• Anonym (Orolig)

Vad gör man om bebis (7 veckor) får springmask?

Min 6-åring sa idag att hon såg något vitt som rörde sig i bajset när hon bajsade, men det kliar inte i rumpan tydligen.. Är det springmask ändå eller kan hon ha sett fel? 

Får lite panik eftersom jag har en 7 veckor gammal bebis.. Vad gör jag om han får springmask? Verkar inte finnas något medel mot det som man får ge små barn.
    Har en tonåring också och hon har haft springmask förut när hon var mindre , då behandlade vi med Vanquin och blev av med det. Det verkar ju inte finnas just nu men såg att det finns nått nytt .. som man såklart inte kan behandla små bebisar med. Förhoppningsvis kan iallafall jag ta det fast jag ammar.

Nån som har haft en liten bebis som har fått springmask? Är verkligen rädd nu.. 

• Svar på tråden Vad gör man om bebis (7 veckor) får springmask?
  • Gameofthrones

Ärligt varför väntar man svar här på FL.? 
    Ring 1177

Är man orolig då ringer man väl vården inte FL? 

• Anonym (Orolig)
    Gameofthrones skrev 2022-03-23 10:40:39 följande:

Ärligt varför väntar man svar här på FL.? 
    Ring 1177

Är man orolig då ringer man väl vården inte FL? 

Han har ju inte det nu. Blir bara orolig för OM han skulle få det. Det är ju bara 6-åringen som ev har det nu och det är inget jag känner att jag behöver ringa 1177 om, min äldsta har som sagt haft det förut så jag vet hur man behandlar ?stora? barn.

Jag ska ringa BVC men skrev det sent på kvällen när de inte hade öppet. Och skrev här för att se om nån har varit med om det och hur det har gått. 

• Anonym (M)

Trist med otrevliga svar...

Springmask är ju väldigt smittsamt, men är en s k fekal-oral smitta, dvs från rumpan till munnen. Någon som kliat sig i rumpan utan att tvätta händerna kan sprida ägg som sedan klarar sig bra och länge på ytor tills någon får med sig dem in i munnen. Fördelen med en liten bebis är att den inte stoppar saker i munnen, förutom bröstet/flaska. Begränsa vilka som får mata om ni ger flaska, var noggranna med handhygienen och pilla inte på saker som ska in i barnets mun - då skulle i alla fall jag bli mycket förvånad om barnet smittades.

Se till att kolla ändtarmsöppningen på 6-åringen när denne somnat, ca 1 timme efter. När barnet är avslappnat kryper maskarna liksom ut. Sedan vill jag också skriva att maskarna är små och brukar inte slingra sig runt på ett sätt som syns när man tittar ned i toaletten, därför kanske barnets beskrivning inte är helt sann, förhoppningsvis.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2022-03-23 11:04:12 följande:

Springmask är ju väldigt smittsamt, men är en s k fekal-oral smitta, dvs från rumpan till munnen. Någon som kliat sig i rumpan utan att tvätta händerna kan sprida ägg som sedan klarar sig bra och länge på ytor tills någon får med sig dem in i munnen. Fördelen med en liten bebis är att den inte stoppar saker i munnen, förutom bröstet/flaska. Begränsa vilka som får mata om ni ger flaska, var noggranna med handhygienen och pilla inte på saker som ska in i barnets mun - då skulle i alla fall jag bli mycket förvånad om barnet smittades.

Se till att kolla ändtarmsöppningen på 6-åringen när denne somnat, ca 1 timme efter. När barnet är avslappnat kryper maskarna liksom ut. Sedan vill jag också skriva att maskarna är små och brukar inte slingra sig runt på ett sätt som syns när man tittar ned i toaletten, därför kanske barnets beskrivning inte är helt sann, förhoppningsvis.

Tack så mycket för svaret! 

Jag ammar helt så han får ingen flaska , så det är väl egentligen bara bröstet och sina egna händer han brukar ha i munnen .. Har sagt att 6-åringen inte ska ta på hans händer just nu eller nära munnen.

Har beställt medicin och pratat med BVC också och hon sa att jag ska kolla om 6-åringen verkligen har det innan jag behandlar. Hon sa att hon såg det när bajset höll på att komma ut (ursäkta för TMI), hon måste ha liksom tittat ner mellan benen när hon satt på toa .. hon sa att hon såg något vitt som rörde sig men hon kan ju ha sett fel såklart..
    Det som är bra är ju att hon säger att det inte kliar så hon håller inte på och kliar sig där iallafall. 
    BVC sa också att det finns receptbelagd medicin som bebis kan få om han blir smittad (måste vara Vermox?) men får ju hoppas att han inte blir det..

• Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2022-03-23 11:04:12 följande:

Javisst är det trist med sanningsenliga svar. Det finns ju stor risk att man inte får de svar man vill ha.
    Lite Putin över det hela, att man bara accepterar de svar man vill ha och resten är som Putin skulle säga - otrevliga.

För övrigt ska man inte ge medicinska råd i ett forum.
  • Gameofthrones

Hade det inte varit krig. Hade ni inte dragit en krigsmening o h man skiljer sig ifrån bebis till kriga sarkasm.?
    Jävligt fånigt. 

De flesta människor vet väl att man ringer väl 1177. Om medecinska förhållanden?

Kvinnor som talar såhär i ett forum borde samlas i ett hönshus. Inte sitta i en regering heller.

Vissa kvinnor kan. Men när man håller på som ni 

Haha, 
    Ta en kopp kaffe istället. 

• Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-23 14:17:43 följande:

Tack så mycket för svaret! 

Jag ammar helt så han får ingen flaska , så det är väl egentligen bara bröstet och sina egna händer han brukar ha i munnen .. Har sagt att 6-åringen inte ska ta på hans händer just nu eller nära munnen.

Har beställt medicin och pratat med BVC också och hon sa att jag ska kolla om 6-åringen verkligen har det innan jag behandlar. Hon sa att hon såg det när bajset höll på att komma ut (ursäkta för TMI), hon måste ha liksom tittat ner mellan benen när hon satt på toa .. hon sa att hon såg något vitt som rörde sig men hon kan ju ha sett fel såklart..
    Det som är bra är ju att hon säger att det inte kliar så hon håller inte på och kliar sig där iallafall. 
    BVC sa också att det finns receptbelagd medicin som bebis kan få om han blir smittad (måste vara Vermox?) men får ju hoppas att han inte blir det..

Om inte annat är det skönt att ha medicin hemma, när mina barn fick springmask var läkemedlet slut överallt och vi fick recept på vermox till slut istället. Samma med lusmedel, när barnen väl får det vill man inte vänta in leverans på medicinen, haha.
    Anonym (.) skrev 2022-03-23 14:22:55 följande:
    Javisst är det trist med sanningsenliga svar. Det finns ju stor risk att man inte får de svar man vill ha.
    Lite Putin över det hela, att man bara accepterar de svar man vill ha och resten är som Putin skulle säga - otrevliga.

Vilken märklig, irrelevant och framförallt inkorrekt jämförelse. Det finns alltid ett konstruktivt sätt att svara på, det finns ingen ursäkt till att vara otrevlig mot en orolig person.

Dels håller jag inte med om att inte ge medicinska råd i forum, man kan alltid ge allmänna råd. Dels gav jag inga medicinska råd, handtvätt räknas inte riktigt...
    Gameofthrones skrev 2022-03-23 15:01:28 följande:

Hade det inte varit krig. Hade ni inte dragit en krigsmening o h man skiljer sig ifrån bebis till kriga sarkasm.?
    Jävligt fånigt. 

De flesta människor vet väl att man ringer väl 1177. Om medecinska förhållanden?

Kvinnor som talar såhär i ett forum borde samlas i ett hönshus. Inte sitta i en regering heller.

Vissa kvinnor kan. Men när man håller på som ni 

Haha, 
    Ta en kopp kaffe istället. 

Nej, man kan ställa en allmän fråga på forum utan att det ger dig rätten att vara dryg. Varför ska jag "samlas i ett hönshus" när jag faktiskt svarade på TS frågeställning? Om någon är det väl du som kan kackla någon annanstans, med dina försök till härskartekniker. 
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2022-03-23 18:40:56 följande:
    Om inte annat är det skönt att ha medicin hemma, när mina barn fick springmask var läkemedlet slut överallt och vi fick recept på vermox till slut istället. Samma med lusmedel, när barnen väl får det vill man inte vänta in leverans på medicinen, haha.

Vilken märklig, irrelevant och framförallt inkorrekt jämförelse. Det finns alltid ett konstruktivt sätt att svara på, det finns ingen ursäkt till att vara otrevlig mot en orolig person.

Dels håller jag inte med om att inte ge medicinska råd i forum, man kan alltid ge allmänna råd. Dels gav jag inga medicinska råd, handtvätt räknas inte riktigt...Nej, man kan ställa en allmän fråga på forum utan att det ger dig rätten att vara dryg. Varför ska jag "samlas i ett hönshus" när jag faktiskt svarade på TS frågeställning? Om någon är det väl du som kan kackla någon annanstans, med dina försök till härskartekniker. 
    Men sluta bli kränkt by proxy. Du är riktigt jävla pinsam nu.
    Det är inte otrevligt att svara på det enda sätt man BÖR svara i medicinska frågor  som ställs på forum: RING 177!

Varför blir du så enormt kränkt å TS vägnar? För att du inte får visa dig duktig?
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2022-03-23 18:49:45 följande:
    Men sluta bli kränkt by proxy. Du är riktigt jävla pinsam nu.
    Det är inte otrevligt att svara på det enda sätt man BÖR svara i medicinska frågor  som ställs på forum: RING 177!

Varför blir du så enormt kränkt å TS vägnar? För att du inte får visa dig duktig?
    Undrar hur jag framstår som kränkt när jag enbart svarat sakligt, medan det är du som går bananas.
  • Gameofthrones

Hahaha, härskartekniker. 
    Oops, jag tror att nån blev lite lätt kränkt. För det är sant man ska inte ge medecinska svar i ett forum. 

Det är ingen idé att argumentera här är ett hönshus.

Man bör inte ställa medicinska frågor i ett forum. 

Just springmmask är väldigt smittsamt. Och de bör 1177 svara på och då som personen i fråga ska ringa till 1177.

• Gameofthrones

Säger inget mer för att trigga igång mer i kacklet. 

• Anonym (M)
    Gameofthrones skrev 2022-03-24 09:30:28 följande:

Hahaha, härskartekniker. 
    Oops, jag tror att nån blev lite lätt kränkt. För det är sant man ska inte ge medecinska svar i ett forum. 

Det är ingen idé att argumentera här är ett hönshus.

Man bör inte ställa medicinska frågor i ett forum. 

Just springmmask är väldigt smittsamt. Och de bör 1177 svara på och då som personen i fråga ska ringa till 1177.

Ja, det är förstås enklare att hävda att någon är lättkränkt än att stå för vad man skrivit.

Enligt vem är det sant att man inte ska ge medicinska råd i ett forum? Det var inget jag fick höra under min medicinska utbildning i alla fall. Man kan diskutera allt på forum, och har man inget vettigt att tillägga behöver man ju inte kommentera alls.

TS, har ni kunnat bekräfta om barnet har springmask eller inte?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2022-03-24 13:00:24 följande:
    Ja, det är förstås enklare att hävda att någon är lättkränkt än att stå för vad man skrivit.

Enligt vem är det sant att man inte ska ge medicinska råd i ett forum? Det var inget jag fick höra under min medicinska utbildning i alla fall. Man kan diskutera allt på forum, och har man inget vettigt att tillägga behöver man ju inte kommentera alls.

TS, har ni kunnat bekräfta om barnet har springmask eller inte?

Tack för svaren! 

Ja precis, jag tycker inte det är något fel alls att ställa såna frågor här, det är skillnad om det var något jätteakut men det var ju inte det här.. Dels så finns det ju folk med medicinsk utbildning (har själv gått 2/3 ssk-utbildning men har uppehåll nu pga mammaledighet) och så finns det folk som har erfarenhet. Och så har jag ju pratat med BVC också men tycker nog jag fick mer info här faktiskt även om BVC-sköterskan är jättebra..

Nej jag tror inte hon har det faktiskt , har tittat i rumpan och inte sett nått och även tittat när hon bajsar och jag hjälper till att torka henne. Och det kliar inte alls i rumpan .. Så det kanske var så att hon såg fel. 

Hon BVC pratade om att sätta tejp i rumpan , aldrig testat det men det låter som att det kan vara lite obehagligt.. Borde jag göra det också? Eller kan Jag bli mer säker på att hon inte har det på något annat sätt? Har inte tittat efter hon har somnat än utan när hon var vaken så ska försöka göra det också ..

• Anonym (Orolig)

Men herregud hur kom Putin in i en diskussion om ett barn som kanske har springmask? Det där gjorde min morgon iallafall haha ..

Och så är det här som sagt inte något som är jätteakut. Hade jag trott att jag höll på att få en hjärtinfarkt t.ex så skulle jag inte direkt skriva och fråga här innan jag kontaktar sjukvården. Det här handlade om en 6-åring som kanske hade springmask (verkar som att hon inte har det iallafall nu) och en bebis som kanske skulle kunna bli smittad OM 6-åringen har det.

Jag har pratat med BVC men tycker kanske inte man behöver ta 1177s tid med en sån fråga.. Det jag var orolig över var ju liksom något som inte har hänt än och förhoppningsvis inte kommer hända. Och tycker jag har fått bra svar här. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-25 07:56:32 följande:

Tack för svaren! 

Ja precis, jag tycker inte det är något fel alls att ställa såna frågor här, det är skillnad om det var något jätteakut men det var ju inte det här.. Dels så finns det ju folk med medicinsk utbildning (har själv gått 2/3 ssk-utbildning men har uppehåll nu pga mammaledighet) och så finns det folk som har erfarenhet. Och så har jag ju pratat med BVC också men tycker nog jag fick mer info här faktiskt även om BVC-sköterskan är jättebra..

Nej jag tror inte hon har det faktiskt , har tittat i rumpan och inte sett nått och även tittat när hon bajsar och jag hjälper till att torka henne. Och det kliar inte alls i rumpan .. Så det kanske var så att hon såg fel. 

Hon BVC pratade om att sätta tejp i rumpan , aldrig testat det men det låter som att det kan vara lite obehagligt.. Borde jag göra det också? Eller kan Jag bli mer säker på att hon inte har det på något annat sätt? Har inte tittat efter hon har somnat än utan när hon var vaken så ska försöka göra det också ..

Skönt att det inte verkar vara något! Tejp är bara ett alternativ för att upptäcka äggen, min upplevelse är att man gör det på vårdcentralen för se om det finns ägg utan att behöva göra en undersökning. Men det går lika bra att titta, det syns ju hyfsat i bajset så du borde ha sett något om du tittat. Kolla någon timme efter att hon somnat så kan du vara säker på att hon inte har springmask om du inte ser något då. Kanske att du berättar för henne innan att du ska göra det så hon inte vaknar förskräckt, haha.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2022-03-25 11:46:49 följande:
    Skönt att det inte verkar vara något! Tejp är bara ett alternativ för att upptäcka äggen, min upplevelse är att man gör det på vårdcentralen för se om det finns ägg utan att behöva göra en undersökning. Men det går lika bra att titta, det syns ju hyfsat i bajset så du borde ha sett något om du tittat. Kolla någon timme efter att hon somnat så kan du vara säker på att hon inte har springmask om du inte ser något då. Kanske att du berättar för henne innan att du ska göra det så hon inte vaknar förskräckt, haha.
    Tack för svaret!
    Kanske ska ringa vårdcentralen på måndag.. Nu är dottern hos en släkting över helgen (som vet läget) , hon kommer på söndag så då ska jag försöka kolla när hon sover . Kollade  rumpan på kvällen men hon var fortfarande vaken. Borde jag ha sett i bajset när jag torkar henne om hon hade det? Försökte titta i toaletten också ..
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-26 01:29:04 följande:
    Tack för svaret!
    Kanske ska ringa vårdcentralen på måndag.. Nu är dottern hos en släkting över helgen (som vet läget) , hon kommer på söndag så då ska jag försöka kolla när hon sover . Kollade  rumpan på kvällen men hon var fortfarande vaken. Borde jag ha sett i bajset när jag torkar henne om hon hade det? Försökte titta i toaletten också ..
    Om du tittade noga borde du ha sett det, kan synas på pappret också. Sedan kliar springmask något vansinnigt, vilket är det tydligaste symtomet, så jag tror att du kan vara lugn. Men som sagt, kolla när hon somnat för att vara säker.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2022-03-27 13:14:38 följande:
    Om du tittade noga borde du ha sett det, kan synas på pappret också. Sedan kliar springmask något vansinnigt, vilket är det tydligaste symtomet, så jag tror att du kan vara lugn. Men som sagt, kolla när hon somnat för att vara säker.
    Tack för svaret :)
Svar på tråden Vad gör man om bebis (7 veckor) får springmask?