• Plantmilk

Ni som hade igångsättning

Hejsan. Jag är gravid med mitt första barn och har gått några dagar över tiden. Idag var jag hos barnmorskan och fick en remiss med datum för en tid nästa vecka gällande ställningstagande till induktion. 

Nu finns det ju en chans att bebis väljer att titta ut innan dess men eftersom jag aldrig gått igenom detta innan så undrar jag om det finns några här på familjeliv som kan berätta om sina erfarenheter. 

Hur kändes undersökningen? gjorde ni hinnsvepning? Hur snabbt efter mötet om ställningstagande fick ni barn? 

Hade ni med er BB väska? 
    Om det blev igångsättning, med vilken metod i så fall? 

Vore evigt tacksam för era historier då detta är det enda jag går och tänker på nu när mitt BF datum har kommit och gått haha. 

• Svar på tråden Ni som hade igångsättning
  • Kvinna1989

Jag hade igångsättning på BF vecka 40+0, pga graviddiabetes ville dom ibte att jag går över, även fast bebis inte var stor. Hon kom ut efter 3 dagar dvs 40+3.

Jag tog dom 2 första dagarna på avdelningen piller varannan timme under dagen, men inget hände.. jag var inte öppen alls.. Tillsut på dag 3 var jag öppen 1 cm men inte mer. Då fick jag insatt medicinen i underlivet, först hände ingenting... Var nästan säker på att de blir snitt.. 

Men plötsligt gick vattnet och sen inom ca 1 timme började dom riktiga värkarna (hade värkar innan men dom gjorde inte så ont var mest obehagliga). 

Jag behövde bara krysta i 15 min och hon var ute, som en dröm! Hade epidural och lustgas.

Jag var jätte orolig för igångsättning men skulle gärna ta de en gång till för allt gick så bra och var ju ett plus att vara på sjukhuset  direkt när vattnet gick. :)

• Gasellen87

Jag har fött fyra barn. Två kom igång spontant och två igångsättning. 

Första spontan, hinnsvepning på torsdagen, värkar från torsdagkväll. Flicka född lördagkväll. v 41+3

Andra igångsättning pågrund av överburenhet V 42+0. Ballong sattes vid 9, trillade ut vid 15. Då tog vattnet och värkstimulerande dropp sattes. Pojke född 17.36. Väldigt täta värkar men snabbt förlopp. Inte en skråma på mig. 

Tredje spontan, hinnsvepning på tisdagen. Värkar kom natten till onsdagen.Pojke  Född 01.14 natten till torsdagen. V 41+5

Fjärde, igångsättning. Kontroll v 41+0. Skulle ha med mig sambon och väskan. CTG ej godkänd så de ville sätta igång det direkt. Ballong testades kl 10.30, togs ut kl 12.30 pågrund av stressad bebis. Satte propess (hormonremsa) istället Vid 13.30. Runt 14 satte värkarna igång ordentligt, fick ca 6-7 stycken på 10 minuter. Kl 15 togs vattnet för att kunna sätta en skalp på bebis huvud. Flicka född 16.07. Inte en skråma på mig. 

Har haft lustgas alla mina förlossningar. Badade även med första. Mest nöjd med igångsättningarna, slapp ha ont så länge = pigg efteråt. Intensivare men ändå värt det. Behövde inte sy något efter dem. Skönt att vara på plats på sjukhuset och att de har koll på bebis under hela värkarbetet. Även skönt att slippa åka bil mitt i värkarbete. ( vi har drygt 6 mil till förlossningen) 

Svar på tråden Ni som hade igångsättning