• Hejhej18382

    Tidigare flickvän utsatt för brott - vill ha stöd av mig

    Hej allihopa!

    Jag har ett dilemma som jag skulle behöva lite råd kring.

    Jag har haft flickvän i cirka 2 år. Förhållandet tog slut i höstas och jag har lyckats gå vidare helt och hållet och är inte intresserad  av att ha kontakt med mitt ex Då jag gått vidare och tycker det var helt rätt att vi lämnat varandra. 


    Vi har inte haft kontakt på flera månader. Nu gör hon av sig och berättar att hon blivit utsatt för en våldtäkt. Givetvis blir jag illa berörd och tycker otroligt synd om henne så ingen någonsin förtjänar att bli utsatt för något sådant. 


    Hon ligger väldigt mycket på mig nu att jag ska finnas där och stötta henne genom hela processen då hon såklart mår fruktansvärt dåligt. Hon menar att det bara är mig hon kämnet tillit till och att jag är den ända som kan stötta henne. Jag vill henne det bästa att hon får hjälp att ta sig igenom detta på bästa sätt. Men jag känner inte att jag är den som är bäst för henne att vara som stöd. Det känns spontant som gamla känslor kommer komma till ytan om vi har kontakt om detta. Dels att jag kommer må sämre av att ha kontakt med henne, men även långsiktigt för hennes egen skull.

    Så nu till frågan. Är jag hemsk eller dålig människa på något sätt om jag avvisar mig för att vara med och stötta henne genom detta? Eller tänker jag rätt, att både hon och jag mår bättre långsiktigt av att inte ha kontakt och att hon tar hjälp och stöttning på annat håll?

  • Svar på tråden Tidigare flickvän utsatt för brott - vill ha stöd av mig
  • Anonym (lll)

    Hon kan inte tvinga dig till att ställa upp. Känns det inte bra för dig så gör det inte. Du får försöka så snällt (men ändå tydligt) du kan, säga att du inte är rätt person för detta. 

  • Anonym (lll)

    Du är självfallet inte den enda som kan stötta henne. Det kan ibland vara lättare att vända sig till ett ex, än att försöka med någon annan, men det ska kännas bra för båda i så fall. 

  • Axel67

    Hej. Måste fråga dig . Är det 100% att så är fallet ?  I så fall är det för jävligt . Jävla svin .   Jag kan inte föreställa mig hur illa det är bli våldtagen .  Men vet känslan av total maktlöshet.    Hon behöver professionell psykhjälp för att bearbeta detta trauma.  Ett förhållande är över . Jag förstår det. Men som ett x och medmänniska tycker jag du kontaktar trauma enheten . Dom hjälper dig.  Och henne.  Det är mitt förslag.   Då har du gjort det du kan /ska.  ????. 

  • Hejhej18382

    Tack för svar hörni!

    Nu har det gått cirka två veckor. Jag försökte inledningsvis att snällt förklara att får bådas mående skulle det i längden inte vara bra av att jag blir den närmaste för henne i detta. Hon tog det inte så bra och av dåligt samvete så har jag ändå ställt upp och funnits där.


    Men det har blivit det som jag på förhand anade. Tog nån enstaka dag innan det som skett många gånger tidigare att hon börjar tjata om att vi ska försöka igen, att hon ska bättra på det som var anledningen till att jag gjorde slut. Vilket vi testat förut och absolut aldrig blivit bra. Hon ligger på och skickar mer sms än vad jag knappt hinner läsa om sina känslor för mig och uppmaningar att vindla försöka igen. 


    Det har verkligen blivit svårt att hantera. Jag gick ju efter jag la ut detta meddelande med på att finnas där för att stötta i just det med våldtäkten men var tydlig med att jag inte ville på något sätt ha kontakt om oss känslomässigt, att försöka igen eller dylikt. Nu två veckor senare hör hon bara av sig gällande oss, och inget fokus just nu är på brottet ;som var det ända jag ställde upp på att ha kontakt om). 


    Frågan är ju vad man ska göra nu... nu har jag själv hamnat i dåligt mående av att bli pepprad med sms om att hon vill hitta på saker med mig och prat om vår framtid. och dessutom har jag svårt att stötta henne när hon klagar på att jag inte visar känslor för henne, inte vill hitta på saker med henne och att jag sårar henne för jag inte vill mer. 


    Svar till dig Axel67. Ja det är sant att det har hänt. Det ska vara polisanmält och hon pratade mycket kort inpå från början att hon går på psykologer och olika mottagningar där hon får hjälp för detta. Därav, inget som jag känt att jag behöver ringa nån sådan enhet åt henne då hon fått all möjlig resurs efter polisanmälan. 

  • Dexter dot com

    Du måste helt enkelt bryta helt med henne! Hon behöver ju tydligen inte stöd av dig gällande våldtäkten utan har flyttat fokus till att försöka få dig att ta tillbaka henne så avsluta all kontakt.

  • Anonym (lll)

    Tala om för henne EN gång för alla att den här kontakten inte fungerar. Fokus har ändrats och du har tydligt sagt vad du tycker om den saken innan. Därför är enda logiska konsekvensen att du nu bryter helt med henne. 
    Sen kan du blocka henne så slipper du läsa/höra hennes kontaktförsök. 

  • Anonym (lll)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-06 06:14:20 följande:

    Sicken kall och sjuk värld vi lever i.


    Ingen bryr sig om någon alla tänker bara på sig själva nu förtiden.


    Ja ts, du är ett as. Du har delat 2 år med personen! 


    Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad. 


    Att vi skulle vara ansvariga för enbart sig själva är ett förbannat jävla uttryck anammat av narcisisster !


    Människan är ett ryggrads djur, ett dägg djur. Och just arten homosapien är en kollektiv varelse, då INGEN hade överlevt helt på egen hand (iallafall inte här i Norden).


    Vi är alla ansvariga för varandra, That's It! Oavsett vad äckliga jävlar spyr ur sig!


    Hur svårt är det att finnas vid hennes sida som en vän? Hur svårt är det att säga, jag kommer finnas vid din sida, men bara som en vän och inget mer!?


    Jävla äckliga människor det finns alltså! Hoppas kriget drabbar oss för denna befolkning tror att allt går att lösa med enbart pengar och att visa lite färg i form utav omtänksamhet till sin nästa är ju helt jävla otänkbart !


    Fan vad ni som säger att alla är ansvariga för sitt liv kommer sitta att böla när skiten träffar fläkten! Ni kan ju glömma att man kommer bry sig om er då, när man gång på gång har påtalat detta och varnat att det ni säger och påstår är fel, det är FEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLL!


    Men inte fan kommer ni ändra på er ändå! Försen ni själva sitter där i skiten! Då duger det helt plötsligt att kräva hjälp av andra då man "måste hålla ihop".


    Oj vad du måste må dåligt, beklagar verkligen detta.
    TS ex mår säkert dåligt men när TS skriver att hennes fokus har svängt från att behöva få stöd för det som skett, till att försöka få tillbaka TS, så är det väl klart att TS måste få reagera? TS styr över sitt eget liv och vill han inte vara ihop med tjejen så måste han självklart inte det. Är det bättre nu när både exet och TS mår dåligt, tycker du? 
    Exet måste ha andra hon kan få stöd av. 

    Det vore en helt annan sak om TS och tjejen var tillsammans - då ska man självklart stötta men de var ju redan ex - ända sedan i höstas. Det är därför vi är flera som säger att TS får dra sig ur detta. Exet använder honom på ett osunt sätt. Det kan du nog ändå förstå. 
Svar på tråden Tidigare flickvän utsatt för brott - vill ha stöd av mig