• Inward

    Lägenhet - Vad ska jag titta på

    Hej.

    Här sitter jag i en hyresrätt på 6800:- (ink el, värme, internet) och försöker ta mig i kragen och skaffa mig något eget, bostadsrätt.

    Jag behöver helt enkelt hjälp med vad det är jag ska titta efter när det kommer till pris, avgifter, kvm.

    Jag vill gärna hitta något som max kostar 1.5milj men helst runt 1milj. Runt Göteborg eller eventuellt Borås.

    Det finns ettor med hyffsat låg avgift men är de verkligen ett bra köp? Kommer de verkligen Stiga i pris genom åren när de redan är så dyra? Är det bättre att kika på en lite större (1.5rum - 2rum) men då omodern lägenhet (billigare om de ej är nyrenoverat)som man kan fixa till själv men som dock har högre avgift? Försöker tänka långsiktigt. Själv skulle jag också eventuellt behöva hyra ut i andra hand då jobb utomlands kan bli av vissa perioder.

    Vad säger ni? Är det värt att betala 1mil för en etta.

  • Svar på tråden Lägenhet - Vad ska jag titta på
  • nnnnnnnn

    www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-boras-kommun-vastmannagatan-18-18380812

    köper du denna så kan du betala av mer än 2000 kr extra varje månad och ändå bo för 6000 kr/mån.
    Så om du bor där tex 5 år och betalar exakt samma som du gör i hyresrätten (6000 kr/mån) så kommer du kunna betala ca 2500 kr x 12 månader per år x 5 år => 150 000 kr.
    Så om du säljer lägenheten för 150 000 kr mindre än du köpte den för så har du bott till samma kostnad som om du bott kvar i hyreslägenheten.
    Säljer du lägenheten för exakt samma summa som du själv gav så har du gått 150 000 kr plus och om den stiger i pris så går du mer plus.

    Så du behöver inte egentligen fundera på om den kommer att stiga så mycket, utan mer om det är rimligt att den sjunker i värde med samma summa som du amorterar av?

    När det är dags för hyreshöjning i gamla hyresrätten så kan du passa på att höja amorteringen, så att du ligger på samma kostnad som om du bott kvar i din gamla lgh. Då känner du ingen större ekonomisk skillnad, men sannolikheten att du kommer gå plus när du säljer ökar ju ännu mer!

  • nnnnnnnn

    missade att du betalar 6800 kr/mån.
    Kolla vad som ingår i avgiften, antagligen inte internet? Men värme mm är medräknat i driftskostnaderna, antar jag.

    Så du kan lägga till lite mer på extra amorteringar varje månad och efter 5 år hoppas att lägenheten inte sjunkit mer än 200 000 kr i värde.

  • Inward
    nnnnnnnn skrev 2022-03-20 22:49:02 följande:

    www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-boras-kommun-vastmannagatan-18-18380812

    köper du denna så kan du betala av mer än 2000 kr extra varje månad och ändå bo för 6000 kr/mån.
    Så om du bor där tex 5 år och betalar exakt samma som du gör i hyresrätten (6000 kr/mån) så kommer du kunna betala ca 2500 kr x 12 månader per år x 5 år => 150 000 kr.
    Så om du säljer lägenheten för 150 000 kr mindre än du köpte den för så har du bott till samma kostnad som om du bott kvar i hyreslägenheten.
    Säljer du lägenheten för exakt samma summa som du själv gav så har du gått 150 000 kr plus och om den stiger i pris så går du mer plus.

    Så du behöver inte egentligen fundera på om den kommer att stiga så mycket, utan mer om det är rimligt att den sjunker i värde med samma summa som du amorterar av?

    När det är dags för hyreshöjning i gamla hyresrätten så kan du passa på att höja amorteringen, så att du ligger på samma kostnad som om du bott kvar i din gamla lgh. Då känner du ingen större ekonomisk skillnad, men sannolikheten att du kommer gå plus när du säljer ökar ju ännu mer!


    Okej. Ja jag tänkte som så också att det lär ju ger mer oavsett om värdet skulle öka eller inte. Mina föräldrar är motstridiga som fan ibland och det gör mina planeringar osäkra. Dock precis nyinflyttad i området så kanske ska avvakta lite tills man ha en fast anställning osv. Dock kanske det går att hyra ut i andrahand rätt lätt ifall det skulle skita sig med jobb på nuvarande ort? Just på den punkten är jag lite osäker på. Kan kanske vara svårt att hyra ut samtidigt vara säker på att bostaden alltid är fylld med en hyresgäst. Kan bli dyrt att plötsligt stå med 2 bostäder annars. ????
Svar på tråden Lägenhet - Vad ska jag titta på