• morgonskaffet

    Berätta på jobbet

    När är det vanligast att man berättar om graviditet på jobbet? Då menar jag, när ska man berätta till chefen? Finns det lagar/regler om detta? 

  • Svar på tråden Berätta på jobbet
  • Fjäril kär

    Så tidigt som möjligt så chefen har möjlighet att fixa vikarie enligt konstens alla regler. Helst ska ju en vikarie läras upp av den som ska gå på mammaledighet men det funkar ju inte så på alla arbetsplatser.

  • Anonym (Gravid)

    Det finns reglerat hos varje arbetsgivare, men brukar vara tre månader innan. Jag kan dock tycka att man bör berätta det innan det blir för tydligt att det syns, så kanske efter kuben, vecka 12-13. Själv berättade jag först i vecka 16, men det var pga tidigare missfall som jag väntade så länge. hur långt gången är du?

  • BuoBä

    Enligt föräldraledighetslagen måste du upplysa arbetsgivare senast 2 månader innan du tänker gå på föräldraledighet. I vissa kollektivavtal är det ändrat till 3 månader. 
    Sen kan det finnas andra regler beroende på bransch, som gör att du måste berätta tidigare för att arbetsgivaren ska kunna anpassa dina arbetsuppgifter eller till och med förbjuda dig att fortsätta jobba. 

    Det normala, om man har ett vanligt jobb utan risker i arbetsmiljön, är väl att man berättar någon gång efter v 12, och innan magen blivit så stor att det är helt uppenbart.

  • Anonym (H)

    Enligt lagen 2 månader innan du tänkt gå på förldraledighet (kan vara reglerat till 3 i kollektivavtal). Jag själv skulle docj inte vänta längre än till efter rul (om man nu vill veta att allt verkar ok med bebisen innan man berättar)

  • Anonym (H)
    BuoBä skrev 2022-03-18 15:19:37 följande:

    Enligt föräldraledighetslagen måste du upplysa arbetsgivare senast 2 månader innan du tänker gå på föräldraledighet. I vissa kollektivavtal är det ändrat till 3 månader. 
    Sen kan det finnas andra regler beroende på bransch, som gör att du måste berätta tidigare för att arbetsgivaren ska kunna anpassa dina arbetsuppgifter eller till och med förbjuda dig att fortsätta jobba. 

    Det normala, om man har ett vanligt jobb utan risker i arbetsmiljön, är väl att man berättar någon gång efter v 12, och innan magen blivit så stor att det är helt uppenbart.


     


    Vill bara säga att man inte är skyldig att informera om graviditeten även om man har risker i arbetsmiljön. Däremit är det ju lämpligt att göra det, men finns inget lagkrav på det 

  • nernu

    Ett förtydligande. Får man barn så får man oavsett om man har sagt till eller inte. Arbetsgivaren kan ju så att säga inte tvinga dig att jobba istället för att åka till bb. Men det är ju allt som oftast en ickefråga eftersom det syns. Det är ganska vanligt att vänta till efter rul. Alla gör inte ultraljud innan dess och det går oftast att dölja så länge. 

  • Anonym (B)

    När magen är för stor för att dölja är en bra tidpunkt, så länge det är minst tre månader innan du tänker gå hem.

  • Plantmilk

    Jag vet inte när man enligt lag borde berätta däremot så önskar jag från egen erfarenhet att jag hade väntat lite med att berätta för min chef. 
    Jag ville vara snäll och ge henne ett litet försprång med vad som skulle ske så jag berättade tidigt att jag var gravid. 
    Tänkte att hon skulle ha det lite i åtanke när det började närma sig för att fixa vikarie för mig längre fram. 


    Resultatet däremot blev att hon direkt lovade bort min tjänst till en av våra tillfälliga vikarier som hade gått och hoppats på ett långt vikariat. Så när jag fortfarande inte var speciellt långt gången och gick runt och oroade mig för missfall så hoppade vikarien runt i renlycka och berättade för alla att hon minsann hade fått ett långt vikariat på ett helt år. Och hormonell som jag var så kändes det lite som att det hängde på mig att inte förlora barnet för stackars henne om hon plötsligt inte hade ett vikariat längre. 
    Sedan så bidrog ju hennes lycka till att alla andra kollegor fattade att jag var preggo då det var min rad hon skulle gå på (jag var den enda nattarbetaren på jobbet). 

    Med facit i hand så hade jag väntat med att berätta till efter mitt KUB iaf. 


     

Svar på tråden Berätta på jobbet