• Vinnen

    Varför är vi kvinnor så tråkiga?

    Som rubriken lyder, varför blir vi kvinnor så tråkiga när vi får barn?
    Jag är själv kvinna 43 år, flyttat mycket me försökt hålla kontakt med vänninor genom åren men det är döfött så fort man får barn. Är som att allt måste kretsa kring de även då man ses. Varför kan vi inte lint männe ses och festa till en kväll eller åka på skidresa ihop? Blir vi sämre mammor då? Jag är så less på detta. Jag älslar mina barn men vill kunna vara min själv ibland. Jag har också behov och tycker att andra kvinnor i min sits också bprde ha det. De enda jag umgås med är gamla jobbarkompisar som sedan länge har utflugna barn. Lik förbannat ska de gå hem kl 21 en fredagkväll. Varför liksom? Och vänninorna har aldrig tid och flera mil bort. Är det omöjligt att skaffa nya trevliga vettiga "tjejkompisar" när man är 40  plus? Hur gör man i så fall. Jag är verkligen sociaö och ingen knäppgök aka tilläggas.

  • Svar på tråden Varför är vi kvinnor så tråkiga?
  • Anonym (Q)

    Enkelt svar: För att kvinnor generellt sett är mer ansvarstagande än män

  • Tecum
    Anonym (Q) skrev 2022-03-16 22:26:19 följande:
    Enkelt svar: För att kvinnor generellt sett är mer ansvarstagande än män
    Är det oansvarigt att gå ut med vänner och prata om annat än barn?
  • Anonym (Sur)

    Min  man blir sur om jag är borta "för mycket" jag har gett upp med att ens frågat nu. Jag brukar knappt gå ut . Skulle förstå om jag var ute ofta. Jag är väldigt sugen på att gå ut en kväll och komma hem mitt i natten eller dagen efter men de är inte värt alla diskussioner med honom sen.  Han går själv aldrig ut men de är själv valt 

  • Anonym
    Anonym (Sur) skrev 2022-03-16 22:35:30 följande:

    Min  man blir sur om jag är borta "för mycket" jag har gett upp med att ens frågat nu. Jag brukar knappt gå ut . Skulle förstå om jag var ute ofta. Jag är väldigt sugen på att gå ut en kväll och komma hem mitt i natten eller dagen efter men de är inte värt alla diskussioner med honom sen.  Han går själv aldrig ut men de är själv valt 


    Jag hade fisit i min mans ansikte om han gjorde så
  • Anonym (Therese)

    Många tjejer/kvinnor tycker väl inte sånt är så intressant längre när man skaffat familj.. har kanske inte det behovet heller

  • Anonym (Q)
    Tecum skrev 2022-03-16 22:31:24 följande:
    Är det oansvarigt att gå ut med vänner och prata om annat än barn?
    Nä det har jag inte skrivit. Jag menar att kvinnor generellt känner ett större ansvarstagande och därmed inte tar sig tid att gå ut med vänner i samma utsträckning. Jag vet av egen erfarenhet 
  • Anonym (J.H)

    Mina väninnor överraskade mig med en tjejhelg. Har knappt varit ute sen barnen kom och aldrig sovit borta på 7 år nu. Min sambo blev jättesur när hotellfrukosten drog ut på tiden och jag kom hem 2 h senare på dagen...
    Själv har han varit borta iallafall ett par nätter med vänner på 7 år och har dessutom en hobby.

    jag VET att jag har all rätt till detta. Det var viktigt för mig att komma bort. MEN jag fick så dåligt samvete mot barnen, även om jag vet rent rationellt att detta inte var själviskt. Men i och med sambons reaktion så kände jag mig Sommen dålig mamma och partner..,, jag hade önskat att han peppade mig att mota det dåliga mammasamvetet och fokusera mer på migsjälv..

  • Mimosa86

    Vet inte. Jag hade önskat att mina mammavänner var mer på att hitta på saker utan barn. Behöver inte vara något avancerat men en spontan fika, ett glas vin, långpromenad etc. Men det är svårt att få till.

    det som hindrar mig från att gasa på det sociala är mitt jobb. Jag har stort ansvar och jobbar mycket. Otroligt dåligt samvete över det så när helgen kommer vill jag liksom ta ikapp tiden med barnen som går förlorad på vardagen. Men hade absolut velat ha mer kompishäng för att må optimlat.

  • Kermit1561
    Anonym (Q) skrev 2022-03-16 22:26:19 följande:

    Enkelt svar: För att kvinnor generellt sett är mer ansvarstagande än män


    Det är snarare så att kvinnor har mycket mer föreställningar om hur föräldrarskap ser ut och hur det skall vara för att vara rätt. Det är samma med t.ex. städning, det viktiga är inte vad ungarna behöver utan hur andra uppfattar det. 
Svar på tråden Varför är vi kvinnor så tråkiga?