Anonym (Sapere aude) skrev 2022-03-19 22:17:02 följande:
Stora delar av utbildningen går såvitt jag läst ut på att man själv går i terapi och behandlar färdigt sig själv och sina trauman, så att man sedan kan lyssna på patienter utan att färga det man hör och säger med sina egna upplevelser.
Under de sista terminerna får man ha "provpatienter", Jag var själv provpatient när jag studerade för jag ville reda ut konsekvenserna av att bryta med min far, för livet. Jag hade inte råd att gå ett halvår hos en färdig psykolog så då kändes det som ett vettigt alternativ, dessutom gillade jag att de samtalen inte lämnar institutionen och man alltså inte registreras som "psykpatient" i vanliga vården.
Samtalen filmas och efteråt får den psykologstuderande bedömning/kritik av sin handledare.
Jag funderade själv på att bli psykolog när det var dags att välja utbildning, men sen tänkte jag att det måste vara väldigt deprimerande att höra en massa jobbiga saker hela tiden under sin arbetstid, och även jobbigt att veta att många man har på samtal inte kommer att förstå eller ta till sig det man säger utan bara fortsätta att älta gamla saker eller göra samma fel år efter år. Jag är rätt begåvad och jag har för lite tålamod för att orka med hela befolkningen, det förstod jag redan då.
Kontakta psykologprogrammet du har tänkt på att söka, där finns säkert någon som kan berätta mer om hur det är, vad som förväntas och vilka olika tjänster som finns efter utbildningen. Man kan ju idag bli t.ex idrottspsykolog, livscoach, organisationspsykolog eller ha andra rådgivande funktioner som troligen innebär en mer positiv arbetsdag.
Exakt så! Och detta i kombination med att många arbetar inom regioner eller andra verksamheter där det är en enorm resursbrist. Så dels kan du inte hjälpa alla du vill och dels finns det press i kring hur mycket tid och arbete du får lägga på dem som du kommer åt att träffa i ditt arbete.
Jag skulle börja läsa psykologi, kolla upp hur programmet ser ut de inledande terminerna och sök fristående kurser. Om du ts märker att du lockas av det och även det att du har kursare som läser till psykolog så kanske du kan få mer input? Om det är möjligt att ta en sån mellanväg och haka på programmet något senare?