• Anonym (Ts)

Föräldrapenning med tre barn tätt?

Har en bebis på 5 månader och vet att hela första året är sgin skyddad och man kan ta ut hur lite dagar som helst.

Vi planerar dock en till bebis och då kommer jag ha samma föräldrapenning. Men måste jag då ta ut minst 5 dagar/vecka direkt med nästa bebis för att behålla föräldrapenningen/sgin eller är den skyddad även om jag tar ur färre dagar det andra barnets första år? 

Och om ett tredje barn kommer tätt också, kan jag behålla samma föräldrapenning eller måste jag jobba emellan? 

Tacksam för svar, förhoppningsvis har andra varit i liknande situation och kan förklara för när jag kollar på försäkringskassans hemsida så är det väldigt lite som står om just syskon och fp.

• Svar på tråden Föräldrapenning med tre barn tätt?
  • Anonym (F)

Du är inte gravud ännu? Jag vill starkt råda dig att ta ut 5 dagar i veckan när nuvarande barn fyller ett år så att du skyddat din sgi.
    Blir du gravid innan barnet är 1 år och 9 månader så har du samma föräldrapenning med nästa barn ja, men vad garanterat att det inte tar längre tid än då att bli gravid?
    och oavsett så är det lämpligt att skydda din sgi. För blir du sjuk efter att ha nollat din sgi (vilket du gör om du inte tar dagar när barnet fyllt ett år) så får du ingen sjukpenning alls. inte särsjilt rolig sits om du skulle bli sjukskriven en längre tid.

Gällande att sgi är skyddad barnets första år så behöver du inte ha arbetar mellan barnet för att sgi-skydd skall gälla.
    Du omfattas däremot inte av det sgi-skydd man har sista 6 månaderna av graviditeten om du inte arbetat mellan barnen 

• Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-19 20:25:41 följande:
    Föräldrapenning med tre barn tätt?

Har en bebis på 5 månader och vet att hela första året är sgin skyddad och man kan ta ut hur lite dagar som helst.

Vi planerar dock en till bebis och då kommer jag ha samma föräldrapenning. Men måste jag då ta ut minst 5 dagar/vecka direkt med nästa bebis för att behålla föräldrapenningen/sgin eller är den skyddad även om jag tar ur färre dagar det andra barnets första år? 

Och om ett tredje barn kommer tätt också, kan jag behålla samma föräldrapenning eller måste jag jobba emellan? 

Tacksam för svar, förhoppningsvis har andra varit i liknande situation och kan förklara för när jag kollar på försäkringskassans hemsida så är det väldigt lite som står om just syskon och fp.

Nej, du måste inte ta ut 5 dagar/vecka så länge du har minst ett barn som är under 1 år. Med andra ord, när ni får andra barnet behöver du inte längre ta ut 5 dagar per vecka innan även det barnet är över 1 år. Likadant när/om ni får tredje barnet osv. Har man barn som är under 1 år är sgi?n skyddad, spelar ingen roll vilken ordning i syskonskaran det barnet har.

Du får behålla samma föräldrapenning även för tredje barnet om du blir gravid med det inom 1 år och 9 månader från födseln av andra barnet. Samma med fjärde, femte etc barnet. Så länge man blir gravid med nästa barn inom 1 år och 9 mån från förra barnets födelse får man behålla samma föräldrapenning.

• Anonym (Den som betalar)
    Anonym (E) skrev 2022-03-19 20:59:25 följande:

Nej, du måste inte ta ut 5 dagar/vecka så länge du har minst ett barn som är under 1 år. Med andra ord, när ni får andra barnet behöver du inte längre ta ut 5 dagar per vecka innan även det barnet är över 1 år. Likadant när/om ni får tredje barnet osv. Har man barn som är under 1 år är sgi?n skyddad, spelar ingen roll vilken ordning i syskonskaran det barnet har.

Du får behålla samma föräldrapenning även för tredje barnet om du blir gravid med det inom 1 år och 9 månader från födseln av andra barnet. Samma med fjärde, femte etc barnet. Så länge man blir gravid med nästa barn inom 1 år och 9 mån från förra barnets födelse får man behålla samma föräldrapenning.

Inte att undra på att vi har ett hårt skattetryck...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2022-03-19 20:59:25 följande:

Precis det jag undrade, tack! Funderade på om man kanske hade behövt jobba emellan för att sgin ska vara skyddad första året för varje barn men då vet jag.
  • Anonym (Saf)

Det du behöver ha koll på också är att bara för att man kan få FP på samma nivå som förra barnet ÄVEN om man inte tagit ut 5 dagar/vecka efter 1-årsdagen så nollas SGI:n. Du får föräldrapenning på samma nivå som innan, men blir du sjukskriven får du inte ett öre, eller om nästa barn föds prematur får du inte ett öre i VAB under sjukhustiden (som kan bli jäkla lång om det vill sig illa). Därför är det absolut bäst att skydda SGI:n tills syskonet föds ändå.

• nnnnnnnn
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-20 12:57:55 följande:
    Precis det jag undrade, tack! Funderade på om man kanske hade behövt jobba emellan för att sgin ska vara skyddad första året för varje barn men då vet jag.

För att inte åka på en smäll om du blir sjuk, skadad eller ska VABBA med barnen så skydda din SGI när barnen fyller 1 år.
    Du kan göra såhär och vara 100% skyddad, utan att ens blanda in undantagsregler och riskera minskning.

Barn 1 kommer: var så mycket ledig du vill och ta inte ut en enda FP-dag under barnets första år. När barnet fyller 1år tar du ut din första FP-dag samma dag som barnet fyller år. Så skyddar du din SGI genom att ta ut 5 dagar/vecka eller jobba vissa dagar och fylla upp med FP så du har inkomst 5 dagar/vecka eller jobbar du heltid eller pluggar du minst 50% (behöver inte fylla upp med FP om du pluggar 50%, konstigt nog).
    När barn 2 föds slutar du ta ut FP och tar inte ut en enda dag under detta barns första år.
    osv.

Svar på tråden Föräldrapenning med tre barn tätt?