• Anonym (Båda 29år)

Sluta med kaffe?

Jag (kvinna) önskar bli gravid med min partner. 

Jenny Koos rekommenderar att sluta med kaffe, alt minska drastiskt och eventuellt dricka på särskilda dagar i sin cykel. 

Någon som testat att dra ner alt sluta med kaffe? 

Vi har försökt få barn i över ett år. Har precis blivit antagna till RMC i Malmö 

• Svar på tråden Sluta med kaffe?
  • Anonym (Pedalen)

Min cykel behöver inget kaffe, det räcker med luft i däcken.

• Tow2Mater

I dagens könsneutrala samhälle finns det ju en förutsättning som måste vara uppfylld; om du är kvinna måste din partner vara man. Inte definiera sig som man, utan vara det. Kaffe eller te spelar mindre roll.

• Gameofthrones

Jag lyssnar inte på personer som säger så. Vi har druckit kaffe i generationer. Alla är olika mottagliga för koffeinet. Jag kan dricka 5-10 koppar om dagen. Koffein biter inte på mig. Dricker kaffe för att det är gott.

Under första graviditetsveckorna valde jag dricka mindre nga  kaffe koppar blev det. 
    Senare under mina graviditeter samma, sak. Sent i graviditeten ökade jag.  Sluta med kaffe kommer jag aldrig göra oavsett gravid eller inte. 

Jag tror att ert är ren skitsnack. Det spelar ingen roll vad man har för utbildning, påläst etc. 

Det handlar om måtta. Dvs lagom är bäst. 

• Anonym (Njää)

När jag blev gravid dvs plussade drack jag otroligt mycket kaffe och hade gjort de i många år. Dom första 12 veckorna försökte jag bara dricka 2 koppar om dagen, funkade dock inte alla dagar ibland blev de 3 .. 

Efter vecka tolv drack jag 2-3 MUGGAR om dagen till slutet, vilket är mycket mer än det där "tillåtna 3 dl ". 

Allt gick bra och fick en frisk dotter :)

Lagom är bäst!

• Anonym (Kaffefri)

Jag är 38 år  slutade dricka kaffe ca 2-3 månader före vi började försöka få barn.
    Tog även folsyra utöver mina vanliga multivitamintabletter.
    Blev gravid på första försöket.
    Tacksam att jag redan slutat med kaffe, dels för att slippa stressen man går igenom den första tiden när man slutat, sen smakar kaffet mest skit ändå så då vill du knappt dricka kaffe.
    Vet inte om det nu berodde på kaffet eller ej, vet bara att vi blev gravida på en gång så jag hade provat.
    Den första tiden tillät jag mig att dricka coca cola och annat skräp som inte är så nyttigt, men det hjälpte mina kaffe cravings!

• Anonym (Elsa)

Jag hade också problem med att bli gravid och slutade helt med koffein och alkohol. För det första så blev min pms så mycket mildare. Sedan plussade jag några månader senare, är nu gravid. Värt att testa. Jenny Koos är väldigt kunnig även hon är flummig. Vi hade försökt i nästan två år, är också 38. Förra gången jag var gravid så tog det sig direkt och jag drack en massa kaffe då. Men har man fertilitetsproblm är det ju värt att testa?

• Anonym (Solblomma)

Man vet ju inte om det VERKLIGEN har någon större inverkan på fertiliteten, men det finns ju inget som säger att ni inte kan prova?

Med första drack jag inget kaffe någonsin, tog 7 månader att få plus. Med andra drack jag litervis med kaffe, gick på första försöket. Med tredje, fjärde och femte drack jag också mängder med kaffe - blev gravid direkt. För mig är det väl i så fall tvärtom Skrattande

• Anonym (R5)

Jenny Koos är en total galning som menar   att hon tog abort genom att  dricka kaffe o sova med lampan tänd. Lyssna inte på henne!

• Anonym (Humbug)

Jag tror det är humbug. Så länge det inte finns studier som visar att kaffe minskar fertiliteten så är det skitsnack. Har man fertilitetspro lem och behöver hjälp från vården så spelar det ingen roll om man dricker en kopp kaffe eller inte. Fattar inte att folk väljer att lyssna på vanliga människor utan utbildning som uttrycker sig om någonting på sociala medier, snarare än forskare och läkare som har forskat och är pålästa?

• Anonym (Hmm)

Ett fåtal koppar om dagen ska inte spela någon roll, samma nivå som om man vore gravid måste ju vara ok.

• Anonym (Kaffefri)

Rekommendationer även från bm och livsmedelsverket är max två koppar kaffe om man verkligen inte kan sluta. 
    Men det skapar helt klart en obalans och stress.
    Ingen aning om vem människan är men säger igen  försök. Vad har du att förlora???

• Gameofthrones

Asså Jenny Koos är kanske lite skvatt galen. Tänkte på citat #8 ja hon får för sig saker. Det känns så, man har hört och läst. Efter det så lyssnar jag inte på Jenny Koos.

Dvs att jag lyssnar och tar till mig det jag tycker är viktigt. Beroende på vad det är för person. Situationer etc. 

• Anonym (Smurf)
    Anonym (Humbug) skrev 2022-03-20 08:04:43 följande:

Jag tror det är humbug. Så länge det inte finns studier som visar att kaffe minskar fertiliteten så är det skitsnack. Har man fertilitetspro lem och behöver hjälp från vården så spelar det ingen roll om man dricker en kopp kaffe eller inte. Fattar inte att folk väljer att lyssna på vanliga människor utan utbildning som uttrycker sig om någonting på sociala medier, snarare än forskare och läkare som har forskat och är pålästa?

Om man bortser från Jenny Koos (har inte koll på vem det är), så finns det seriösa studier på hur koffein påverkar risken för missfall i tidig graviditet, alltså inte humbugstudier. Över en viss mängd koffein per dag ökar risken för missfall före 7:e graviditetsveckan och även svenska råd för gravida avråder från höga doser koffein under graviditet.
  • Anonym (Solblomma)
    Anonym (Smurf) skrev 2022-03-20 11:04:26 följande:
    Om man bortser från Jenny Koos (har inte koll på vem det är), så finns det seriösa studier på hur koffein påverkar risken för missfall i tidig graviditet, alltså inte humbugstudier. Över en viss mängd koffein per dag ökar risken för missfall före 7:e graviditetsveckan och även svenska råd för gravida avråder från höga doser koffein under graviditet.
    Nej, det vet vi faktiskt inte. Det vi TROR är att stora mängder koffein, över 300 milligtan, kan öka risken för mycket tidiga missfall. Det är dock inte helt klarlagt, så vi kör på försiktighetsprincipen i svenska rekommendationer. Samma med senare i graviditeten och fostervikten - koffein MISSTÄNKS kunna ge LITEN påverkan på fostrets vikt (får man stora barn kan m.a.o. koffein vara bra, kanske). Så det du skriver är INTE en sanning, utan något man tror men inte vet helt säkert, och då handlar det heller inte om att helt utesluta koffein utan att begränsa intaget om man får i sig mer än rekommenderat annars.

Från livsmedelsverket:
    "Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt koffeinintag därför att stora mängder koffein, över 300 milligram per dag,  tycks kunna öka risken för mycket tidiga missfall. Men även doser över 200 milligram per dag misstänks kunna ge en liten påverkan på fostrets vikt."
  • Anonym (Humbug)

Kan inte cirera. Absolut smurf, men nu pratar vi inte om missfall utan fertilitet. Och som personen efter skriver så är det mycket försiktighetsprincip som man rekommenderar max antal mg koffein per dygn. Men att folk tror att man blir gravid bara för att man slutar dricka kaffe är humbug. 

• Gameofthrones

Det handlar om att människor med utbildningar, forskare som här saker och säger spker men gör då på  rätt sätt. Att blanda in orelevanta saker som #citat 8.

Jag vet själv att det kan skrivas konstiga saker. Men jag har svårt för människor som inte görs på rätt. Forskning är ett tufft arbete. 

Det finns olika människor i olika yrken. Det finns dåliga psykologer, läkare, sjuksköterskor etc. Det finns dåliga skådespelare,  chefer, forskare, jurister mm. 
    För jag tror att just de människor sitter på fel plats. De borde göra annat. 

Och just detta att Jenny Koos säger sådant. Jag tror faktiskt inte att det stämmer. Tyvärr. 

Man ska inte tro på människor oavsett utbildningar eller inte. Man kan ha jävligt fel. 

• nnnnnnnn

Jag förstår att ni testar det mesta, varför inte?
    Kaffe är ju en riskfaktor och även te.
    Tag multivitaminer för gravida/fertila kvinnor som innehåller rätt mängd folsyra och gärna lite extra zink och magnesium.

Försök äta bra, sova bra, skippa alkohol, tobak och koffein.

Varför inte försöka leva så sunt som möjligt?

• Anonym (Råd)

Så länge du håller dig till rekommenderad dos och läkare inte sagt annat är det lugnt. Ingen blir helt infertil av kaffe och kaffe ger absolut inte automatiskt missfall. Jag blev avrådd från kaffe när jag ruvade efter ÄD och det var för att jag haft så otroligt svårt att bli gravid och hade haft flera m.f. Jag avstod, inga problem. Som gravid spydde jag dessutom i princip bara av lukten av kaffe så det var ändå en icke-fråga även om kliniken inte hade avrått.

Lycka till med utredning och allt!

Svar på tråden Sluta med kaffe?