• Thu 17 Mar 2022 22:06
    1720 visningar
    3 svar
    3
    1720

    Avvakta med insättning av ägg eller inte?

    Vad hade ni gjort?

    Gjorde mitt första äggutplock igår (onsdag) och fick ut 18 ägg varav 10 befruktades. Hade väldigt många äggblåsor så risk för överstimulering finns. Jag mår dock väldigt bra såhär dagen efter och är enbart lite öm, men är ju inte så konstigt iom att man stack och tömde ca 30 blåsor.


    Insättning är bokad på måndag om jag fortfarande mår bra. Vill man sätta in ett ägg när man mår bra fast chansen vid överstimulering finns? Eller bör jag avvakta och frysa allt för att sätta in senare? Vet inte hur jag ska tänka? Dom ska ringa tidigt på måndag för att höra hur jag mår och då besluta om vi ska åka upp för insättning eller inte. 

  • Svar på tråden Avvakta med insättning av ägg eller inte?
  • Fri 18 Mar 2022 13:38
    #1

    4 dagar kvar och mår du bra alla de dagarna tycker jag du ska sätta in embryot. Såvida kliniken tycker det är okey förstås. Läkares ord går ju alltid först.

  • Mon 21 Mar 2022 20:36
    #2

    Hej. 

    Tänker att läkarna på den behandlande kliniken har bäst koll och bedömer utifrån just din situation och gjort riskbedömning utifrån just era resultat.

    Men i och med att du frågar så ville jag bara flika in och faktiskt råda att vänta en månad om det finns risk för överstimulering.

    När vi gjorde äggplock fick de ut 26 (!!) ägg. Jag mådde bra efter, men de bestämdes totalfrys redan vid äggplock pga risk för överstimulering. När jag skulle få besked om hur många ägg som gått till blastocyst, fick jag istället besked om att söka akut. 
    Det resulterade i inneliggande vård på sjukhus med äggstockar som mätte 10 cm i diameter och fruktansvärd smärta. Vill inte ens föreställa mig scenariot om vi gjort återföring i anslutning (vilket förvärrar situationen).


    Vill inte skrämma med skräckhistorier, men man bör vara medveten med riskerna med överstimulering även om det är extrem ovanligt att det går så illa som för oss. (vi väntade från äggplock i okt till nu i feb för återföring genom FET, vilket jag nu precis plussat på).

    Lycka till oavsett hur ni bestämmer er för!! Håller tummarna.
  • Anonym (Ivf snart)
    Thu 24 Mar 2022 14:00
    #3
    Gezon skrev 2022-03-17 22:06:42 följande:
    Avvakta med insättning av ägg eller inte?

    Vad hade ni gjort?

    Gjorde mitt första äggutplock igår (onsdag) och fick ut 18 ägg varav 10 befruktades. Hade väldigt många äggblåsor så risk för överstimulering finns. Jag mår dock väldigt bra såhär dagen efter och är enbart lite öm, men är ju inte så konstigt iom att man stack och tömde ca 30 blåsor.


    Insättning är bokad på måndag om jag fortfarande mår bra. Vill man sätta in ett ägg när man mår bra fast chansen vid överstimulering finns? Eller bör jag avvakta och frysa allt för att sätta in senare? Vet inte hur jag ska tänka? Dom ska ringa tidigt på måndag för att höra hur jag mår och då besluta om vi ska åka upp för insättning eller inte. 


    Vad många befruktade! Hur gick det för dig? Hur många klarade sig av de befruktade? Ska själv påbörja ivf inom närmsta månaderna. Vilken medicin tog du under din behandling?
Svar på tråden Avvakta med insättning av ägg eller inte?