr plastad frotte under lakanet så blir det lätt för tätt. Många barn som svettas floder när de har sånt i sängen.

Svar på tråden Måste man ha bäddmadrass till spjälsängen ?