• Anonym (Hjälp)

Vart i min bil har han gömt gps spåraren?

Jag är i en destruktiv relation. Jag vet att jag måste göra slut. Men snälla hjälp mig först. 

Jag har upptäckt att killen har spårning på min bil. Jag såg det i hans hitta-app. Alla hans devices och bilar fanns synliga och sen fanns det en med ett kryptiskt namn som var placerad precis där min bil står placerad. Därför antar jag att det är en Airtag som finns i/på min bil. 

Hur ska jag hitta den så jag kan avlägsna den? Finns det några givna ställen man skulle placera den på? eller några knep hur jag kan få den att ge sig till känna. 

• Svar på tråden Vart i min bil har han gömt gps spåraren?
  • Anonym (F)

Leta igenom hela bilen invändigt. Lyft på mattor, kolla under sätena, mellan säten och mittkonsollen, överalt.

• Anonym (X)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-03-16 18:31:05 följande:
    Vart i min bil har han gömt gps spåraren?

Jag är i en destruktiv relation. Jag vet att jag måste göra slut. Men snälla hjälp mig först. 

Jag har upptäckt att killen har spårning på min bil. Jag såg det i hans hitta-app. Alla hans devices och bilar fanns synliga och sen fanns det en med ett kryptiskt namn som var placerad precis där min bil står placerad. Därför antar jag att det är en Airtag som finns i/på min bil. 

Hur ska jag hitta den så jag kan avlägsna den? Finns det några givna ställen man skulle placera den på? eller några knep hur jag kan få den att ge sig till känna. 

Lämna honom och sälj bilen. 
  • Anonym (laserkvinnan)

Vanliga ställen om man inte kan komma in i bilen är hjulhuset, men om han också har tillgång till insidan kan den ju vara var som helst.

Från Apple support:
    support.apple.com/sv-se/HT212227

Oönskad spårning

Om någon AirTag, AirPods eller annat tillbehör i Hitta-nätverket separeras från sin ägare och ses följa med dig över tid, kommer du att aviseras på ett av två sätt. Dessa funktioner har skapats specifikt för att avskräcka personer från att försöka spåra dig utan din kännedom.

Om du har en iPhone, iPad eller iPod touch skickar Hitta-funktionen en notis till din Apple-enhet. Den här funktionen är tillgänglig på iOS eller iPadOS 14.5 eller senare. Du får aviseringarna genom att:
    Gå till Inställningar > Integritet > Platstjänster och slå på Platstjänster.
    Gå till Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster. Slå på Hitta min iPhone.
    Gå till Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster. Slå på Viktiga platser för att meddelas när du kommer till en viktig plats, som ditt hem. 
    Gå till Inställningar > Bluetooth och slå på Bluetooth. 
    Gå till Hitta-appen, tryck på fliken Jag och slå på Säkerhetsvarningar för föremål.

Om du inte har en iOS-enhet eller en smartphone kommer en AirTag som inte är med sin ägare under en tidsperiod att avge ett ljud när den flyttas. Den här typen av notiser stöds inte med AirPods.

Använd anvisningarna nedan för att ta reda på mer och för att hitta och inaktivera en AirTag, ett tillbehör i Hitta-nätverket eller AirPods som du inte känner igen. Om du använder en Android-enhet kan du hämta appen Spårarsökare för att hitta en AirTag eller ett tillbehör i Hitta-nätverket som inte separerats från sin ägare och som du kanske har med dig.

Om du ser en varning

Om en av följande varningar visas på din iPhone, iPad eller iPod touch kan du ha med dig ett föremål som är kompatibelt med Hitta-nätverket och ägaren kan kanske se dess position. Det kan vara en AirTag, AirPods, AirPods Pro, AirPods Max eller ett tillbehör i Hitta-nätverket som är från tredje part.

Det är möjligt att AirTag eller tillbehöret i Hitta-nätverket kanske är kopplat till ett föremål som du lånar eller så kanske du får den här varningen om du har lånat någon annans AirPods. Om du lånar en AirTag eller ett annat föremål som är kompatibelt med ett Hitta-nätverk från någon i din familjedelningsgrupp, kan du stänga av varningar för det föremålet under en dag eller för alltid.

Om det visar sig att en AirTag som separerats från sin ägare rör sig med dig över tid visas den här varningen: AirTag hittades och rör sig tillsammans med dig.

Svar på tråden Vart i min bil har han gömt gps spåraren?